میزگرد ایرنا/كمبود امكانات و نیرو مهمترین چالش اورژانس قم/ لزوم ارائه راهكار برای رفع معضل مزاحمان تلفنی اورژانس

قم- ایرنا- مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی، یكی از مهمترین دستگاه های خدمات رسان به مردم است كه لزوم آگاهی مردم و اطلاع رسانی از نحوه وظایف این دستگاه می تواند در ارائه بهتر خدمات پزشكی از سوی كارشناسان اورژانس مفید و موثر باشد.

به گزارش ایرنا، وظیفه و رسالت سیستم خدمات فوریت های پزشكی، ارائه خدمات اورژانس پزشكی در سطح جامعه است؛ فوریت های پزشكی در واقع پاسخی به یك نیاز در جهت اقدام سریع و كارآمد در مقابل حوادثی است كه خارج از محیط های درمانی اتفاق می افتد.
مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی با هدف برآورده ساختن نیاز عموم شهروندان به خدمات فوریت های پزشكی و مدیریت سلامت در هنگام بروز حوادث، بلایا و بحران ها به كمك نیازمندان به خدمات درمانی می شتابد.
كاهش زمان رسیدن بر بالین مددجویان، افزایش میزان رضایتمندی مددجویان، بهبود كیفیت خدمات ارائه شده، ارتقاء سلامت جامعه از طریق فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح در خصوص خدمات اورژانس، بهبود كارایی مركز در جریان فعالیت های جاری و همچنین در هنگام بروز بحران ها از طریق بهبود ساختارهای اداری و ارتباطی و استفاده از مجهزترین ناوگان و بهترین پرسنل فنی اورژانس در ارائه خدمات فوریت های پزشكی پیش بیمارستانی از جمله اهداف مركز اورژانس 115 است.
با توجه به اینكه جمعیت استان قم بر اساس سرشماری سال 1390 برابر با یك میلیون و 151 هزار و 672 نفر است و مسائلی از جمله زائرپذیری این استان به طوری كه بر اساس اعلام استانداری قم سالانه 20 میلیون جمعیت از نقاط مختلف كشور و حتی خارج از كشور وارد این استان می شود و قرار گرفتن قم در محور مواصلاتی 17 استان كشور، می طلبد نگاه و تخصیص اعتبار و امكانات به دستگاه های امدادرسان استان قم ویژه باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در راستای تعامل سازنده و موثر با دستگاه های مختلف استان میزگردی با موضوع بررسی ظرفیت ها، توانمندی ها و چالش های پیش روی مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم با حضور محمدرضا حسنی رئیس، مهدی فراهانی معاون و مهدی جمشیدی مسئول روابط عمومی این مركز برگزار كرد.
لزوم افزایش نیروها در راستای تقویت كادر عملیاتی و ستادی، تجهیز این مركز به دستگاه های پیشرفته و آمبولانس های به روز، راه اندازی پایگاه های شهری و جاده ای به میزان نیاز جمعیت آماری و شناور استان، ضرورت استفاده از اورژانس هوایی و همچنین اتخاذ راهكارهایی برای حل معضل مزاحمان تلفنی اورژانس 115 از جمله مواردی است كه در میزگرد ایرنا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* رسانه ها نقش غیرقابل انكاری در آگاهی بخشی به جامعه از كاركردهای اورژانس دارند
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم در ابتدای این میزگرد با تشكر از تعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با مركز اورژانس 115 استان، ابراز امیدواری كرد: این همكاری دو سویه در آینده نیز تداوم داشته باشد و پررنگ تر شود.
محمدرضا حسنی به اشراف ایرنا به حوزه وظایف سازمانی اورژانس 115 اشاره كرد و افزود: جایگاه اورژانس از نظر كاركردهای مردمی، سیاسی و اجتماعی با توجه به شرایط خاص استان قم از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینكه خدمات اورژانس 115 در معرض دید مردم است، ادامه داد: رسانه ها نقش غیرقابل انكاری در راستای آگاهی بخشی مردم از وظایف و كاركردهای این دستگاه امدادی و همچنین فرهنگ سازی در راستای جلوگیری از تماس های غیراورژانسی با این مركز دارند.
وی با اشاره به اینكه انجام ماموریت برای هر آمبولانسی به طور میانگین بین 20 تا 60 دقیقه زمان نیاز دارد، افزود: آگاهی از این شرایط به مردم كمك می كند از خدمات این دستگاه امدادی در مواقع ضروری استفاده كنند و از تماس های غیرضروری كه موجب بی نصیب ماندن بیمار اورژانسی از این خدمات می شود، جلوگیری نمایند.

