يك مسئول غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز: كودكان زير پنج سال، پرخطرترين گروه سني از نظر مسموميت هستند

اهواز - ايرنا - رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: كودكان زير سن پنج سال، پرخطرترين گروه سني از نظر بروز مسموميت هستند كه والدين بايد در همه حال مراقب آنها باشند.

فريده يونسي سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: اين كودكان ممكن است هر چيزي را به دهان ببرند ،و اين عمل كه بخشي از آموزش و درك اين گروه سني از محيط اطراف است، زمينه ساز بروز مسموميت است.
وي در خصوص راه هاي پيشگيري از بروز مسموميت در كودكان افزود: در هنگام بروز مسموميت در كودكان بايد مراقب باشيم دوز تكراري دارو به آنها داده نشود.
يونسي ادامه داد: كيف دستي، ساك خريد و كيسه هاي نايلوني، بايد همواره دور از دسترس كودكان قرار داده شود زيرا ممكن است داخل آنها وسايل قابل بلع توسط كودكان وجود داشته باشد و يا كودك هنگام بازي آنها را روي سر خود كشيده و دچار خفگي شود.
وي اظهاركرد: از نگهداري گلها و گياهان آپارتماني از جمله خرزهره و ديفن باخيا به دليل سمي بودن در منازل داراي كودك جدا خودداري شود.
وي گفت: موادشيميايي، شوينده و سفيد كننده ها، و نيز درب كمدهاي داراي قفل و دور از ديد و دسترس كودكان قرار داده شود.و يا با طناب محكم بسته شود.
يونسي اضافه كرد: پس از استفاده از مواد شيميايي، به سرعت درب آن را ببنديد و بدانيد هيچ ظرف در بسته اي از دسترس كودكان در امان نيست.
رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اظهار كرد: در هنگام بروز مسائل خانوادگي، بيشتر مراقب كودكان باشيد زيرا در اين شرايط در برابر حوادث و مسموميت هاي اتفاقي آسيب پذيرترند.
وي ادامه داد: هيچ گاه الكل و ماده ضد يخ را در دسترس كودكان قرار ندهيد و اگر گودك ماده غير خوراكي را بلعيد فوري با مركز اورژانس 115 و يا مركز كنترل مسموميت ها به شماره 1490 تماس بگيريد.
يونسي گفت: بلع باطري كوچك ساعت در كودك مي تواند باعث عوارض جدي خطرناك شود كه در صورت بروز اين حادثه، بايد در كوتاه ترين زمان به يك مركز درماني منتقل شود.
وي افزود: از دسترس قرار دادن كودكان به اسباب بازي هاي داراي باطري به ويژه ديسكي و مينياتوري جدا خودداري شود.
وي گفت: درب ظرف محصولات شيميايي و شوينده مانند نفت و بنزين بايد حتما بسته باشد و در ظروف مواد خوراكي نگهداري نشود.
يونسي خاطرنشان كرد: نگهداري شربت متادون(ترك اعتياد) در ظرف خالي نوشابه و شيشه خالي دارو باعث مسموميت ناخواسته و مرگ ده ها كودك مي شود؛ همچنين داخل يخچال كنار بقيه شربت ها قرار داده نشود و والدين بايد به كودكان بياموزند هرچيزي را فقط با اجازه بزرگترها بخورند.
رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اظهار كرد: والدين داروهاي خود را مقابل چشم كودك نخورند چون كودكان از رفتار آنها تقليد مي كنند.
وي اضافه كرد: زمان حضور نداشتن والدين در منزل و سپردن كودكان به فرد ديگر، آنها در معرض خطر بيشترين مسموميت قرار دارند.
يونسي گفت: در هنگام دادن دارو به كودك، دارو بودن آن را به كودك تفهيم كرده و از به كاربردن واژه هايي مانند آبنبات و شكلات خودداري كنيد.
وي ادامه داد: در زمان استفاده از محصولات شميايي و پاك كننده در صورت نياز به پاسخ به تلفن يا بازكردن درب منزل، درب اصلي ظرف را ببنديد.
وي اظهار كرد: مسموميت اتفاقي براثر بلع نفت در كودكان بسيار خطرناك است و در صورت بلع اين ماده توسط كودك، وي بايد به نزديك ترين مركز درماني منتقل شود و بايد دانست كه خوردن نفت كشنده نيست اما مجبور كردن كودك به بالا آوردن مي تواند باعث مرگ شود.
يونسي به مسموميت كودكان با سرب نيز گفت: كودكان زير پنج سال و زنان باردار دو گروه اصلي در معرض خطر در اثر تماس با سرب هستند.
سرب در رده فلزها قرار دارد، تشعشعات هسته اي را عبور نمي دهد و در طبيعت به شكل كاني به نام گالن (سيستم تبلور كوبيك يا مكعبي) يافت مي شود.
3004/6037