۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵
کد خبر: 81817771
T T
۰ نفر
«فهمیده» و حضور شجاعانه اش در سنگر دفاع

تهران- ایرنا- یادآوری حماسه سازی های فرزندان این سرزمین در هشت سال دفاع مقدس، سبب نهادینه سازی فرهنگ جانبازی و شجاعت در جامعه می شود؛ محمدحسین فهمیده دلاورمردی كوچك كه با فداكاری و ازجان گذشتگی نام خود را در صفحه های تاریخ این مرزو بوم جاودانه كرد و آموزگار ایثار برای نسل های آینده شد.

محمدحسین فهمیده در اردیبهشت 1346 هجری خورشیدی در روستای سراجه قم در خانواده ای با تقوا چشم به جهان گشود. وی پس از سپری كردن دوره ابتدایی در شهر قم، در مدرسه راهنمایی حافظ به تحصیل پرداخت و پس مدتی به همراه خانواده به شهر كرج رفت.
وی با وجود سن كم و اوج گیری اعتراض های مردم به حكومت پهلوی، فعالیت های سیاسی خود را آغاز كرد و مانند دیگر نوجوانان و جوانان این مرز و بوم به حمایت از انقلاب اسلامی و آرمان های آن پرداخت. پخش اعلامیه‌ و پیام های امام خمینی(ره)، شركت در تظاهرات ها و دیدار با امام خمینی(ره) هنگام بازگشت به وطن از جمله اقدام های این نوجوان شجاع محسوب می شود.
این مبارز دلاور با پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی، در مسیر تعالی نظام اسلامی از هیچ كوششی فروگذاری نكرد و در شهریور 1359 هجری خورشیدی، یك هفته پیش از اعلام رسمی آغاز جنگ همراه با نیروی مقاومت بسیج به جبهه خرمشهر رفت. علاقه و تلاش او برای حضور در خط مقدم جبهه سبب شد تا وی اجازه حضور در میدان جنگ با دشمن را كسب كند و به رزمنده های غیور سپاه حق بپیوندد. این دلاور مجاهد در مدت حضور خود در جبهه دوبار زخمی شد، اما از حضور نقش آفرین و ایثارگرانه خود دست برنداشت.
هنگام حمله نیروهای بعثی به خرمشهر، او با مشاهده حركت تانك های دشمن برای محاصره رزمندگان سپاه اسلام، تنها راه چاره را در اعطای جان خویش دید و در حالی كه نارنجك به كمر بسته بود، به سمت تانك های دشمن حركت كرد. در میان راه تیری به پای وی اصابت كرد اما این امر نیز مانع از تصمیم او برای نابودی دشمن نشد و به راه خود ادامه داد. این مجاهد راه حق سپس خود را به یكی از تانك های نیروهای بعثی رساند و با قرار گرفتن در مسیر آن، تانك دشمن را منهدم كرد و بدین ترتیب جامه زیبای شهادت، برازنده قامت او شد. پس از این حماسه، دشمن با تصور اینكه نیروهای كمكی ایرانیان رسیده اند، روحیه خود را از دست داد و عقب نشینی كرد. سرانجام با رسیدن نیروهای كمكی، حلقه محاصره شكسته شد و اینگونه شهید محمدحسین فهمیده نقش ماندگار و غرورآفرین خود را برای نجات منطقه و نابودی دشمن بعثی در هشتم آبان 1359 هجری خورشیدی ایفا كرد و برگ زرین دیگری را بر صفحه های درخشان دلاورمردی و رشادت های فرزندان این مرزوبوم در هشت سال دفاع مقدس افزود.
پس از این حماسه آفرینی، صدای جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه‌های خود اعلام كرد كه نوجوانی 13 ‌ساله با فداكاری زیر تانك عراقی رفته، آن را منفجر كرده و خود نیز به شهادت رسید.
امام خمینی(ره) درباره شجاعت این نوجوان بسیجی فرمودند: « ... رهبر ما آن طفل سیزده ‌ساله‌ای است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجك، خود را زیر تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید...»
سالروز شهادت محمدحسین فهمیده روز نوجوان و بسیج دانش آموزی نام گرفت تا این اقدام ارزشمند و جاودانه او، الگویی برای تمام نوجوانان و جوانان این سرزمین باشد.
** پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه سالروز شهادت محمدحسین فهمیده و روز نوجوان و بسیج دانش آموزی با «قاسم حبیب زاده» جانشین سازمان بسیج دانش آموزی به گفت و گو پرداخت.
قاسم حبیب زاده گفت: ایران یك كشور انقلابی با نظام حكومتی مبتنی بر آموزه های اسلامی است. انقلابی كه با ویژگی های خاص، به پیروزی رسید و به همین دلیل، با تهدید های مختلف بین المللی روبروست. بنابراین می بایست برای تحقق هدف های والای این نظام، مردم این مرز و بوم برای حفاظت از آن اقدام كنند و بسیج به عنوان نیرویی موثر در این امر، به شمار می آید كه با جذب ظرفیت های بالقوه و بالفعل مردمی می خواهد انقلابی را كه با تلاش ملت ایران به پیروزی رسید به وسیله خود آنها حفظ كند.