* افزایش 10 برابری ماموریت های اورژانس قم طی 10 سال گذشته
حسنی در ادامه به ظرفیت و عملكرد مركز اورژانس 115 قم اشاره كرد و گفت: این مركز با دارا بودن 37 پایگاه شهری و جاده ای، 52 دستگاه آمبولانس و یك دستگاه اتوبوس آمبولانس ارائه خدمت می كند.
وی افزود: حدود 10 دستگاه از آمبولانس های این مركز فرسوده است و امیدواریم تا پایان امسال به همین تعداد آمبولانس به استان قم اختصاص یابد.
وی اضافه كرد: تعداد 10 دستگاه موتورلانس نیز در پایگاه های اورژانس مستقر است كه در مناسبت های مختلف به دلیل ترافیك سنگین و مشكل در تردد آمبولانس ها، مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی قم بیان كرد: در سال 93 به صورت ماهیانه حدود 30 هزار تماس با این مركز برقرار كه منجر به انجام پنج هزار ماموریت در ماه شده است.
وی با بیان اینكه در سال 93، حدود 60 هزار ماموریت انجام شده است، افزود: از این تعداد 20 هزار ماموریت مربوط به حوادث تصادفی شهری و جاده ای و 40 هزار حوادث غیرتصادفی بوده است.
به گفته وی، در شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته با افزایش 10 درصدی، ماموریت ها به 40 هزار مورد رسیده است.
حسنی با بیان اینكه مركز اورژانس قم در سال 1383 سالانه 10 هزار ماموریت با 11 پایگاه شهری و جاده ای انجام می داد، افزود: این میزان ماموریت پس از گذشت 10 سال، در سال گذشته با افزایش 10 برابری به 60 هزار ماموریت رسید.
وی افزود: تعداد پایگاه ها نیز باید به همان تناسب افزایش می یافت، ولی در حال حاضر 37 پایگاه شهری و جاده ای در این استان فعال است.

