سيستم ناوگان هوايي ايران از فرسوده ترين هاي دنياست/نيازمند 2800 واگن مسافربري و 5هزار واگن باري هستيم

تهران - ايرنا - وزير راه و شهرسازي در نشست هم‌انديشي رؤساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور گفت: براي توسعه ناوگان ريلي به دنبال خريد دو هزار و 800 واگن مسافري و پنج هزار واگن باري با همكاري سرمايه‌گذاران خارجي هستيم.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عباس آخوندي در نشست هم‌انديشي رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور در مركز آموزش و مطالعات بين الملل وزارت امور خارجه افزود: در شرايط جديد، توسعه ارتباطات با كشورهاي همسايه را در رأس كارهاي وزارت راه و شهرسازي قرار داده‌ايم و در نظر داريم تمام كريدورهاي جاده‌اي و ريلي كشور را با بهره‌گيري از اين سياست كه چگونه مي‌توانيم به كريدورهاي بين‌المللي متصل شويم، توسعه دهيم.
وي گفت: اكنون عضو شبكه آزادراه‌هاي آسيايي و همچنين عضو شبكه‌هاي راه‌آهن آسيايي، چارسيكا و شمال - جنوب هستيم كه اين ارتباطات و اتصالات در توسعه حمل و نقل كشور مهم هستند.
آخوندي ادامه داد: با بازنگري‌ انجام شده در طرح جامع حمل و نقل، به طور عمده اتصال به كريدورهاي جاده‌اي رسمي بين‌المللي قابل سرمايه‌گذاري خارجي را در اولويت قرار داده‌ايم؛ ضمن آنكه اتصال به كريدورهاي فرعي جاده‌اي نيز در اولويت بعدي ماست كه در حال انجام و تكميل اين كريدورها هستيم.
آخوندي با بيان اينكه در حال نوسازي تمام پايانه‌هاي مرزي كشور با لحاظ كردن همه بخش‌هاي مورد نياز مانند گمرك هستيم، تأكيد كرد: يكي از مهم‌ترين اقدامات در دست انجام وزارت راه و شهرسازي، ايجاد 'پنجره واحد' با كشورهاي همسايه در مرزهاي جاده‌اي است.
وي افزود: اين به معناي آن است كه اگر كاميوني از كشور خارج مي‌شود ديگر نياز نباشد كه يك بار در داخل ايران و اين طرف مرز و يك بار هم در آن سوي مرز و از سوي مأموران كشورهاي همسايه بازرسي شود، بلكه با حضور مأموران كشور همسايه در خاك ايران و فقط يك بار در داخل مرزها بازرسي صورت گيرد. همين موضوع نيز براي كاميون‌هاي خارجي رخ مي‌دهد و كاميون‌هايي كه مي‌خواهند از مرزهاي ايران عبور كنند، تنها يك بار و با حضور مأموران ايراني در داخل مرزهاي كشورهاي همسايه بازرسي مي‌شوند كه در كاهش هزينه‌ها و زمان رانندگان بسيار اثرگذار است.
وي با بيان اينكه در خصوص كريدورهاي ريلي نيز اقداماتي مشابه اقدامات مذكور در‌حال انجام است، خاطرنشان كرد: بسياري از مشكلاتمان با كشورهاي همسايه براي اتصال به كريدورهاي ريلي و جاده‌اي منطقه حل شده كه از جمله آنها حل مشكلاتي است كه در مرز ريلي با آذربايجاني‌ها داشتيم؛ بنابراين قطارهاي باري ايراني مي‌توانند با يك بار بارگيري در تهران مستقيما به جمهوري آذربايجان بروند و ديگر نيازي به تغيير قطار و تخليه بار در مرز ايران و مجددا بارگيري در آن سوي مرز نباشد.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد گفت: در روش سرمايه گذاري BOT ، سرمايه‌ گذار جاده‌اي در ايران مي‌سازد و سپس از محل دريافت عوارض، اصل و سود پول خود را برمي‌دارد و با انقضاي زمان قرارداد، جاده به ما منتقل مي‌شود؛ البته در حوزه زيرساخت حمل و نقل ريلي نمي‌توانيم چنين كاري كنيم چون راه آهن يك سيستم بسته است و هر يك لوكوموتيوي هم كه در خط آهن قرار مي‌گيرد بايد از سوي سيستم مركزي كنترل شود و مانند جاده نيست كه يك سيستم باز باشد و اپراتور خودرو، خودِ راننده باشد بلكه در سيستم حمل و نقل ريلي، اپراتور، 'مديريت متمركز كنترل خطوط' است بنابراين نمي‌توانيم مديريت مركزي خطوط را به سرمايه‌گذار واگذار كنيم.
