در اين گزارش كه در شماره روز چهارشنبه ششم آبان 1394 خورشيدي به قلم علي فراهاني انتشار يافته، مي خوانيم: پيشرفت تكنولوژي ارتباطات ميتواند فرصت و تهديدي دوسويه براي مردم و دولتها باشد. تاثير شبكههاي اجتماعي در مواردي همچون انتخابات سال 88 نمونهاي از اين موضوع قلمداد ميشود. با اين حال در ايران با توجه به تكيه بر سويه تهديدآميز اين شبكهها در مواردي همچون مغايرت با ارزشها، سازماندهي رفتارهاي ضدامنيتي، تشويش اذهان عمومي و .... شبكههايي همچون فيسبوك و توييتر فيلتر شدهاند.
اين در حالي است كه شبكههاي اجتماعي به اين موارد منحصر نيستند و امروزه به واسطه گوشيهاي هوشمند، تعداد شبكههاي اجتماعي افزايش يافته و به صورت پرتعداد در دسترس عموم قرار دارند. اين در حالي است كه به موازات اين موضوع، علاقه و توجه سياستمداران به استفاده از شبكههاي اجتماعي براي مقاصد خود افزايش يافته و براي برنامههاي خود روي آنها حساب ويژهاي باز كردهاند؛ برنامههايي كه انتخابات يكي از اصليترين محورهاي آن است.
وايبر، واتس آپ، لاين، تانگو، اينستاگرام و البته تلگرام پرمخاطب كه اين روزها سروصداي زيادي در مورد فيلتر شدن آن و ديگر شبكههاي مشابهش مطرح شده است، برخي از پركاربردترين شبكههاي اجتماعي مورد استفاده ايرانيها هستند كه برخي از آنها مورد استفاده سياستمداران نيز قرار گرفتهاند. مسئولان و مقامات سياسي كشور براي ارتباط با مردم و جامعه وارد ميدان شده و در شبكههاي اجتماعي فيلتر شده و فيلتر نشده عضويت پيدا كردند.
در ادامه اين مطلب آمده است: حضور سياسيون در اين فضا ميتواند بخشي از شكاف دولت و ملت را ترميم كنند و از سوي ديگر دولتها را به حركت در مسير خواست و پاسخگويي به مردم هدايت ميكند. شبكههاي اجتماعي باعث شدهاست تا اخبارهاي مهم در سراسر جهان در كمترين زمان ممكن دست به دست و همه از آن اطلاع پيدا كنند. شايد بتوان گفت يكي از امتيازهاي بسيار مهم اين شبكهها سرعت باشد، اما نبايد فراموش كرد كه اين شبكهها علاوه بر مزيتهاي فراوان با نواقصي رو به رو است چرا كه درست و كذب بودن برخي از اخبار و مطالب در اين شبكهها وجود دارد و باعث وارد شدن خدشه به آبرو و تخريب افراد منجر و افكار عمومي را تحت تاثير قرار ميدهند.
همانطور كه پيشتر گفته شد حضور و ورود سياسيون و مسئولان به شبكههاي اجتماعي، جذابيت اين شبكهها را براي مردم و مخاطبان افزايش داده است و از حالا بسياري از افراد و كانديداهاي احتمالي اعم از جناح سياسي چپ و راست براي استفاده شبكههاي اجتماعي در انتخابات پيشرو برنامهريزيهاي بسياري را تدارك ديدهاند.
**ملاك پيروز شدن كانديداها شبكههاي اجتماعي است
علي گرانمايهپور، كارشناس رسانه و استاد دانشگاه درباره نقش شبكههاي اجتماعي در عرصههاي مختلف سياسي مانند انتخابات به «ابتكار» گفت: بحثهايي كه در شبكههاي اجتماعي مانند تلگرام منتشر و پخش ميشود ميتواند بسياري از جنگهاي رواني و مواضع را تغيير دهد چرا كه اين شبكهها مخاطبان ميليوني دارند. بنابراين شايد يكي از ملاكهاي مهم براي پيروز شدن افراد در انتخابات همين شبكههاي اجتماعي باشد.