* كمبود نیروی انسانی از مشكلات جدی اورژانس قم است
وی ادامه داد: با توجه به شرایط قم از نظر جمعیت آماری و شناور، به ویژه در مناسبت های ملی و مذهبی كه احتمال وقوع تصادف و حادثه را افزایش می دهد، امكاناتی كه برای استان در نظر گرفته می شود باید از نظر ضرایب استاندارد با سایر استان ها متفاوت باشد.
حسنی افزود: افزایش تعداد پایگاه ها، آمبولانس ها و نیروهای اورژانس زمان دسترسی به بیماران را كوتاه می كند و امكان ارائه خدمت را افزایش می دهد.
وی با بیان اینكه كمبود نیروی انسانی از معضلات اورژانس است، گفت: هم اكنون 240 نیروی عملیاتی و ستادی در این مركز مشغول به خدمت هستند كه به دلیل كمبود نیرو ناچار هستیم از این تعداد در شیفت های بیشتری استفاده كنیم.
وی اضافه كرد: برای افزایش كیفیت خدمات مركز فوریت های پزشكی باید حدود 50 درصد به نیروهای كنونی اضافه شود.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم با بیان اینكه جذب نیروی انسانی به صورت كشوری به لحاظ منابع مالی دچار محدودیت است، بیان كرد: البته در سطح كشوری این مساله به صورت جدی پیگیری می شود و از دستگاه های ذیربط انتظار داریم در اختصاص منابع مالی توجه ویژه ای به اورژانس 115 داشته باشند.
وی افزود: محدودیت هایی كه برای سایر ارگان ها با هدف پیشگیری از بزرگ شدن دولت لحاظ و همچنین بر استفاده از بخش خصوصی تاكید می شود،با توجه به اینكه مركز فوریت های پزشكی سازمانی خدماتی و فاقد منافع خدماتی است، نباید در اورژانس لحاظ كنند.
وی تصریح كرد: تمام خدمات اورژانس 115رایگان است و تنها منابع مادی این مركز، اعتباراتی است كه به صورت ملی در اختیار این مركز قرار می گیرد.
حسنی گفت: زمان رسیدن آمبولانس به سر صحنه در حوادث جاده ای به طور میانگین در كشور 15 دقیقه و در قم 12 دقیقه و 30 ثانیه و در حوادث شهری در كشور هشت دقیقه و در استان قم هفت دقیقه و 20 ثانیه است.
وی گفت: با وجود تمام مشكلات زمان رسیدن نیروهای اورژانس به صحنه تصادف در قم كمتر است، حال اگر نیروی انسانی و امكانات كافی در اختیار ما باشد و تحقق پیدا كند، قطعا این شاخص بسیار بهتر می شود.

* كاهش تماس های غیرضروری با مركز فوریت های پزشكی
وی در ادامه بیان كرد: خوشبختانه تعداد تماس های غیرضروری اورژانس در سال 93 نسبت به سال 92 كاهش یافته و با واقعی تر شدن تماس ها تعداد ماموریت ها افزایش یافته است.
حسنی با بیان اینكه تماس های كاذب موجب اختلال در روند امدادرسانی می شود، گفت: اطلاع رسانی درست یكی از دلایل كاهش این تماس ها بوده است و هر چه تماس های غیرضروری كمتر شود، سرعت پاسخگویی افزایش می یابد.
وی افزود: متاسفانه ماموریت هایی كه بر اساس بعضی شرح حال های دروغی توسط مزاحمان تلفنی برای اورژانس ایجاد می شود، فردی را كه در همان زمان نیاز به خدمت دارد، از خدمات اورژانس محروم می كند.

* انجام ماهانه یك هزار ماموریت مربوط به حوادث موتورسیكلت سواران
حسنی در بخش دیگری از سخنان خود به ماموریت های اورژانس در حوادث مربوط به موتورسواران اشاره كرد و گفت: ماهیانه یك هزار ماموریت اورژانس مربوط به موتورسوارهاست كه یك پنجم ماموریت های كارشناسان این مركز را به خود اختصاص می دهد.
وی افزود: متاسفانه قم یكی از مشكل دارترین استان های كشور در فرهنگ استفاده از موتورسیكلت و عدم رعایت مقررات است كه در این زمینه دستگاه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی موفق نبوده اند.
وی با بیان اینكه بیشتر حوادث مربوط به موتورسیكلت سواران از طریق رعایت ایمنی های لازم و مقررات راهنمایی و رانندگی قابل پیشگیری است، افزود: باید با انجام اقدامات فرهنگی آمار تصادف ها و در نتیجه ماموریت های اورژانس را در خصوص موتورسیكلت سواران كاهش دهیم.
حسنی تصریح كرد: با كاهش یك پنجم ماموریت های غیرضروری می توانیم سرعت رسیدن آمبولانس ها به سر صحنه حادثه را 20 درصد افزایش دهیم.

