۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳
کد خبر: 81815402
T T
۰ نفر
ولايتي: نقش ايران در شكل گيري تمدن اسلامي بسيار مهم است

كرمان - ايرنا - رئيس كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: نقش ايران در شكل گيري تمدن اسلامي و سلسه هاي شيعي بسيار مهم بوده است.

به گزارش ايرنا علي اكبر ولايتي روز چهارشنبه در آيين گشايش همايش علمي بين المللي ابن هيثم و نور در تالار وحدت دانشگاه شهيد باهنر كرمان افزود: محيط علم پرور آل بويه در عراق و ايران نقش مهمي در ايجاد قله تمدن اسلامي داشته است.
وي گفت: بصره در آن زمان از نظر جغرافيايي جزء ايران بوده و اين منطقه نيز در شكل گيري تمدن اسلامي و سلسله هاي شيعي نقش داشته است.
وي با اشاره به اينكه ابن هيثم در عصر شكوفايي تمدن اسلامي و ايراني در قرن چهارم و پنجم هجري زندگي مي كرد افزود: 22 محرم طبق مستندات تاريخ، سالگرد ميلاد ابن هيثم است.
ولايتي گفت: آل بويه در سايه علم پروري و به دليل اقدامات علمي كه انجام مي دادند بين سلسه هاي ايراني منحصر به فرد بود.
وي بيان كرد: ما در آن زمان در بغداد دانشمنداني چون شيخ مفيد، شيخ طوسي و شيخ رضي را داشتيم.
ولايتي به استقرار دانشمندان در محل اسكان آل بويه اشاره كرد و گفت: اين علم پروري نقش بسيار اساسي در پرورش دانشمندان داشت.
وي با اشاره به همزماني دوره ابن هيثم با شيخ الرئيس افزود: در اين زمان انسان ها و دانشمندان بزرگي زندگي كرده اند كه نكته مهمي دارد و آن اينكه بي دليل بزرگاني مانند ابن هيثم در اين زمان رشد نمي كند مگر اينكه محيط علمي آماده باشد.
وي اظهار كرد: ابن هيثم در علوم مختلف مانند رياضي، فقه، منطق، اخلاق، طب و غيره صاحبنظر و سرآمد بود.
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: وي كسي بود كه روش استقرار را در كار علمي در پيش گرفت، ابن هيثم 24 كتاب در فيزيك، 24 كتاب در نجوم، 11 كتاب در رياضي، 40 كتاب در فلسفه و يك كتاب در پزشكي دارد.
وي افزود: اين دانشمند بزرگ كسي بود كه براي نخستين مرتبه تاثير اينرسي يا لختي را در ديناميك مطرح كرد.
ولايتي گفت: ابن هيثم در مورد هاله دور ماه نيز معتقد است نور ماه در داخل بلورهاي آب يا يخ تجزيه مي شود و يخ نور را مانند يك منشور تجزيه مي كند و نور به صورت هاله به نظر مي رسد.
وي بيان كرد: ابن هيثم، جو غليظ اطراف زمين را حدود 15 كيلومتر حدس مي زد و امروز هم اين فاصله را بين شش تا 17 كيلومتر اثبات كرده اند.
وي گفت: از ابن هيثم به بعد نور شناسي پيشرفتي نداشت تا قرن هفتم و هشتم اين علم دوباره شروع به رشد كرد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: ارتباط دانشمندان اسلامي صرفنظر از مرزهايشان در پرورش علم در بلاد اسلامي مهم بوده است.
وي با اشاره به اينكه ارسطو معتقد بود كه نور در خلاء مانند صوت منتشر نمي شود اظهار كرد: ابن هيثم و شيخ الرئيس معتقد بودند نور در خلاء منتشر مي شود.
ولايتي گفت: به طور حتم محيط بسيار مساعد علمي كه توسط سلسله ايراني و شيعي آل بويه در ايران فراهم شده بود قله تمدن اسلامي در آن زمان بود.
وي افزود: الحاوي يكي از وزراي آل بويه، دست نوشته هاي رازي را از دختر اين دانشمند به قيمت گزاف مي خرد تا آنها دچار فقر نشوند و با اين اقدام خود موجب جمع آوري كتاب 23 جلدي رازي شد.
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك بيان كرد: بسياري از تحقيقاتي كه به نام ديگران ثبت شده، دست پروده دانشمندان اسلامي است.
به گزارش ايرنا، همايش بين المللي ابن هيثم و نور به منظور معرفي آثار تمدن اسلام و ايران با همكاري شوراي عالي انقلاب فرهنگي و استانداري كرمان و با حضور و سخنراني شماري از پژوهشگران و صاحبنظران داخلي و خارجي به ميزباني دانشگاه شهيد باهنر كرمان آغاز به كار كرد.
پروفسور جرج سليبا و پروفسور رشدي راشد سخنرانان ويژه اين همايش هستند كه تحقيقات ارزشمندي در حوزه ابن هيثم شناسي دارند.
ابن هيثم و دانش نورشناسي، ابن هيثم و نجوم، زندگي نامه ابن هيثم، آثار علمي، ابداعات و اختراعات، ابن هيثم و دانش نجوم شناسي دوره اسلامي، ابن هيثم و فلسفه، ابن هيثم و تئوري اعداد از محورهاي اين همايش دو روزه است.
علي اكبر ولايتي شامگاه سه شنبه به منظور شركت در همايش بين المللي ابن هيثم و نور و چند برنامه ديگر وارد كرمان شد.
سفر به شهرستان بم و بازديد از ارگ قديم و منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد، حضور در نشست شوراي اداري استان، بازديد از آثار تاريخي و پروژه هاي عمراني شهر كرمان از برنامه هاي سفر رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام تا فردا پنجشنبه به استان كرمان است.
3029/30281/1042
۰ نفر