۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81823176
T T
۰ نفر

استكبارستیزی در نگاه رهبر انقلاب

۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81823176
استكبارستیزی در نگاه رهبر انقلاب

تهران - ایرنا - با آغاز فصل سرما و رسیدن ماه آبان به نیمه های آن، آنان كه بیش از 40 پاییز را پشت سرگذاشته اند، بیشتر به یاد تظاهراتی می افتند كه هر روز در مقابل لانه جاسوسی شكل می گرفت و مردم با مشت های گره كرده خود، سردمداران آمریكا و كاخ سفید را محاكمه می كردند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، دوباره 13 آبان از راه می رسد و اگرچه ملت ایران در انتظار تضمین كتبی آمریكا و اروپا برای لغو تحریم های چند ساله علیه جمهوری اسلامی است اما همچنان آمریكا را دشمن شماره یك خود و دشمن شماره یك بشریت و صلح و امنیت جهانی به گفته رهبر معظم انقلاب می داند و بر همین اساس فریاد مرگ بر آمریكا را در مقابل استكبار جهانی و آمریكای بدعهد در سراسر كشور طنین انداز می كند.
مدتی پیش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور بیانیه ای اعلام كرد: امروز آمریكا همان شیطان بزرگ است و همه خواهیم دید كه ملت بصیر، شجاع و استكبارستیز ایران با چه شكوه و عظمتی در روز 13 آبان در تهران و 770 شهر كشور علیه استكبار جهانی به سركردگی آمریكا در صحنه حضور خواهند یافت.
اگر امام خمینی(ره) فرمود رابطه ما با آمریكا همچون رابطه گرگ و میش است، رهبر معظم انقلاب نیز تاكید دارند كه چالش های جمهوری اسلامی ایران با استكبار تمام نخواهد شد.
حضرت امام خمینی(ره) پس از انتشار كتاب آیات شیطانی فرمود: امروز بیشتر از هر زمانی كینه و دشمنی استكبار علیه اسلام ناب محمدی برملا شده و بسیج عمومی آنان در دفاع از یك خود فروخته و نویسنده مزدور، گویای این واقعیت است.
گویی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران چنین روزهایی را دیده بود كه چند ماه قبل از عروج ملكوتی خود به همه مسوولان نظام و مردم ایران سفارش كرد: نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید كه اگر آرام گذارید، لحظه‏ای آرامتان نمی‏گذارند.
حضرت آیت الله خامنه ای رویارویی با استكبار جهانی را عامل قوی شدن ملت دانستند و افزودند: چالش های ما با استكبار جهانی تمام كه نشده است؛ تمام هم نخواهد شد، عیبی هم ندارد - چالش و زورآزمایی، برای یك ملت ورزش است و او را روزبه روز قوی تر می كند؛ ما با این چالش ها قوی می شویم.
حجم ادبیات سیاسی ایران پس از پیروزی انقلاب به طرز فوق العاده ای افزایش یافت و مفاهیم و واژه هایی خاص در آن خودنمایی كرد ولی استكبارستیزی را می توان كلیدواژه ای با حجمی بسیار بالا و اثرگذار در فرهنگ نامه سیاسی دانست كه در بستر دشمنی های آمریكا و توطئه های استكبار جهانی از ابتدای انقلاب تاكنون مورد استفاده قرار گرفته است.
سال هاست كه رهبر معظم انقلاب نقشه راه جمهوری اسلامی ایران را در مقابل آمریكا ترسیم نموده و هر سال این نقشه راه را با توجه به پیشرفت های نظام و دشمنی های استكبار جهانی كامل می كند. در اینجا به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی مروری بر سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه استكبارستیزی و دشمنی های تمام نشدنی آمریكا داریم:

* استكبار ستیزی؛ هدف و مبنای انقلاب
- این خط مستقیم، پس از 32 سال همچنان بدون زاویه ادامه دارد و این حقیقت پرطراوت، معنای واقعی ثبات و استقرار انقلاب است..( دیدار با دانشجویان نوزدهم مرداد 1390)
- اگر كسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نكند، قدر خود را كاهش داده است و اگر به آنها گرایش پیدا كند، از دایره نظام خارج می شود. (دیدار با اعضای بسیجی هیات علمی دانشگاه ها دوم تیر 1389)
- عدالتخواهی، استقلال و آزادی به معنای حقیقی كلمه، استكبار ستیزی و منفعل نشدن در مقابل دشمن، مردم گرایی، مستضعف نوازی و گرایش به طبقات محروم و پرهیز از اسراف و زندگی اشرافی گری جزو مبانی انقلاب اسلامی هستند كه به هیچ وجه نباید تغییر كنند. (دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان هفتم شهریور 1387)

* استكبار ستیزی پس از مذاكرات هسته ای
- رهبر معظم انقلاب در توضیح وضعیت مبارزه با استكبار پس از مذاكرات هسته ای: علت اصلی دشمنی زورگویان جهانی با ملت ایران، خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش نظام مبتنی بر سلطه گر و سلطه پذیر است... مبارزه با استكبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیل پذیر نیست. (دیدار با دانشجویان و نمایندگان تشكل های دانشجویی بیستم تیر 1394)