* میزان رضایتمندی مردم از اورژانس 115 بیش از 90 درصد است
وی با بیان اینكه درصد رضایتمندی مردم از خدمات اورژانس 115 بالای 90 درصد است، گفت: این مركز به روش های مختلف از جمله بررسی تماس های مردمی و همچنین اقدامات واحد كنترل كیفیت كه شاخص های كمی و كیفی این مركز را می سنجد، میزان رضایتمندی به صورت كاملا مستند و معتبر به دست می آید.
وی افزود: واحد كنترل كیفیت ماهانه به صورت تصادفی 10 تا 20 درصد ماموریت ها را رصد می كند و بر اساس شاخص هایی كه در این سیستم تعریف شده است، میزان رضایتمندی را تعیین می كند.
حسنی در ادامه دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه اورژانس هوایی از جمله اقداماتی است كه در دولت تدبیر و امید به آن پرداخته شد، افزود: بالگرد اورژانس جایگزین آن محدودیت های جاده ای شد و خدمات بسیاری را ارائه كرد به ویژه در استان قم كه در اورژانس هوایی توانست رتبه نخست را در خدمات كمی و كیفی در سال 93 در سطح كشور احراز كند.

* اورژانس هوایی انقلابی در حوزه سلامت بود
معاون مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم نیز در این میزگرد با بیان اینكه مجموعه خبرگزاری ایرنا همكاری بسیاری خوبی با مركز اورژانس دارند، گفت: تاثیر ارتباط و تعامل با رسانه ها و اطلاع رسانی در خدمت رسانی بهتر به مردم واقعیتی انكارناپذیر است.
مهدی فراهانی افزود: اگر اطلاع رسانی از وظایف و كاركردهای اورژانس به نحو مطلوب صورت گیرد، قطعا در استفاده مردمی كه به خدمات این دستگاه نیاز دارند، تاثیر مطلوب خواهد گذاشت.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت خدمات اورژانس هوایی، گفت: اورژانس هوایی در راستای طرح تحول نظام سلامت، انقلابی در حوزه اورژانس 115 در كنار سایر خدمات مورد نیاز بود كه محقق شد.
وی با بیان اینكه پایگاه های اورژانس تمام محورهای مواصلاتی استان را پوشش می دهد، گفت: با تمام ضعف ها و كمبودها سعی كردیم نحوه چینش پایگاه ها و آمبولانس ها به نحوی باشد كه تمام محدوده جغرافیایی استان را تحت پوشش قرار دهیم و در زمان استاندارد در سر صحنه حادثه حاضر شویم.

* اورژانس هوایی نجات جان مصدومان و بیماران بدحال را دوچندان كرده است
فراهانی با بیان اینكه بالگرد اورژانس 115 قم در مواقع ضروری و پس از درخواست اورژانس زمینی بلافاصله به پرواز درمی آید، تاكید كرد: زمان رساندن مصدوم بویژه مجروحان بدحال به مراكز درمانی مهمترین دغدغه اورژانس 115 بود كه اورژانس هوایی این مشكل را مرتفع كرده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال تصادفی كه در انتهایی ترین حوزه استحفاظی قم مثل جاده نیزار یا كهك رخ می دهد، بدون ترافیك جاده ای، یك ساعت تا یك ساعت و نیم زمان نیاز است تا آمبولانس بتواند مصدوم را به بیمارستان سطح شهر منتقل كند؛ در حالیكه اورژانس هوایی از زمان برخاستن تا زمانی كه مجروح را به بیمارستان منتقل كند، 20 دقیقه زمان نیاز دارد.
وی با بیان اینكه قم محور مواصلاتی 17 استان كشور است و به طور طبیعی حجم تردد و تصادف ها در محورهای این استان بالاتر از سایر استان هاست، گفت: این مساله اهمیت به كارگیری اورژانس هوایی در این استان را دوچندان می كند و از زمان راه اندازی بالگرد 115 تاكنون اثربخشی آن بر همگان مسلم شده است.
به گفته معاون مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی قم ، اگر مصدومانی كه دچار آسیب های جدی در نواحی حساس بدن شده اند، با آمبولانس به مراكز درمانی منتقل شوند، قطعا جان آن ها را به خطر می افتد.
وی تصریح كرد: اورژانس هوایی با كاهش زمان انتقال مصدومان و بیماران بدحال به بیمارستان و در نتیجه با تسریع در ارائه خدمات درمانی، نجات جان مصدومان حوادث و بیماران را دوچندان كرده است.
وی با اشاره به اینكه با راه اندازی اورژانس هوایی، از اعزام چندین دستگاه آمبولانس جهت پوشش حوادث پرتلفات صرف نظر شده است، ادامه داد: ممكن است ترافیك ایجاد شده در وقوع برخی حوادث، مانع خدمات رسانی به موقع به مصدومان از طریق زمینی شود كه در این موارد با اعزام بالگرد اورژانس نسبت به خدمات رسانی و انتقال مصدومان با سرعت بیشتری اقدام می كنیم.
فراهانی گفت: تماس های مردمی، آمبولانس های اعزام شده و عوامل انتظامی منابع كسب اطلاع از وضعیت مصدومان حوادث هستند كه لزوم اعزام بالگرد اورژانس را برای انتقال بیماران بدحال به بیمارستان های سطح شهر مشخص می كند.

