۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۲۰:۱۴
کد خبر: 81835075
T T
۰ نفر
عكس خبري بايد بتواند در جامعه و مسئولان تاثير بگذارد

تهران - ايرنا - عكاس خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: هيچ چيز تاثيرگذاري عكس را ندارد چراكه عكاسي تنها براي ثبت لحظات و آرشيو كردن وقايع نيست، بلكه عكس‌ خبري بايد قابليت آن را داشته باشد كه بتواند روي مسئولان و جامعه تاثير بگذارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا وحيد سالمي نيگجه عصر چهارشنبه در گفت و گوي ميز تخصصي بخش بين‌الملل بيست و يكمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها، با بيان اينكه تصويرگري قدمت 30 هزار ساله دارد افزود: هزاران سال پيش بشر تصويرگري مي كرد اما نمي‌توانست نور را ثبت كند تا اينكه در سال 1926 يا 1927 توانست نور را ثبت كند و عكاسي آغاز شد.
وي اضافه كرد: دوربين ها و وسائل دوربين هاي عكاسي اوليه بسيار بزرگ بود و عكاساني كه براي تهيه عكس به صحنه‌هاي جنگ مي‌رفتند يا از قبل جنگ يا از بعد جنگ مي توانستند عكاسي كنند.
سالمي نيگجه با بيان اينكه در آن زمان ها به دليل سختي شرايط و حمل و نقل دوربين هاي عكاسي، گاه پيش مي آمد كه صحنه‌ها را بازسازي مي‌كردند گفت: ده ها سال است كه ديگر عكاسان اجازه بازسازي و يا ساختن يك واقعه تاريخي را ندارند.
وي با اشاره به اينكه عكس‌ هاي مستند و اجتماعي، ناگوار و ناراحت‌كننده در مطبوعات برجسته مي شوند افزود: عكاسي مطبوعاتي به مسائل اقتصادي وابسته است و تا زماني كه مسئولان يك رسانه براي سوژه‌هاي تلخ و خشن پول مي دهند و مردم با علاقه دنبال مي كنند، عكاسان نيز به دنبال اين سوژه ها مي روند.
سالمي نيگجه اضافه كرد: يك عكاس تنها نبايد دنبال وقوع يك اتفاق باشد و از آن عكسبرداري كند بلكه بايد به دنبال علل و عوامل وقوع حادثه هايي كه ممكن است بوقوع بپيوندد برود.
عكاس خبرگزاري آسوشيتدپرس با بيان اينكه ما در ايران عكاسان خبري، بسيار داريم اما عكس خبري نداريم، تصريح كرد: عكس خبري نداريم چون مطبوعات به معناي واقعي نداريم چراكه مطبوعاتي كه بتواند خودش اقتصاد خود را تامين كند نداريم.
عكاس خبرگزاري آسوشيتدپرس، فيناليست در بخش عكاسي خبري لحظه اي، داور مسابقات و جشنواره هاي عكس، برگزار كننده كارگاه عكس و مدرس دانشگاه است.
بيست و يكمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها از 16 تا 22 آبان ماه در مصلي امام خميني (ره) برپاست.
تهرام/9306**1027