قشرهای مختلفی در بسیج به فعالیت می پردازند كه بسیج دانش آموزی، دانشجویی، پزشكی، كارمندان و ... از آن جمله است. كودكان و نوجوانان نیز به عنوان یكی از گروه های مهم، همچون چشمه ای جوشان در نخستین مرحله با بسیج دانش آموزی آشنا می شوند، بنابراین جذب آنان برای ادامه راه بسیار اهمیت دارد. دانش آموزان باید با حضور آگاهانه به نیروهای مخلص بسیج بپیوندند و در این مسیر برای شناخت اهداف این نهاد گام بردارند. آگاهی بخشی به نوجوانان و جوانان با ایجاد برنامه های پرشور و هیجان سبب می شود تا دانش آموزان راهی را كه با علم و آگاهی انتخاب كرده اند در بزرگسالی نیز ادامه دهند. دانش آموزان ممكن است كه با پیشرفت فناوری ها و رشد سریع فضای مجازی با سوال ها و تردیدهای بسیاری روبرو شوند كه اگر معرفت بخشی به آنان صورت نگیرد جامعه با مشكلات بسیاری روبرو خواهد شد.
جانشین سازمان بسیج دانش آموزی با بیان ضرورت حضور و فعالیت نوجوانان در بسیج دانش آموزی یادآور شد: ایران اسلامی همچنان به عنوان یك كشور جوان شناخته می شود كه حضور نوجوانان و جوانان در بسیج مدارس می تواند به شناخت بیشتر از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و در نهایت تلاش آنها برای حفظ آرمان های این انقلاب منجر شود.
وی با اشاره به حضور چشمگیر دانش آموزان در دوره دفاع مقدس بیان كرد: 500 هزار دانش آموز در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور یافتند كه شهادت 36 هزار تن از آنان سند گویای نقش آفرینی نوجوانان و جوانان در این عرصه است.
قاسم حبیب زاده با بیان اینكه دانش آموزان از ظرفیت های بالفعل و بالقوه ای برای تاثیرگذاری در رفع مشكلات جامعه برخوردار هستند، اظهار داشت: برای نمونه پلیس توانست با بهره گیری از دانش آموزان و آموزش ترافیك به آنان شاهد نقش اثرگذار كودكان و نوجوانان در رعایت قوانین رانندگی به وسیله والدین آنها باشد. دانش آموزان همچنین می توانند با فرهنگ سازی در رابطه با اولویت مصرف تولید داخلی كه بحث اصلی اقتصاد مقاومتی است، در این زمینه موثر واقع شوند، پس با ارایه آموزش های مختلف به نوجوانان و جوانان می توان بستر لازم را برای بهره گیری های از آنان برای ساختن آینده ای بهتر را فراهم ساخت كه بسیج در این میان به عنوان یك نهاد گسترده و اثرگذار می تواند نقش سازنده ای را ایفا كند.
جانشین سازمان بسیج دانش آموزی با اشاره به گستردگی بسیج دانش آموزی در سطح كشور افزود: 60 هزار مدرسه از میان 105 هزار مدرسه كشور مجهز به دفتر بسیج هستند كه دانش آموزان در این مدرسه ها با هدف و تشكیلات بسیج آشنا می شوند و آموزش های ابتدایی را برای تاثیرگذاری در مرحله های دیگر به دست می آورند.
اكنون فرماندهی بسیج در مدرسه های ابتدایی و راهنمایی به عهده مربی پرورشی، مدیر یا یكی از كاركنان فرهنگی است اما در دبیرستان ها با استفاده از رویكرد دانش آموز محوری، فرماندهی بسیج به خود دانش آموزان واگذار می شود تا آنان با فضاسازی مناسب دانش آموزان به تدریج بحث های مدیریت فرهنگی و مردمی را آموزش ببینند و در آینده بتوانند نقشی سازنده را ایفا كنند.
وی با اشاره به نامگذاری روز نوجوان و بسیج دانش آموزی همزمان با سالروز شهادت محمدحسین فهمیده گفت: هزاران دانش آموز در سال های دفاع مقدس به شهادت رسیدند اما روز شهادت این نوجوان 13 ساله به دلیل نوع ایثار و رشادتی كه انجام داد، به عنوان هفته بسیج دانش آموزی نامگذاری شد. دانش آموزان باید از این حماسه پیام فداكاری و ایثار بیاموزند و به دلیل همزمانی این هفته با ماه محرم از روحیه عاشورایی كه در میان رزمندگان سپاه اسلام در جبهه ها وجود داشت درس بگیرند.
قاسم حبیب زاده در خصوص برخی از دوره های بسیج دانش آموزی یادآور شد: حلقه های صالحین یكی از گسترده ترین برنامه هایی است كه سازمان بسیج دانش آموزی در سطح مدرسه ها اجرا می كند. در این زمینه موضوعی به وسیله مسوول بسیج مدرسه مطرح می شود و دانش آموزان پس از یك هفته مطالعه و كسب اطلاعات درباره آن، با حضور و نظارت مربی پرورشی یا فرمانده بسیج مدرسه درباره موضوع مطرح شده به بحث و تبادل نظر می پردازند و اینگونه دانش و آگاهی خود را در زمینه های مختلف افزایش می دهند.
جانشین سازمان بسیج دانش آموزی از دیگر برنامه های این سازمان به برگزاری اردوهای راهیان نور از 11 مهر سال جاری برای دانش آموزان اشاره و بیان كرد: دانش آموزانی كه درس آمادگی دفاعی را در سال دوم دبیرستان سپری می كنند به این اردوها دعوت می شوند تا با حضور در منطقه هایی كه در تاریخ انقلاب اسلامی، حماسه های درخشانی را ثبت كرده اند و با بهره گیری از دانش و اطلاعات راویانی كه خود در جبهه های حق علیه باطل حضور داشته یا دوره های آموزشی لازم را به پایان رسانده اند، از واقعیت های دفاع مقدس و تاریخ كشورشان اطلاع یابند. حضور نوجوانان و جوانان در این منطقه ها همچنین سبب انتقال آسان مفاهیم و برقراری ارتباطی بی واسطه و تاثیرگذار خواهد شد.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9165**2059**9131
۰ نفر