به گفته وي، در همه كشورهاي دنيا نيز به همين شكل است كه كنترل خطوط ريلي به صورت متمركز و از سوي دولت‌ها انجام مي‌شود.
وي سپس راه حل ديگري براي سرمايه‌گذاري در زيرساخت راه آهن مطرح و اظهار كرد: ما در اين حوزه سيستم BLT را پيشنهاد كرده‌ايم به اين معنا كه سرمايه‌گذار خطوط را بسازد ولي به جاي آنكه خودش بهره‌بردار باشد، ما پس از اتمام ساخت و ساز بلافاصله كل پروژه را به صورت اجاره به شرط تمليك از او خريداري مي‌كنيم؛ اين روش در سيستم‌هاي بسته مانند راه آهن كاربرد دارد.
آخوندي پس از تشريح فرصت‌هاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه‌هاي زيرساخت حمل و نقل به فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه ناوگان اشاره كرد و گفت: در بحث ناوگان حمل و نقل دست ما كاملا باز است و از هر روشي كه سرمايه‌گذار پيشنهاد كند مي‌توانيم با او همكاري كنيم كه شامل ايجاد شركت‌هاي مشترك ايراني خارجي، اجاره به شرط تمليك، فروش مستقيم و ... مي‌شود.

** سيستم ناوگان هوايي ايران از فرسوده ترين هاي دنياست
وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع توسعه ناوگان هوايي ايران اشاره كرد و افزود: سيستم ناوگان هوايي كشورمان جزء فرسوده‌ترين و مسن‌ترين ناوگان هوايي دنياست و امسال كه توانسته‌ايم عمر اين ناوگان را يك سال كاهش دهيم، به ميانگين 20 سال رسيده‌ايم.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اگر بخواهيم به دنبال خريد هواپيما برويم اين امكان براي كشورمان فراهم نيست چون براي توسعه ناوگان هوايي دور و متوسط برد، 400 فروند و براي توسعه ناوگان هوايي كوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاه‌هاي كوچك داخلي نيز حداقل 100 فروند و در مجموع 500 فروند هواپيما نياز است كه با يك حساب سرانگشتي مجموعا 50 ميليارد دلار براي تامين آن‌ها نياز داريم، در حالي كه اين ميزان پول اصلا در ايران وجود خارجي ندارد؛ بنابراين به سراغ روش اجاره به شرط تمليك (ليزينگ) رفته‌ايم.
وي با بيان اين‌كه مذاكراتي در اين خصوص با كشورهاي سازنده هواپيما داشته‌ايم و آقاي ظريف هم در جريان است، گفت: اميدواريم اتفاقات خوبي در اين زمينه در سال 2016 رخ دهد.
آخوندي افزود: در حوزه ناوگان ريلي سرمايه‌گذاري خارجي راحت‌تر امكان‌پذير است ما هم مي‌توانيم به صورت ليزينگي ناوگان ريلي بخريم و هم امكان تشكيل شركت‌هاي مشترك از سوي سرمايه‌گذاران خارجي با شركت‌هاي ايراني وجود دارد؛ ضمن اينكه سرمايه‌گذاران مي‌توانند در حوزه ناوگان ريلي به صورت BOT نيز ورود يا در ايران شركت حمل و نقل ريلي تأسيس كنند.
وي در ادامه به بحث ناوگان جاده‌اي اشاره و اظهار كرد: اين بخش عمدتا به حوزه صنايع مرتبط مي‌شود كه ارقام مالي اين حوزه بسيار بالاست، ما 127 هزار كاميون بين 25 تا 40 سال سن داريم در حالي كه كاميون‌ها عمدتا بعد از 10 سال فرسوده مي‌شوند.
وي گفت: اين تعداد كاميون فرسوده كشورمان، مصرف سوخت بسيار بالايي هم دارند به طوري كه در هر 100 كيلومتر، 60 ليتر گازوئيل مصرف مي‌كنند حال آنكه كاميون‌هاي زير 10 سال سن، در هر 100 كيلومتر 30 ليتر گازوئيل مي‌سوزانند، به عبارت ديگر هزينه‌اي كه دارندگان كاميون‌هاي فرسوده براي گازوئيل پرداخت مي‌كنند در هر دو سال معادل قيمت خود كاميون است. البته براي جذب سرمايه‌گذاري در اين حوزه نيز دستمان از نظر قانوني كاملا باز و هر روش و مدلي كه سرمايه‌گذار پيشنهاد دهد، قابل بررسي و انجام است.
