۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 1410
کد خبر: 84816209
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لزوم رعایت موارد بهداشتی ذبح قربانی/ تب کریمه کنگو علامتی در حیوانات اهلی ندارد

ارومیه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به لزوم رعایت کامل و جدی موارد بهداشتی ذبح قربانی همزمان با عید سعید قربان در استان گفت: تب کریمه کنگو هیچ علامت مشخصی در حیوانات اهلی ندارد و می تواند به انسان نیز منتقل شود.

دکتر احسان ریخته گر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو، یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه منتقل می شود و در آسیا، اروپا و آفریقا وجود دارد.

وی با اشاره به مرگ و میر بالای این بیماری و شیوع همه گیری داخل بیمارستان آن، اضافه کرد: با وجود اینکه بیماری مخصوص حیوانات است، ولی موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان ها نیز اتفاق می افتد.

وی اظهار کرد: عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست نیز ایجاد می شود و خطر انتقال بیماری در انسان طی زمان ذبح حیوان آلوده یا یک دوره کوتاه پس از ذبح به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به فرارسیدن عید قربان و اقدام برخی خانواده ها برای ذبح یا خرید قربانی یا گوشت قرمز ادامه داد: خرید دام از جایگاه های عرضه دام بهداشتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی، انجام ذبح دام در کشتارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی، خودداری جدی از ذبح دام در منازل و معابر عمومی، اجتناب از خرید گوشت از محل های کشتار غیرمجاز دام از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

دکتر ریخته گر گفت: افرادی که دام را ذبح می کنند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده و ابزارشان را بعد از ذبح ضدعفونی کنند؛ همچنین خونابه‌ها نیز نباید در محیط رها شود و باید به طریق بهداشتی دفع شود.

وی با تاکید بر عدم مصرف جگر تازه و گوشت تازه به صورت خام یا نیم پز افزود: گوشت دام ذبح شده باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: همچنین افراد در صورت ابتلا به تب، سردرد، درد عضلات و خونریزی پس از تماس با دام یا گوشت تازه، به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha