۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۸:۵۰
کد خبر: 81820074
T T
۰ نفر
رونمايي از كارت شير در فارس حركتي در مسير اقتصاد مقاومتي

شيراز - ايرنا- در راستاي توجه ويژه به اقتصاد مقاومتي در همه ابعاد از جمله تصميم گيريها و فرآيندهاي كاري، اجراي طرح كارت هوشمند شير در استان فارس از اولويت هاي برنامه هاي اجرايي سازمان جهاد كشاورزي فارس با مشاركت اتحاديه هاي دامداران استاني و شهرستاني قرارگرفت.

بر اساس آمار فائو، توليد شير در جهان 635 ميليون تن، توليد شيرخام در ايران 9/7 ميليون تن و در استان فارس 531 هزار تن است كه اين رقم رتبه پنجم توليد شير در كشور را براي فارس به ارمغان آورده است.
استان فارس به دليل جمعيت دامي متنوع، وسعت اراضي كشاورزي و سطح زير كشت علوفه، وجود چهار اتحاديه دامداري استاني و شهرستاني، شمار قابل توجه دانش آموخته در رشته دامپروري، سرمايه گذاري وسيع در زمينه ايجاد و توسعه واحدهاي گاوداري، وجود 144 مركز جمع آوري شير، بازار مصرف استاني و منطقه اي، همجواري با آبهاي خليج فارس و فرصت توسعه صادرات محصولات لبني، وجود 44 كارخانه صنايع لبني، وجود 33 كارخانه توليد خوراك دام، يكي از قطب هاي مهم جهت توسعه فعاليت دامپروري و فرآوري شير به حساب مي آيد.
مشكلات زياد در مسير توليد در بخش توليدات دامي بويژه واحدهاي گاوداري شيري و نبود آمار صحيح و قابل استناد در زمينه دام سنگين و ميزان توليدات شير، گوشت و ضرورت وجود آمار و اطلاعات دقيق براي مديريت برنامه ريزي و اجراي طرحهاي مختلف، ايجاد سامانه كارت هوشمند شير را موجب شد.
نبود آمار صحيح در زمينه گاوداري ها و توليدات آنها زمينه بروز برخي ناهماهنگي ها در كارخانجات صنايع لبني در جذب و توزيع شير در زمان كمبود يا مازاد شير موجب مي شود .
همچنين نبود آمار دقيق موجب بروز ناهماهنگي در كارخانجات خوراك دام ، كارخانه هاي صنايع لبني ، اتحاديه ها ، تعاوني ها در توزيع اقلام خوراكي در مقاطع مختلف شده است.
دسترسي به آمار صحيح در انتخاب مكانيزم دقيق و بهينه براي حمايت و اعطاي حقوق دامداران اثرگذار است و از صرف هزينه هاي زياد در ارگانهاي دولتي ذيربط و بخش خصوصي بويژه در پرداخت يارانه نهاده ها و وجه نقدي بين دامداران جلوگيري مي كند و رضايت دامداران را در پي دارد.
با توجه به سرمايه گذاري هاي زياد در صنعت دامداري نياز است تا چالش ها و مشكلات آنها بطور ويژه و تخصصي ديده شود تا محصولات استراتژيك و مورد نياز جامعه با قيمت مناسب تر در اختيار مصرف كنندگان قرار گيرد ، بدين منظور پيشنهاد صدور كارت شير در زمينه دست يابي به آمار و اطلاعات صحيح در زمينه گاوداري هاي شيري و توليدات آنها ارائه شد.
براي نخستين بار در كشور ، از سامانه كارت هوشمند شير استان فارس در شيراز با حضور وزير جهاد كشاورزي ، استاندار فارس ، برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي چهارشنبه هفته گذشته رونمايي شد.
سامانه كارت هوشمند شير با هدف دسترسي به آمار و اطلاعات پيرامون دامداري ها، ميزان توليد شير ، آمار دام هاي استان جهت برنامه ريزي و اجراي طرح هاي مختلف راه اندازي شده است.
به گفته رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس اين سامانه به منظور بهره مندي دامداران ، توليدكنندگان شير، شيركش ها ، مراكز جمع آوري شير طراحي شده و كارت هوشمند براي كنترل ميزان شير توليدي هر دامدار به آنها ارائه مي شود.
دكتر محمد مهدي قاسمي افزود: از اين سامانه براي تخصيص عادلانه يارانه شير و نهاده ها به گاوداران ، تقسيم بهتر نهاده ها، مكانيزه شدن چرخه پرداختها و جلوگيري از بروكراسي اداري ، مكانيزه كردن امور گاوداري ها استفاده مي شود.
وي دستيابي به اطلاعات دقيق و به روز توليد شير و آمار دام ، شناسايي دامداران سنتي و صنعتي ، اجراي برنامه هاي اصلاح نژادي ، تغذيه اي ، جايگاه دام ، بهسازي و نوسازي واحدها از مزيت هاي ديگر كارت شير عنوان كرد.
قاسمي گفت: با بهره گيري از اطلاعات اين سامانه مي توان مناطق واقعي توليد شير در استان را مشخص كرد و همچنين از هدر رفت وقت، سرمايه و انرژي جلوگيري كرد.
با استفاده از اين كارت مراكز دامداري، كارخانجات و توزيع كنندگان شير شناسايي و تمامي فعاليت آنها كنترل مي شود.
در حال حاضر هفت هزار و 900 دامدار، 19 كارخانه و 80 مركز جمع آوري شير در استان فارس ثبت شده است.
شهرستانهاي سپيدان، شيراز و مرودشت به عنوان سه مركز اول در استان فارس فعاليت هاي مربوط به كارت هوشمند شير را آغاز كردند.ك/3
6117/ 5054/ 6075
۰ نفر