۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۸:۰۵
کد خبر: 81830576
T T
۰ نفر
شبكه جاسوسی موساد در لبنان و مصونیت بین المللی سردسته آن

بیروت – ایرنا – نیروهای امنیت عمومی لبنان، یك تبعه سوریه و همسر لبنانی او و یك شهروند لبنانی عضو یك شبكه جاسوسی را كه با موساد همكاری و به نفع دشمن صهیونیستی جاسوسی می كرده، بازداشت كردند.

به گزارش ایرنا، رسانه های لبنانی اعلام كردند كه اعضای این شبكه جاسوسی یك معارض سوری است كه به همراه همسر لبنانی و دوست لبنانیش كه سال ها كارمند یگان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) بوده به نفع رژیم صهیونیستی جاسوسی می كرده و ماموریت آنها رصد و كنترل و جمع آوری اطلاعات از برخی شخصیت های سیاسی ، امنیتی و مذهبی لبنان و مكان های مذهبی ، حزبی و نظامی بوده است.
روزنامه لبنانی الاخبار این سه جاسوس را ( هانی . م) شهروند لبنانی ، (رامز . س) تبعه سوریه و (س.ش) شهروند لبنانی و همسر او و روزنامه السفیر لبنان هم آنها را به ترتیب( ه. مطر) شهروند لبنانی ، (ر. السید) تبعه سوریه و ( س . شاكر) شهروند لبنانی و همسر او معرفی كرده اند.
براساس این گزارش، نیروهای امنیت عمومی لبنان نتوانستند بازجویی ها از ( ه . مطر) شهروند لبنانی را تكمیل و او را بازداشت كنند زیرا از سی سال قبل در یونیفل ( نیروهای حافظ صلح بین المللی مستقر در مرزهای جنوبی لبنان) كار می كرده و از مصونیت بین المللی برخوردار است.
این در حالی بود كه تردیدهای بسیاری در باره رفت و آمد مكرر او بین لبنان و فلسطین اشغالی از سال 2000 و مالكیت دو شماره تلفن همراه كه خارج از شبكه تلفن لبنان كار می كرد، ایجاد شده بود.
بیشتر رفت و آمدهای دورهای مطر بین لبنان و فلسطین اشغالی در چارچوب كاروان های خودرویی و گشتی های یونیفل صورت گرفته است.
مطر از طریق این دو شماره تلفن اطلاعات زیادی را مبادله و مكالمه های زیادی انجام داده و او همچنین یك حساب بانكی اسراییلی در فیسبوك داشته بود اما با سرعت همه نامه هایی را كه قبلا دریافت كرده بود، پاك كرده است.
طنوس الجلاد مزدور لبنانی الاصل در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی ، ر . السید تبعه سوریه را مامور كرده بود تا كاروان خودروی حامل ژنرال عباس ابراهیم فرمانده نیروهای امنیت عمومی لبنان بین بیروت ، صیدا و شهرك كوثریه السیاد را رصد و كنترل كند.
ماموریت های جاسوسی دیگر او رصد و كنترل ترددهای اسامه سعد نماینده سابق مجلس و دبیركل حزب مردمی ناصری و جمع آوری اطلاعات از مراكز ارتش لبنان و حزب الله و مجمع الزهراء در شهر صیدا (جنوب لبنان) بوده است.
مجمع الزهرا تحت نظارت شیخ علامه عفیف النابلسی از علمای برجسته شیعه در شهر صیدای لبنان است.
خانه ر . السید و مكان كار او در میدان القدس شهر صیدا نزدیك منزل شیخ ماهر حمود و شیخ صهیب حبلی دو عالم برجسته اهل سنت لبنان بوده و به همین دلیل رصد و كنترل ترددهای آنها برای این جاسوس و مزدور رژیم صهیونیستی آسان بوده است.
موساد تصمیم برای برنامه ریزی و اجرای ترور شیخ ماهر حمود دبیركل اتحادیه جهانی علمای مقاومت را در ماه ژوئیه گذشته اتخاذ كرده بود اما مهمترین مانع اجرای این ترور ضرورت ایجاد اطمینان بین السید و موساد در خصوص صحت ارزیابی های امنیتی بوده است.
بعداز این كه احكام غیابی بازداشت السید به اتهام سرقت صادر و عدم امكان سفرش با هویت اصلی محرز شد ، موساد مجبور شد او را به فلسطین اشغالی منتقل كند تا هماهنگی های لازم را از طریق افسر صهیونیستی انجام دهد.
چگونه موساد یك مخالف سوری را استخدام كرده و اهداف آن چه بود؟