وي در ادامه افزود: در عين حال شبكههاي اجتماعي جزو رسانههاي غير رسمي، پر مخاطب و تاثيرگذار در دنيا و به خصوص ايران محسوب ميشود. اين استاد دانشگاه به شبكه اينستاگرام اشاره كرد و گفت: اينستاگرام شبكهاي است كه قابليتهاي فراواني دارد اما نبايد فراموش كرد كه اين شبكه بيشتر جنبه معرفي اشخاص را دارد تا انتشار اخبار.
به گفته گرانمايهپور، يكي از علتهايي كه مردم و به خصوص جوانان به سمت تلگرام جذب شدهاند؛ سرعت و سادگي اين برنامه است. نرم افزار اينستاگرام جوانگراست اما پيچيدگيهاي خاص خودش را دارد و اكثرا به دنبال لايك هستند.
اين كارشناس رسانه با بيان اينكه امروز اكثر شبكههاي اجتماعي در اختيار و مورد توجه عموم قرار گرفته است، افزود: تلگرام با قابليتهايي مانند كانال و گروه توانسته است بسياري از خبرگزاريها، جوانان و سياسيون را به خود جلب كند. او تاكيد كرد: با توجه به اينكه ايران در آستانه انتخابات مجلس دهم قرار دارد شبكههاي اجتماعي و مقامات در حال رقابت با يكديگر هستند و بايد خود را در اين رقابت خوب و موفق نشان دهند چرا كه مردم ايران متوجه ميشوند كه كداميك از اين شبكهها پر رونق و پر بازديد بودهاست.
گرانمايه پور با اشاره به اينكه در كشور، تلگرام نسبت به ديگر شبكههاي اجتماعي عموميتر شدهاست، تصريح كرد: به نظر من، تلگرام اثرگذاري بيشتري داشته و دارد و به همين دليل اكثريت مردم و سياسيون در اين شبكه عضو و فعال هستند. به گفته وي، نبايد فراموش كرد كه درتمام كشورها، همه شبكههاي اجتماعي مقابل نظام رسانهاي كشورها قرار دارند.
**ظريف، اولين مقامي بود كه وارد شبكههاي اجتماعي شد
اين استاد دانشگاه بيان كرد: ممكن است اشخاص و خبرگزاريها با ايجاد گروه و كانالهاي بي شمار باعث شوند تا اين قابليتها تبديل به سرگرمي و تفريح شوند.
اين كارشناس رسانه در ادامه به حضور و نقش اثرگذاري آنها در شبكههاي اجتماعي اشاره كرد و افزود: حضور و فعاليت مقامات و سياسيون در شبكههاي اجتماعي براي سنجش جو جامعه و رصد ديدگاه افكار عمومي است. نبايد فراموش كرد كه اولين مسئولي كه در شبكههاي اجتماعي حضور و فعاليت داشت و براي مردم بدون سانسور اخبار را منتشر ميكرد محمدجواد ظريف بود. بنابراين ميتوان گفت كه بقيه مقامات از وي تقليد و وارد شبكههاي اجتماعي شدند.
او با بيان اينكه مقامات و سياسيون تافته جدا بافته از مردم نيستند و حق حضور و فعاليت در شبكههاي اجتماعي را دارند، تاكيد كرد: مسئولان از جنس مردم هستند و علاقه دارند در جامعه رسانهاي يا در شبكههاي اجتماعي فعاليت كنند زيرا با اين كار با مردم و دنياي خارج بهتر ارتباط برقرار ميكنند.