* كسب رتبه نخست توسط اورژانس هوایی قم در سال گذشته
فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود به رعایت تمام شاخص های لازم از نظر كمی و كیفی در اورژانس هوایی اشاره كرد و گفت: پس از ارزیابی های صورت گرفته توسط اورژانس كشور و وزارت بهداشت و درمان، اورژانس 115 قم توانست در عملكرد سال گذشته، رتبه نخست را در میان استان هایی كه مجهز به بالگرد اورژانس هستند، به خود اختصاص دهد.
وی گفت: بالگرد اورژانس از زمان تاسیس در اواسط مردادماه سال گذشته تاكنون با انجام 153 ماموریت هوایی، 340 نفر شامل 319 مجروح تصادف های درون و برون شهری و 21 بیمار قلبی، تنفسی، زایمان، برق گرفتگی، سوختگی، غرق شدگی، مسمومیت و قطع عضو را در كمترین زمان ممكن به بیمارستان رسانده است.
وی گفت: بر اساس استاندارد كشوری مرگ و میر 10 درصد بیماران و مصدومانی كه با بالگرد اورژانس به مراكز درمانی منتقل می شوند، قابل قبول است؛ در حالیكه این آمار كمتر از پنج درصد و تنها 10 نفر بوده است كه نشان دهنده خدمت فاخر و به جای اورژانس هوایی قم است.
فراهانی با اشاره به ماموریت هایی كه اورژانس هوایی قم در خارج از استان انجام داده، بیان كرد: از لحاظ قرارداد و مقررات بالگرد 115 اجازه انجام ماموریت در خارج از استان ندارد، اما با تعامل بسیار خوبی كه بین وزارت بهداشت و هواناجا صورت گرفت، توانستیم چند ماموریت برای نجات بیماران بدحال در خارج از استان انجام دهیم.
وی افزود: بیشتر این ماموریت ها به استان مركزی به ویژه شهر تفرش و كاشان بوده است و اخیرا نیز در جلسه ای با مسئولان دانشگاه علوم پزشكی شهرستان ساوه برای امداد هوایی در مواقع ضروری به این شهرستان به شرطی كه نیاز استان قم تحت شعاع قرار نگیرد، اعلام آمادگی كرده ایم.
فراهانی با بیان اینكه بیشتر ماموریت های بالگرد اورژانس در محور كهك و اراك بوده است، افزود: بالگرد اورژانس قم در هر ماموریت با سه كادر پروازی شامل مهندس پرواز، خلبان و كمك خلبان و دو نفر تكنسین كه از نظر عملی، فنی و مهارتی در سطح بالایی قرار دارند، پرواز می كند.
به گفته وی، بالگرد اورژانس مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات درمانی است و عوامل پشتیبان بالگرد نیز همواره در بیمارستان شهید بهشتی مستقر هستند.
وی با اشاره به نگاه ویژه هواناجا به استان قم، گفت: بالگرد اورژانسی كه در اختیار این استان قرار گرفته، از نوع 212 و امن ترین بالگرد می باشد و انتقال تعداد بالای مجروح در یك پرواز از جمله شاخصه های اصلی این بالگرد است.
فراهانی خواستار همدلی و اتحاد مسئولان استان در حفظ و نگهداری بالگرد اورژانس 115 شد و گفت: اورژانس هوایی با توجه به خدماتی كه برای این استان دارد، از ضروری ترین نیازهاست.

