۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۴۸
کد خبر: 81815648
T T
۰ نفر
مورد مثبت ديگري از بيماري تب كريمه كنگو در بوشهرمشاهده نشده است

بوشهر- ايرنا - معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهرگفت:بجز يك بيمار، هيچ مورد مثبت و يا علامت دار ديگري در بين اطرافيان بيمار مربوط به بيماري تب كريمه كنگو در اين استان شناسايي نشده است .

دكتر عبدالمحمد خواجه ئيان روز چهارشنبه درگفت وگو با ايرنا افزود:يك بيمار 37 ساله مبتلا به بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو (CCHF) كه از تاريخ بيست و ششم مهرماه در بيمارستان شهيد گنجي برازجان بستري شده بود تنها مورد شناسايي شده بيماري كريمه كنگو در استان بوشهر است كه در نهايت اين بيمار در روز سي ام مهرماه در بيمارستان شهيد فقيهي شيراز فوت كرد.
وي يادآورشد:تمام موارد درتماس مستقيم با بيمار و همچنين كليه پرسنل ارائه دهنده خدمات درماني به فرد بيمار در سلامت كامل هستند و تا 14 روز تحت نظر پرسنل بهداشتي خواهند بود تا درصورت بروز هر علامت غير طبيعي اقدام هاي لازم براي آنان انجام شود.
معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر اظهارداشت: پرسنل بهداشتي با همكاري اداره دامپزشكي اين استان اقدام هاي پيشگيرانه لازم را در جهت پيشگيري از شيوع بيماري تب كريمه كنگو و انتقال آن به ساير افراد انجام مي دهند.
دكتر خواجه ئيان گفت: بيماري تب كريمه كنگو يا (CCHF ) بيماري خونريزي دهنده تبدار حاد است كه بوسيله كنه منتقل مي شود و مواردي از آن در آسيا، اروپا و افريقا وجود دارد .
وي افزود: با وجودي كه بيماري مخصوص حيوان هاست ولي موارد تك گير و همه گيري هاي ناگهاني اين بيماري در انسانها نيز اتفاق مي افتد و احتمال مرگ و مير بالايي را به همراه دارد .
اين مقام بهداشتي يادآورشد: ويروس CCHF در اصل در طبيعت بوسيله كنه منتقل مي شود و كنه بالغ ممكن است عفونت را به مهره داران بزرگ مثل دام ها منتقل كند .
خواجه ئيان ادامه داد: عفونت در انسان پس از گزش كنه آلوده يا له كردن آن روي پوست ايجاد مي شود و امكان انتقال ويروس توسط حيوان نشخواركننده اهلي مثل گاو، گوسفند و بز به مدت يك هفته پس از آلودگي باقي مي ماند.
معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر تصريح كرد: بيماري تب كريمه كنگو در حيوان هاي اهلي هيچگونه علائم مشخصي ندارد و خطر انتقال بيماري در انسان (در طي ذبح حيوان آلوده و يا يك دوره كوتاه پس از ذبح حيوان آلوده )بدنبال تماس با پوست يا لاشه حيوان وجود دارد.
وي گفت: دوره نهفته اين بيماري كه فاصله زماني بين آلودگي به اين ويروس و شروع علايم بيماري است حدود 14 روز است.
دكتر خواجه ئيان افزود: پرهيز از كشتار دام خارج از كشتارگاه هاي مورد تائيد دامپزشكي
،استفاده از وسايل حفاظت فردي (ماسك، دستكش، عينك، پيش بند و چكمه) در هر نوع تماس با دام يا لاشه، خون و ترشح ها مثل زمان ذبح دام، كمك به زايمان دام،شيردوشي، پشم چيني و يا پاكسازي محل نگهداري دام از جمله راههاي پيش گيري از ابتلا به اين بيماري است.
وي گفت:خودداري از له كردن كنه با دست يا جدا كردن آن بدون دستكش (كنه هاي چسبيده به پوست يا لباس را بايد با دقت و بدون اينكه له شوند با كمك پنس از بدن جدا نمود براي اين كار بايد از دستكش پلاستيكي يا تكه پارچه تميز استفاده شود و بعد از جدا كردن كنه ، محل چسبيدن را با آب و صابون شست) واستفاده از لباس هاي بلند و به رنگ روشن و ماليدن مواد دور كننده حشرات به آستين و شلوار در مناطقي كه احتمال گزش كنه وجود دارد از ديگر راههاي پيشگيري از ابتلاي به اين بيماري است.
دكتر خواجه ئيان يادآورشد:از بين بردن كنه ها از طريق سمپاشي محل نگهداري دام ها يا استفاده از حمام ضد كنه ،خودداري از خريد دام زنده از افراد دوره گرد ، خريد گوشت از قصابي هاي داراي مهر تاييد دامپزشكي، نگهداري گوشت تازه و جگر به مدت 24 تا 48 ساعت در يخچال قبل از تكه كردن (با دستكش)، استفاده از وسايل حفاظت فردي در تماس با بيمار مشكوك به تب خونريزي دهنده ، استفاده از دستكش در حين آماده كردن گوشت تازه براي تهيه غذا نيز براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري ضروري است.
معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر گفت: گندزدايي خون و ترشح هاي آلوده با استفاده از محلول سفيد كننده خانگي ( مانند وايتكس ) با رقت 1 به 10 (يك قسمت محلول سفيد كننده و 9 قسمت آب ) و شستشوي محل با آب و مواد شوينده پس از 15 دقيقه نيز از ديگر راههاي پيشگيري از ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو است.ك/3
6045
۰ نفر