بعداز فروكش كردن موج بازداشت عناصر شبكه های جاسوسی صهیونیستی در سال های گذشته كه به نفع گروه های تروریستی تكفیری داعش و جبهه النصره كار می كردند ، بار دیگر پرونده پیگیری عناصر همكار با موساد مورد اهتمام نیروهای امنیتی لبنان قرار گرفت به ویژه این كه بین شبكه های جاسوسی تكفیری و صهیونیستی اهداف مشتركی وجود دارد.
اهمیت این شبكه جاسوسی و مزدور دشمن صهیونیستی این است كه السید یك پناهجوی سوری مقیم لبنان به نفع موساد جاسوسی می كند و از موساد از طریق حواله های خارجی پول های زیادی دریافت كرده است.
السید همچنین پول های زیادی را از طریق حواله های خارجی از برخی گروه های معارض سوری به دلیل همكاری با آنها دریافت كرده است.
اما مطر كلید و سردسته این شبكه جاسوسی اكنون كارمند حسابرسی بخش مالی در فرماندهی كل نیروهای یونیفل در شهر الناقوره لبنان و گفته شده مدتی را به طورموقت در بازداشتگاه یونیفل در شهر الناقوره لبنان به سر برده است.
نیروهای امنیت عمومی لبنان در 27 ماه اكتبر گذشته ر. السید متولد سال 1980 در شهر حلب سوریه را به دلایل امنیتی بازداشت كردند به ویژه این كه به جرم چندین مورد سرقت تحت تعقیب دستگاه قضایی لبنان بوده است.
السید كه مالك یك قهوه خانه نزدیك میدان القدس شهر صیدا بوده در بازجویی ها به ارتباطش با طنوس الجلاد مزدور لبنانی الاصل صهیونیست ها كه اكنون مسئول پرونده استخدام مزدوران در وزارت جنگ اسراییل است، اعتراف و اعلام كرده كه ماموریت داشته است تا اطلاعاتی را از شخصیت های سیاسی ، مذهبی و نظامی و همچنین مراكز حزبی و نظامی و مذهبی جمع آوری كند تا موساد در آینده آنها را مورد هدف قرار دهد.
48 ساعت بعداز بازداشت السید ، س . شكر همسر و یا به عبارت بهتر نامزد او ( خطبه عقد آنها در دستگاه های ذیربط لبنانی ثبت نشده ) و (ه. مطر) دوست لبنانیش بازداشت و بازجویی ها از آنها شروع شد و تاكید كردند كه از قبل می دانستند السید مزدو دشمن صهیونیستی است.
شكر كه از اهالی منطقه بقاع میانی لبنان است ، اعتراف می كند كه ادعا كرده شوهرش به دلایل سیاسی و ارتباط محكمش با برخی مخالفان سوری و دریافت حواله های مالی از آنها بازداشت و با مراجعه به چند شخصیت لبنانی خواستار تلاش برای آزادی او شده است تا جایی كه یكی از وكلای لبنانی، نیروهای امنیتی لبنان را در فیسبوك به پرونده سازی برای السید به دلایل سیاسی متهم كرده است.
مطر و السید با یكدیگر در ترویج اعتقادات فرقه شاهدان یهوه ، یك فرقه مسیحی كه دیگر طوایف مسیحی را قبول ندارد، همكاری داشته اند و به همین دلیل طنوس الجلاد برای اسخدام آنها زیاد سختی نكشیده است.
الجلاد همچنین از طریق ( ر.ش) یك شهروند لبنانی ساكن شهرك الكوره لبنان با مطر آشنا شده است.
الجلاد و مطر هر دو از اهالی شهرك عین ابل در جنوب لبنان هستند و یك سبب دیگر آشنایی آنها همسر مطر است و علاوه بر این ها مطر بارها توانسته بود با كمك یونیفل بین لبنان و فلسطین اشغالی تردد كند.
از سوی دیگر گفت وگوهای بین الجلاد و السید به روابط دوستانه بین آنها منجر شد و السید احساس كرد می تواند از این مزدور لبنانی ساكن فلسطین اشغالی پول دریافت كند و نخستین بار به بهانه این كه مادرش در سوریه مبتلا به مرض سرطان است از او مبلغ 500 دلار آمریكا درخواست كرد.
این روابط و دریافت پول نقطه شروع جاسوسی های او برای موساد بود زیرا اعلام كرده بود كه می تواند اطلاعات خوبی را به آنها بعداز رصد و كنترل ترددهای شیخ ماهر حمود و شیخ صهیب حبلی كه نزدیك منزل او در خیابان غسان حمود شهر صیدا ساكن هستند، ارائه كند.
السید به موساد گفته بود كه ترور شیخ حمود وشیخ حبلی صدمه سختی را به حزب الله لبنان در صیدا وارد می كند زیرا از جمله شیوخ اهل سنتی هستند كه با قوت از مقاومت لبنان حمایت می كنند.
اعضای این شبكه جاسوسی و موساد اطلاعات را با زبان رمز و از طریق فیسبوك رد و بدل و تصاویر را با استفاده از یك تلفن همراه كه تحت پوشش شبكه تلفن رژیم صهیونیستی بوده و از كنار مرز ارسال می كرده اند.
موساد، بارها پول را از طریق كشورهای اروپایی و آمریكا و با حواله های نقدی در اختیار اعضای این شبكه جاسوسی قرار داده است.
روزنامه لبنانی الاخبار نوشت كه تكمیل بازجویی های آزادانه از مطر نیازمند رفع مصونیت بین المللی او است زیرا همچنان كارمند یونیفل است.
السید كه خود را همواره مسئول ارتباطات گروه مخالف سوری با نام حزب چپ گرای دموكراتیك سوریه معرفی و هنگام بازداشت دارای هشت دستگاه تلفن همراه بوده و از همه آنها استفاده می كرده است.
السید و نامزد لبنانی او یك بار برای جمع آوری اطلاعات و تصویر برداری از شیخ صهیب حبلی امام جماعت مسجد ابراهیم شهر صیدا به بهانه خواندن خطبه عقد شان به او مراجعه كرده اند.
الاخبار نوشت: در برنامه راهبردی نیروهای امنیت عمومی لبنان كه با كسب موفقیت های امنیتی به یك بازیگر اصلی امنیتی در منطقه تبدیل شده ، آمده است كه نبرد با تروریسم یكی است حال تروریست ها تكفیری و یا صهیونیست باشند.
خاورم ** 1324