* اورژانس هوایی قم مجهز به مدی كوپتر می شود
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم در ادامه این میزگرد بر كارایی و اثربخشی اورژانس هوایی تاكید كرد و گفت: از زمان راه اندازی بالگرد اورژانس تاكنون توانسته ایم جان مجروحان و بیمارانی كه اگر با آمبولانس زمینی اعزام می شدند، با خطر مواجه می شد را نجات دهیم.
حسنی همچنین گفت: به دلیل مدیریت فنی و اجرایی كه در استفاده از بالگرد اورژانس در استان قم صورت گرفته، در آینده نزدیك قم جزو اولین استان هایی است كه مجهز به مدی كوپتر می شود.
وی با بیان اینكه درحال حاضر از بالگردهای نظامی در امداد هوایی استفاده می شود، افزود: مدی كوپتر از نظر تجهیزات و امكانات برای انتقال بیماران پیشرفته و درحد استانداردهای جهانی است.
وی به پایگاه درحال ساخت اورژانس هوایی درحد فاصل عوارضی اتوبان قم - تهران و اتوبان قم - كاشان اشاره كرد و افزود: قم اولین استانی است كه در حال ساخت پایگاه اختصاصی برای اورژانس هوایی است و این پایگاه ویژه استقرار بالگرد اورژانس و كادر پروازی است.
حسنی با بیان اینكه مساحت این پایگاه هفت هزار و 200 مترمربع است، ابراز امیدواری كرد: در سال آینده به بهره برداری برسد.
وی گفت: این پایگاه در یكی از راهبردی ترین نقاط دسترسی به جاده های مواصلاتی استان قرار دارد و در كنار آن، پایگاه زمینی برای استقرار آمبولانس و اتوبوس آمبولانس خواهیم داشت كه می تواند مجموعه كاملی را برای مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه در اختیار استان قرار دهد تا بتواند به بهترین شكل و كوتاه ترین زمان حوادث غیرمترقبه را مدیریت كند و امداد رسانی لازم را به هموطنان داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن فصل سرما، گفت: متاسفانه هر سال شاهد فوت تعدادی از هموطنان به دلیل عدم استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و استنشاق گاز مونواكسید كربن هستیم ،رسانه ها باید با اطلاع رسانی مردم را نسبت به خطرات استفاده نادرست از این وسایل گرمایشی آگاه كنند و راهكارهای پیشگیرانه از وقوع حوادث ناگوار را آموزش دهند.

* مدیریت جامع در مواقع بروز حوادث امری اجتناب ناپذیر است
در ادامه این میزگرد معاون مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم به لزوم مدیریت جامع كه متولی حوادث جاده ای باشد تاكید كرد و گفت: در راستای هم افزایی دستگاه های امدادرسان كارهای كارشناسی توسط سازمان های ذیربط صورت گرفته است تا هنگام بروز حوادث در حوزه ترافیكی بتوان با مدیریتی یكپارچه نسبت به نجات جان مصدومان و جلوگیری از بروز خسارات بیشتر عكس العمل سریع تری نشان داد.
فراهانی افزود: قم به عنوان نخستین استان برای اجرای طرح آزمایشی چنین مدیریتی پیشنهاد شده است و در صورتی كه منابع تامین شود، اجرایی می شود.
وی تصریح كرد: قم جزو استان هایی است كه دستگاه های امدادرسان آن در مواقع بروز حواث با یكدیگر تعامل خوبی دارند.