وزير راه و شهرسازي سپس به تشريح فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه حمل و نقل دريايي پرداخت و گفت: در چند ماه اخير لاينرهاي خارجي شروع به پهلوگيري مستقيم در بنادر ايران كرده‌اند در حالي كه تا پيش از اين، همگي به بنادر جنوب خليج فارس مي‌رفتند و از آنجا كالاها با كشتي‌هاي فيدري به بنادر ايران حمل مي‌شد، اما در حال حاضر 16 كشتي لاينري مستقيما به بنادر ايران مي‌آيند كه با اين اقدام، هزينه‌هاي كشتيراني و حمل و نقل دريايي ايران كاهش يافته است.
وي ادامه داد: اما براي آنكه بتوانيم فضاي رقابت كشتي‌ها و شركت‌هاي كشتي‌راني ايراني را با لاينرهاي خارجي با توجه به قدرت مالي طرف‌هاي خارجي فراهم كنيم به جاي آنكه تسهيلات خاصي به ايراني‌ها بدهيم به خارجي‌ها اعلام كرده‌ايم كه اگر مي‌خواهند در بنادر ايران پهلو بگيرند، بايد 50 درصد كالاهاي ايران و 50 درصد كالاهاي كشورهاي ديگر را با خود حمل كنند تا از بنادر ايران به مقاصد كشورهاي منطقه 'ترانشيپ' يا 'ترانزيت' شود تنها در اين صورت است كه از لاينرهاي خارجي حمايت كرده و به آنها 'ويندو' مي‌دهيم.
آخوندي در ادامه با اشاره به وجود فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در بخش‌هاي مسكن و شهرسازي كشورمان، موضوع برگزاري همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حمل و نقل مسكن و شهرسازي را در روزهاي سوم و چهارم اكتبر (يك ماه قبل) را مطرح كرد و افزود: در اين همايش 121 پروژه به همراه پاسخ كامل پرسش‌هايي كه ممكن است براي سرمايه‌گذار ايجاد شود اعم از سؤالات حقوقي، مالي، ميزان جذابيت پروژه و ... را در قالب متن و لوح فشرده به سرمايه‌گذاران ارائه كرديم.
وي خاطرنشان كرد: مجموع اين پروژه‌ها به 25 ميليارد يورو مي‌رسد كه در حوزه‌هاي مختلف حمل و نقل مسكن و شهرسازي است. در اين كنفرانس بيش از 100 شركت خارجي به ايران آمدند و استقبال خيلي خوبي از پروژه‌ها شد كه همچنان از سوي خارجي‌ها در حال پيگيري است و قصد داريم جزئيات اين پروژه‌ها را به بخش بازرگاني سفارتخانه‌هاي ايران در ديگر كشورها هم ارائه بدهيم.

** رايزني با شركت فرانسوي براي ساخت ترمينال دوم فروگاه امام(ره)
وزير راه و شهرسازي سپس چند پروژه مهم را به صورت خلاصه تشريح كرد و افزود: براي ساخت فرودگاه تهران با سرمايه‌گذار خارجي صحبت كرده‌ايم كه به جاهاي خوبي رسيده‌ايم. همچنين ساخت ترمينال سلام فرودگاه امام خميني(ره) كه با بهره برداري از آن در سال آينده، سالانه 5 ميليون مسافر به حجم مسافرتي آن افزوده مي‌شود را در دست اقدام داريم. ضمن اينكه براي ساخت ترمينال دوم اين فرودگاه با ظرفيت سالانه 25 ميليون مسافر با فرانسوي‌ها به توافق رسيده‌ايم.
وي به موضوع ساخت فرودگاه بين المللي جديد مشهد اشاره كرد و گفت: براي ساخت اين فرودگاه نيز با يك شركت فرانسوي ديگر در حال رايزني هستيم.
آخوندي پروژه‌هاي ريلي را يادآور شد و افزود: چند پروژه اصلي در بخش زيرساخت ريلي داريم كه مهم‌ترين آن برقي‌كردن قطار تهران- مشهد است و 2 ميليارد دلار سرمايه مي‌خواهد، با بهره‌برداري از اين پروژه، سرعت قطارهاي تهران مشهد به 180 كيلومتر در ساعت مي‌رسد. پروژه اولويت‌دار ريلي ديگر نيز برقي كردن قطار گرمسار - اينچه برون است كه براي ساخت آن به يك ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز داريم.
وي ادامه داد: در بخش ناوگان ريلي به دنبال خريد 2 هزار و 800 واگن مسافري هستيم كه اگر خريد هر واگن يك ميليون و 200 هزار دلار هزينه داشته باشد در مجموع بيش از سه ميليارد دلار پول مي‌خواهد. همچنين به دنبال خريد پنج هزار واگن باري هستيم.
اقتصام(1)1108 ** 2023
۰ نفر