۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۰:۰۰
کد خبر: 81835220
T T
۰ نفر
كمك 5 ميليون يورويي صربستان براي توسعه سربرنيتسا

بلگراد-ايرنا- صربستان در كنفرانس اقتصادي «سرمايه گذاري و توسعه سربرنيتسا 2015» 5 ميليون يورو براي توسعه صنايع و سرمايه گذاري سربرنيتسا جمهوري صربسكا بوسني و هرزگوين اختصاص داد.

به گزارش ايرنا، آلكساندر ووچيچ روز چهارشنبه در اين كنفرانس ضمن اداي احترام به قربانيان مسلمان سربرنيتسا در ژوئيه سال 1995 ميلادي گفت كه صربستان علاوه بر 2 ميليون يورو براي توسعه صنايع و زير ساختاي در منطقه سربرنيتسا، 3 ميليون يورو ديگر براي برنامه هاي مشترك در اين منطقه اختصاص داده است.
وي افزود: صربستان نگاهي به آينده دارد و ما خواهان بهترين روابط با بوسني براي ساخت آينده اي بهتر هستيم كه صدها سال آينده در صلح بگذرانيم.
وي با اشاره به اين كه در برابر قربانيان سربرنيتسا تعظيم كرده است، افزود: هيچ كس نمي تواند به خواهران برادر و به مادران فرزندان را بر گرداند، اما مي توانيم به آينده نگاه كنيم و متفاوت با گذشته عمل كنيم. ما خواهان اين هستيم كه سربرنيتسا پل همكاري بين صربستان و بوسني و هرزگوين باشد.
وي همچنين اشاره كرد كه صربستان خواهان تشكيل يك تيم مشترك با جمهوري صربسكا و بوسني و هرزگوين براي كار بر برنامه هاي اقتصادي مهم است.
سربرنيتسا كه در جمهوري صربسكا بوسني و هرزگوين قرار دارد قبل از جنگ هاي منطقه بالكان داراي 3 منطقه صنعتي با 12 هزار نفر شاغل بوده و امروز فقط 2 هزار نفر در اين منطقه شاغل هستند.
سرمايه گذاري و برنامه هاي صنعتي و اقتصادي در منطقه سربرنيتسا از جمله اهداف كنفرانس اقتصادي براي بهبود وضعيت اين منطقه است.
ميلوراد دوديك رييس جمهوري صربسكا نيز در اين كنفرانس به تلاش دولت صربسكا براي توسعه منطقه سربرنيتسا در بوسني و هرزگوين اشاره كرد و گفت كه همه خواهان توسعه سربرنيتسا هستند و تلاش خود را براي سرمايه گذاري بيشتر در اين منطقه بكار مي برد.
باقر عزت بگوويچ عضو مسلمان شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين نيز در اين مراسم گفت كه هدف كنفرانس سرمايه گذاري در سربرنيتسا و گشايش فصل جديدي در زندگي اين منطقه است و از روند مثبت در روابط با صربستان و ديگر كشورهاي منطقه حمايت مي كند.
وي همچنين خاطر نشان ساخت كه سربرنيتسا در چند دهه گذشته صحنه درگيري هاي حشونت آميز بوده كه نتايج آن جنايات بزرگ و در نهايت نسل كشي بوسنيايي ها بوده است كه در آن هشت هزار مرد كشته شدند.
خاطر نشان مي شود كه آلكساندر ووچيچ نخست وزير صربستان در 11 ژوئيه ( 20 تيرماه) امسال به بناي يادبود پوتوكاري در بوسني هرزگوين رفته بود و با هجوم جمعيت خشمگيني كه به سمت وي سنگ و بطري پرتاب مي ‌كردند، رو به رو و ناگزير به ترك منطقه شد.
دولت صربستان در ژوئيه سال 2006 ميلادي تمام جنايات جنگي در جنگ هاي يوگسلاوي سابق بويژه جنايات عليه مسلمانان در سربرنيتسا و صرب ها در منطقه براتوناتس محكوم كرد.
ديوان بين المللي دادگستري لاهه در سال 2007 ميلادي در حكمي وقايع سربرنيتسا بر مسلمانان را نسل كشي اعلام كرد.
پارلمان اروپا در 15 ژانويه سال 2009 قطعنامه اي را تصويب كرد كه بر اساس آن 11 ژوئيه به عنوان «روز يادبود نسل كشي در سربرنيتسا» اعلام شد.
بوسني و هرزگوين در سال 1995 ميلادي بر پايه توافقنامه ديتون كه ميان سران صربستان، كرواسي و بوسني و هرزگوين منعقد شد به دو هويت جمهوري صربسكا و يك بخش مسلمان و كروات نشين با نام فدراسيون بوسني و هرزگوين دست يافت.
بوسني و هرزگوين در سال 1992 ميلادي اعلام استقلال كرد.
شهر سربرنيتسا كه اكثريت آن را مسلمانان تشكيل مي دادند، به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندي سازمان ملل متحد، در يازدهم ژوئيه 1995ميلادي توسط نيروهاي صرب به فرماندهي ژنرال «راتكو ملاديچ» بدون مقاومت نيروهاي سازمان ملل كه از اين منطقه به عنوان منطقه امن حفاظت مي كردند، تصرف شد.
در تير ماه امسال به مناسبت بيستمين سالگرد فجيع ترين جنايت در اروپا پس از جنگ جهاني دوم در منطقه سربرنيتسا كه حدود 8 هزار مرد مسلمان قرباني شدند، بيش از 50 هزار نفر از شهروندان بوسني و هرزگوين و همچنين مقامات كشورهاي خارجي از جمله نماينده ويژه كشورمان براي اداي احترام به قربانيان در منطقه پوتوجاري حضور داشتند.
شبك اروپام**436****1917
۰ نفر