گرانمايه به انتشار برخي اخبار و مطالب كه باعث شايعهسازي و تخريب افراد در فضاي مجازي يا شبكههاي اجتماعي صورت ميگيرد، تصريح كرد: نميشود منكر تخريب و شايعه در شبكههاي اجتماعي شد اما در گذشته اخبار و مطالب توسط مردم از طريق؛ وبلاگ، سايت و خبرگزاريها رصد ميشدند و ممكن بود بسياري از اين مطالب كذب و دروغ باشند.
**شبكههاي اجتماعي براي سياسيون اهميت دارد
حسن بهشتي پور، كارشناس و فعال رسانهاي نيز در اين باره به «ابتكار» گفت: امروز شبكههاي اجتماعي در جامعه و به خصوص ميان سياسيون نقش پر رنگي پيدا كرده چرا كه جنس وسايل ارتباط جمعي ارزش فراواني يافته است.
وي اضافه كرد: شبكههاي اجتماعي براي افراد و به ويژه مقامات و فعالان سياسي به واسطه تاثيرگذاري اين برنامه در اجتماع و دنياي رسانه، اهميت فراواني دارد.
اين كارشناس رسانه با بيان اينكه بيش از 20 ميليون گوشي هوشمند در كشور مورد استفاده قرار ميگيرد، افزود: شبكههاي اجتماعي كه در گوشيهاي هوشمند وجود دارد باعث جذابيت بيشتر اين برنامهها شدهاست چرا كه اكثر مردم ايران با اينترنت و سايتها ارتباط برقرار كردهاند. بنابراين طبيعي است كه سياسيون در اين شبكهها وارد و فعاليت داشته باشند.
بهشتيپور تصريح كرد: هيچ برتري و ارجحيتي ميان شبكههاي اجتماعي وجود ندارد و اين شبكهها با قابليتها باعث جذابيت ميشوند تا مردم از يك برنامهاي خاص بيشتر استفاده كنند.
او با اشاره به اينكه دنيا به سمت و سوي چند رسانهاي پيش ميرود، تاكيد كرد: هر كدام از نرم افزارها و شبكههاي اجتماعي در يك دسته خلاصه نميشوند چرا كه كاركرد هر كدام متفاوت از ديگري است، اما نكته بسيار مهم جهشهاي اطلاعرساني در كمترين زمان ممكن يعني سرعت ملاك است.
به گفته بهشتيپور، مقامات و سياسيون به دليل نكاتي كه گفتم وارد شبكههاي اجتماعي شدهاند چرا كه خيلي سريع و آسان ميتوانند نظرات و مطالب خودشان را در صفحههاي شخصي براي مخاطبان مطرح كنند.
او در ادامه به اثرگذاري فعاليت كاربران و به ويژه مقامات در اين شبكهها اشاره و تاكيد كرد: اثرگذاري اين برنامهها مانند چاقو است به اين معنا كه استفاده از اين ابزار ميتواند به كشتن و نجات افراد منجر شود. بنابراين بايد در نوع خبر و مطالب رفتار مناسبي را از خود داشته باشيم تا باعث آسيب و صدمه به ديگران نشويم.
اين فعال رسانهاي با بيان اينكه هيچ تقابلي ميان رسانه ملي و شبكههاي اجتماعي وجود ندارد، افزود: به عقيده من نه تنها تضادي ميان صدا و سيما و شبكههاي اجتماعي وجود ندارد بلكه اين دو مكمل و تكميل كننده يكديگر هستند به شرط آنكه از آنها به شيوه درست و صحيح استفاده كنند.
*منبع: روزنامه ابتكار
**گروه اطلاع رساني**9370**9131
تهران- ايرنا- روزنامه ابتكار در صفحه سياست روز نوشت: پيشرفت تكنولوژي ارتباطات ميتواند فرصت و تهديدي دوسويه براي مردم و دولتها باشد.به همين دليل علاقه و توجه سياستمداران به استفاده از شبكههاي اجتماعي براي مقاصد خود افزايش يافته و براي برنامههاي خود روي آنها حساب ويژهاي باز كردهاند؛ برنامههايي كه انتخابات يكي از اصليترين محورهاي آن است.