۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81833918
T T
۰ نفر

پتانسيل تجارت 5 ميليارد دلاري با آفريقا

۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81833918
پتانسيل تجارت 5 ميليارد دلاري با آفريقا

تهران- ايرنا- روزنامه ابتكار در صفحه توليد و تجارت نوشت: ظرفيت خوبي در حوزه‌هاي كشاورزي، دامداري و توزيع انرژي در آفريقا وجود دارد كه بايد بخش خصوصي براي استفاده بهينه از آن و ارتباط‌گيري با شركت‌هاي آفريقايي وارد عمل شده و براي تصاحب بازار آفريقا، ريسك تجارت با اين كشورها را بپذيرد.

در اين گزارش كه در شماره روز چهارشنبه 20 آبان 1394 خورشيدي انتشار يافته، مي خوانيم: وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفيت خوبي در حوزه‌هاي كشاورزي، دامداري و توزيع انرژي در آفريقا وجود دارد كه بايد بخش خصوصي براي استفاده بهينه از آن و ارتباط‌گيري با شركت‌هاي آفريقايي وارد عمل شده و براي تصاحب بازار آفريقا، ريسك تجارت با اين كشورها را بپذيرد.
محمدرضا نعمت‌زاده در گردهمايي تجاري ايران و آفريقاي‌جنوبي كه در محل سالن خليج فارس سازمان توسعه تجارت برگزار شد، به ظرفيت‌هاي اقتصادي قاره آفريقا اشاره كرد و گفت: تاكنون آنچه از آفريقا به جامعه ايراني نمايش داده شده، فقر، گرسنگي و اختلافات قومي است و اين تصوير درستي از ظرفيت‌ها و استعدادهاي اين كشورها نيست.نعمت‌زاده با طرح اين سوال كه چرا نمي‌خواهيم از واقعيت‌هاي آفريقا مطلع شويم، خاطرنشان كرد: در همين راستا تجار و صنعتگران مي‌توانند ظرفيت‌هاي همكاري با آفريقا را پيدا كنند. چرا كه اكنون رشد اقتصادي كشورهاي آفريقايي در سطح بالاست و سياست جمهوري اسلامي ايران بعد از انقلاب اسلامي ارتباط با اين كشورها بوده است.
نعمت‌زاده در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به ظرفيت‌هاي بخش كشاورزي و زمينه‌هاي همكاري ايران و كشورهاي قاره سياه اشاره كرد و افزود: ما در حوزه محصولات كشاورزي ميوه‌هايي مانند موز را از آفريقا وارد مي‌كنيم كه مي‌توانيم به جاي آنكه از طريق شركت‌هاي غربي مستقر در اين قاره به واردات بپردازيم، شركت‌هاي ايراني ابتكار عمل را به دست بگيرند.
نعمت‌زاده در بخش ديگري از سخنان خود از بخش خصوصي و اتاق بازرگاني خواست تا شركت‌هاي ايراني باتجربه را با كشورهاي مختلف آفريقا مرتبط كنند تا زمينه سرمايه‌گذاري در دو كشور فراهم شود.وزير صنعت، معدن و تجارت كشورمان ارائه راهكارهايي براي تسهيل در حمل و نقل با آفريقا را يك ضرورت برشمرد و گفت: ايجاد خط مستقيم هوايي و دريايي از اهميت فراواني برخوردار است و اگر بخش خصوصي به دنبال درآمد است، بايد ريسك آن‌را هم بپذيرد.
وي افزود: در همين زمينه از صندوق ضمانت صادرات مي‌خواهيم كه رتبه ريسك آفريقا را كاهش دهد، چرا كه اگر بخواهيم با فرمول رتبه‌بندي غربي‌ها وارد شويم، به جايي نمي‌رسيم و هزينه صادركنندگان بالا مي‌رود.
به گفته نعمت‌زاده ارتباط گرفتن با سيستم منطقه‌اي و بانكي آفريقا يكي ديگر از ضرورت‌ها است چرا كه اغلب پروژه‌هاي آفريقا از طريق سيستم بانكي محلي خودشان فاينانس مي‌شود و اگر ارتباط نگيريم، مشكل‌زا خواهد بود.
به گفته نعمت‌زاده حجم روابط تجاري دو كشور اكنون رقمي حدود سالانه 600 ميليون دلار است كه با توجه به ظرفيت‌هاي دو كشور مي‌تواند به بالاي 5 ميليارد دلار برسد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه تجارت، در همايش معرفي فرصت‌هاي همكاري تجاري و اقتصادي ايران و قاره آفريقا، سفراي دو كشور، رايزنان بازرگاني و تجار حضور داشتند و براي گسترش ارتباطات تجاري به بحث و رايزني با يكديگر پرداختند.