* لزوم ارائه راهكاری جهت رفع معضل مزاحمان تلفنی 115
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مزاحمان تلفنی اشاره و با بیان اینكه تماس ها با مركز اورژانس 115 به سمت واقعی شدن پیش می رود، گفت: این روند به دلیل اطلاع رسانی به مردم و آگاهی جامعه از حیاتی بودن این شماره تلفن است.
فراهانی افزود: اگر تمام اقشار جامعه به اهمیت مركز اورژانس آگاه شوند، قطعا میزان مزاحمت ها كاهش و تماس های واقعی افزایش پیدا می كند.
وی در عین حال با بیان اینكه مزاحمان تلفنی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های این مركز است، گفت: این مزاحمان روزانه بخشی از تماس های مركز اورژانس 115 را اشغال می كند و در نتیجه موجب اختلال در امر امدادرسانی و بعضا نارضایتی مردم می شود.
وی ادامه داد: از مهمترین و پرچالش ترین مزاحمان در اورژانس 115 گروهی هستند كه ضمن تماس با این مركز، از وجود بیمار و یا رخدادی اطلاع می دهند، به طوریكه آمبولانس از پایگاه بیرون می آید و به سر صحنه می رود اما اطلاعات داده شده واقعی نیست.
فراهانی ادامه داد: همین امر مشكلات جدی به وجود می آورد و ممكن است در مواردی به دلیل تاخیر در پاسخگویی به تماس و یا اعزام آمبولانس، حال یك بیمار وخیم تر شود.
وی با بیان اینكه بروز چنین مشكلاتی می طلبد در برخورد با مزاحمان دستگاه های امدادی قوانین سختگیرانه تری وضع شود، گفت: متاسفانه در این زمینه خلاء قانونی و قضایی وجود دارد، به طوریكه همان روندی كه برای پیگیری مزاحمان تلفنی منازل وجود دارد، در پیگیری مزاحمان دستگاه های امدادی نیز لحاظ می شود.

* برگزاری دوره هایی جهت آشنایی كودكان با اورژانس پیش بیمارستانی 115
مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم نیز در این میزگرد به اقدامات این مركز جهت برگزاری دوره های آموزشی اشاره كرد و گفت: آشنایی كودكان با اورژانس پیش ‌بیمارستانی 115 و فرهنگ امداد خواهی و امدادرسانی در اولویت‌ های مركز فوریت‌ های پزشكی استان قرار گرفته است.
مهدی جمشیدی افزود: آموزش مهارت ‌های ایمنی به منظور افزایش توان و قابلیت كودك برای حفظ سلامت خود در برابر حوادث و سوانح انجام می ‌شود و گسترش این دسته از مهارت ‌ها از جمله اهداف تربیتی در سیستم آموزشی كشورهاست و در كشور ما نیز از دوران مهد كودك آغاز می ‌شود؛ اما می ‌توان گفت، ساز و كار مدون و هماهنگی در این زمینه وجود ندارد.
وی اضافه كرد: در واقع از آنجا كه این آموزش‌ ها در منزل استمرار نمی ‌یابد، به فراموشی سپرده شده و كمتر در رفتار كودك نهادینه می ‌شود؛ آموزش این مهارت ‌ها در كودكان به چند دلیل حائز اهمیت است و پایه اصلی رفتارهای ایمن فرد برای حفظ سلامت روانی و جسمی، برگرفته از آموزش این مهارت‌ ها در دوران كودكی است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به رشد انواع آسیب ‌های اجتماعی، توجه به ارتقاء آموزش‌ ها اهمیت فراوانی دارد و این مهارت ‌ها به ابزارهای رشد فردی دیگری مانند عزت نفس، كمال گرایی، صبوری، پذیرش مسئولیت، افزایش هوش و قدرت بدنی كمك می‌ كند و می ‌تواند در تمام این ابعاد به افزایش و ارتقاء قابلیت ‌های كودك كمك كند و از شدت پیامدهای منفی بكاهد.