* مفهوم استكبار و استكبارستیزی
- استكبار یعنی چه؟ استكبار یك تعبیر قرآنی است؛ در قرآن كلمه ی استكبار به كار رفته است؛ آدم مستكبر، دولت مستكبر، گروه مستكبر، یعنی آن كسانی و آن دولتی كه قصد دخالت در امور انسان ها و ملّت های دیگر را دارد، در همه كارهای آنها مداخله می كند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد می داند، حقّ تحمیل بر ملّت ها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور كشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ كس نیست؛ این معنای مستكبر است.
نقطه مقابل این جبهه ظالم و ستمگر، گروهی هستند كه با استكبار مبارزه می كنند؛ مبارزه با استكبار یعنی چه؟ یعنی در درجه اوّل زیر بار این زورگویی نرفتن؛ معنای استكبارستیزی یك چیز پیچ وخم دارِ پیچیده ای نیست؛ استكبارستیزی یعنی یك ملّتی زیر بار مداخله جویی و تحمیل قدرت استكبارگر یا انسان مستكبر یا دولت مستكبر نرود؛ این معنای استكبارستیزی است. (دیدار با دانش آموزان و دانشجویان دوازدهم آبان 1393)

* توفیق جمهوری اسلامی در ایستادگی مقابل استكبارستیزی
- استكبارستیزی عدم تسلیم در مقابل فشارها است. در این زمینه هم ایستادیم. این كار، سخت بود؛ اما جمهوری اسلامی توانست این كار سخت را با موفقیت انجام دهد. (خطبه های نماز جمعه تهران پانزدهم بهمن 1389)
- در مقابل دشمن مستكبر نباید كوتاه آمد بلكه باید نظام اسلامی به حدی از اقتدار، استحكام و مصونیت برسد كه دشمنان احساس كنند كاری از دست آنها برنمی آید. (دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان هفتم شهریور 1387)
- بحمدالله امروز عزّت مردم در كشور ما، بر اثر همین روح استكبار ستیزی است و استكبارستیزی موجب انزوای هیچ ملتی نمی شود. (صحن مطهّر امام رضا (ع) اول فروردین 1377)

* فرهنگ استكبارستیزی؛ میل به داشتن استقلال
- فرهنگ دوری از سلطه ی استكبار، استكبارستیزی، میل به استقلال و در دست داشتن سرنوشت خود، در دلهای این مردم رسوخ پیدا كرده است. آنها از این ناراحتند. آنها ملتی را می خواهند كه مثل بره رامی آن جا قرار گیرد، اینها هم رژیمی را بر او تحمیل كنند، یا از آن سوی مرزها به او دیكته نمایند؛ آن ملت هم بی هیچ مقاومتی آنها را انجام دهد و آن راه را برود.
ملت بیدار، ملت هوشیار، ملت آگاه به مسایل سیاسی، ملتی كه اگر مسوولانش هم بخواهند برخلاف این خطّ مستقیم حركتی بكنند، اعتراض خواهد كرد؛ این گونه ملتی را اینها دوست ندارند.(دیدار با دانش آموزان و دانشجویان به مناسبت یوم اللَّه سیزده آبان چهاردهم آبان 1376)

* استكبارستیزی تعطیل پذیر نیست
تكلیف مبارزه‌ با استكبار پس از مذاكرات چیست؟ خب، مگر مبارزه‌ با استكبار، تعطیل‌پذیر است؟ مبارزه‌ با استكبار، مبارزه با نظام سلطه تعطیل‌پذیر نیست. این جزو كارهای ما است، جزو كارهای اساسی است، جزو مبانی انقلاب است. یعنی اگر مبارزه با استكبار نباشد، ما اصلاً تابع قرآن نیستیم. مبارزه با استكبار كه تمام نمی شود. در مورد مصادیق استكبار، آمریكا اتمّ مصادیق استكبار است... مبارزه با استكبار تعطیل‌پذیر نیست، تكلیفش كاملاً روشن است و خودتان را آماده كنید برای ادامه مبارزه با استكبار. (در دیدار جمعي از دانشجویان در بیستم تیر 1394)

* مساله‌ ما با آمریكا، مساله استكبار آمریكایي است
- ما هم كه اسم آمریكا را بارها مي‌آوریم؛ ملّت ما، خود ما (چون) مساله آمریكا به‌ خاطر استكبار است، چون آمریكا یك دولت استكباري است، چون روش آمریكا استكباري است؛ ما با آمریكا به‌عنوان یك مجموعه جغرافیایي یا به‌عنوان یك ملّت، به‌عنوان یك مجموعه‌ انساني هیچ مساله‌اي نداریم، آن هم مثل بقیّه كشورها؛ مساله‌ ما با آمریكا، مساله استكبار آمریكایي است؛ مستكبرند، متكبّرند، زورگویند، زیاده‌طلبند. همین حرف هایي كه این چند روز سر همین مذاكرات هسته‌اي زدند، شما ببینید؛ چند ماه مذاكره كردند و حالا تمدید كردند، (بعد) شروع كردند مثل همیشه حرف زدن.(در دیدار اعضاي مجمع عالي بسیج مستضعفین
ششم آذرماه 1393)
فراهنگ**1003**1569
۰ نفر