**زمينه افزايش صادرات به آفريقا فراهم مي‌شود
همچنين در اين همايش، رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: برنامه‌ريزي كرده‌ايم تا با ايجاد راه‌اندازي خطوط منظم كشتيراني و هوايي، ايجاد اتاق‌هاي مشترك، افزايش تعداد رايزنان بازرگاني و انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي مختلف در حوزه استاندارد، گمركي و تعرفه‌ ترجيحي، حجم مبادلات تجاري با كشورهاي آفريقايي را افزايش دهيم.
ولي‌الله افخمي‌راد در جمع‌بندي پاياني همايش معرفي برنامه‌ها و فرصت‌هاي همكاري اقتصادي و تجاري ايران و آفريقا كه با حضور سفراي ايران در قاره آفريقا و همچنين سفراي كشورهايي آفريقايي در ايران برگزار شد، گفت: مدت‌هاست كه راهكارهاي افزايش حجم مبادلات تجاري را مطالعه كرده‌ايم و درنهايت بنا شد تا از طريق راه‌اندازي خطوط منظم كشتيراني و هوايي زمينه تسهيل صادرات و تردد تجار به آفريقا را فراهم كنيم.وي گفت: اكنون خط مستقيم كشتيراني به دارالسلام و مومباسا برقرار است و در يك برنامه زمانبندي بنا داريم تا آن را به ساير بنادر ارتقاء دهيم. همچنين اكنون هيچ خط هوايي مستقيم به آفريقا نداريم و راه‌اندازي مستقيم خطوط هوايي به آفريقاي جنوبي، كنيا و تونس در دستور كار قرار دارد.
رئيس سازمان توسعه تجارت كشورمان همچنين كاهش ريسك كشورهاي هدف، خريد سهام بانك‌هاي معتبر آفريقايي و عضويت در بانك توسعه آفريقا را از ديگر برنامه‌هايي عنوان كرد كه مي‌تواند به توسعه تجارت با اين كشور كمك كند و اظهار داشت: ارائه تسهيلات با كارمزد پايين، ايجاد اتاق‌هاي مشترك بازرگاني، صندوق‌هاي مشترك و معافيت صدور انواع ضمانت‌نامه از ديگر راهكارهاي كاهش موانع تجاري است.
افخمي‌راد همچنين اعزام رايزنان بازرگاني به قاره آفريقا را از ديگر نكات مهمي برشمرد كه مي‌تواند به شناخت بازار كمك كند و اضافه كرد: سه رايزن بازرگاني در آفريقا داريم و اكنون نيز رايزني بازرگاني به كشور نيجريه در حال اعزام است و پيشنهاد داده‌ايم، تا با هماهنگي وزارت امور خارجه ايران سه رايزن ديگر نيز به الجزاير، مصر و تانزانيا اعزام شود.
وي همچنين ايجاد سايت اطلاع‌رساني تجارت با آفريقا، تاسيس مراكز تجاري ايران در اين كشورها و تبليغات محصولات ايراني در آفريقا را از ديگر مواردي عنوان كرد كه مي‌تواند به شناخت كالاهاي ايراني در بازار هدف آفريقا كمك كند.رئيس سازمان توسعه تجارت اين را هم گفت كه امضاي يادداشت تفاهم‌ استاندارد با آفريقا، موافقت‌نامه گمركي، موافقت‌نامه سرمايه‌گذاري و اجتناب از اخذ ماليات مضاعف با كشورهاي هدف آفريقايي از جمله موارد ديگري است كه در دستور كار قرار گرفته است.
وي پيشنهاد داد: تا لغو رواديد براي تردد و تسهيل ارتباط تجار با كشورهاي آفريقايي در دستور كار قرار گيرد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه تجارت، همايش معرفي برنامه‌ها و فرصت‌هاي همكاري اقتصادي و تجاري ايران و كشورهاي آفريقايي با حضور مقامات بلند‌پايه كشور، سفراي ايران در كشورهاي آفريقايي و سفراي كشورهاي آفريقايي در ايران امروز سه‌شنبه در محل سالن خليج فارس سازمان توسعه تجارت برگزار شد.
*منبع: روزنامه ابتكار
**گروه اطلاع رساني**9370**9131
۰ نفر