* آموزش كودكان می تواند مزاحمت های تلفنی اورژانس را كاهش دهد
جمشیدی با بیان اینكه یادگیری در دوران پیش‌ دبستانی سریع ‌تر، عمیق ‌تر و آسان ‌تر انجام می ‌شود، گفت: مركز فوریت ‌های پزشكی استان قم امسال كتاب مثلث طلایی امداد و الو اورژانس را با محتوای آشنایی با نیروهای امدادی در صحنه‌ حادثه و بیش از یك هزار حلقه سی دی انیمیشن اورژانسی ‌ها را در میان مهدكودك‌ ها و مدارس سراسر استان توزیع می كند.
وی افزود: این مركز همچنین برای برگزاری دوره ‌های آموزشی حضوری در مهدكودك‌ های استان و توزیع كتاب و سی دی آمادگی دارد و مسئولان مدارس می ‌توانند برای انجام هماهنگی برای استفاده از دوره ‌های آموزشی با مركز فوریت ‌های پزشكی استان تماس بگیرند.
مسئول روابط عمومی مركز اورژانس 115 قم با بیان اینكه بسیاری از مزاحمت های تلفنی توسط كودكان دبستانی و پس از ساعت تعطیلی مدارس است، افزود: این مزاحمت ها به دلیل عدم آگاهی و آموزش رخ می دهد كه برگزاری دوره های آموزشی برای كودكان می تواند بسیاری از مزاحمت های تلفنی را كاهش دهد.

* ماموریت های اورژانس مانند شكلات تلخ است
جمشیدی در ادامه با اشاره به حساسیت كار كارشناسان مركز اورژانس گفت: همه كسانی كه مفتخر به پوشیدن لباس اورژانس می شوند در نهایت یك هدف دارند و آن هم نجات جان یك انسان است.
وی افزود: كار ما مانند یك شكلات تلخ است، در عین اینكه تلخی یك حادثه را می بینیم ولی در نهایت پس از انجام ماموریت با آمبولانس زمینی یا هوایی، همین كه جان یك انسان را نجات می دهیم به آن شیرینی دست پیدا می كنیم.
وی ادامه داد: ارائه خدمت و نجات دادن جان انسان كه نیازمند واقعی به خدمات اورژانس است، مهمترین هدفی است كه كارشناسان این مركز دنبال می كنند.

* تاكید مجدد بر ضرورت افزایش امكانات اورژانس 115 قم
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی قم در پایان یك بار دیگر به موقعیت خاص استان و ترددهای زیاد در محورهای مواصلاتی این استان اشاره كرد و گفت: طبق آمار سازمان پایانه ها، سالانه 111 میلیون خودرو در محورهای مواصلاتی استان تردد می كنند و از این تعداد، 28 میلیون خودرو وارد قم می شود كه همین عامل باعث افزایش خطر تصادف می شود.
حسنی افزود: افزایش احتمال تصادف در محورهای مواصلاتی و درون شهر قم، نیازمند افزایش امكانات و تجهیزات امدادرسانی است كه در این زمینه باید نگاه به استان قم متفاوت تر از سایر استان ها باشد.
وی خاطرنشان كرد: مركز فوریت های پزشكی استان با زحمات و روحیه ایثارگرانه نیروهای عملیاتی در ارائه خدمات به نیازمندان موفق بوده است و امیدواریم با افزایش منابع بتوانیم كیفیت خدمات را ارتقا دهیم.
گزارش از: سمیه حیدری
2085/ 6133/