۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۶:۵۸
کد خبر: 81835283
T T
۰ نفر
ماهواره‌های آمریكا در تیررس موشك‌های چینی قرار گرفتند

پكن - ایرنا - هنوز خطر تنش و درگیری میان چین و آمریكا در دریای جنوبی رفع نشده است كه اخبار رسیده از آزمایش یك موشك ساخت چین حكایت دارد كه قادر است به راحتی ماهواره های آمریكا را هدف قرار دهد.

به گزارش ایرنا، چین پیشتر در سال های 2010 تا 2014 چندین آزمایش موشك ضد ماهواره ای انجام داده است.
آنطور كه بررسی ها نشان می دهد موشكی كه این بار از مجتمع آزمایش های موشكی «كورلا» در غرب چین پرتاب شده می تواند سامانه های ماهواره ای آمریكا را به راحتی هدف قرار دهد.
به همین سبب پتتاگون گزارش كرده است كه در چنین شرایطی كه موشك «دونگ نونگ 3» چین ساخته و آزمایش شده است امنیت برای ماهواره های آمریكا از بین رفته است و این كشور در این زمینه در مقابل پكن آسیب پذیر شده است.
نشریه «دیپلمات» گزارش كرده كه چین در سال 2014 میلادی نیز موشكی با همین قابلیت ها آزمایش كرد كه سومین آزمایش موشكی این كشور از سال 2010 میلادی بود و اخبار آن را مدتی بعد ارتش چین و خبرگزاری «شین هوا» مورد تایید قرار دادند.
گزارش ها حاكی است كه این موشك در روزهای آخر ماه گذشته میلادی (اكتبر) پرتاب آزمایشی خود را انجام داده است.
رسانه های گروهی چین مستقیما به این مساله اشاره نكرده اما گفته اند كه چین یك فروند موشك رهیگیر دفاعی را مورد آزمایش قرار داده است.
با این وصف روزنامه «مینگ پائو» از هنگ كنگ هم این خبر را منتشر و اعلام كرده كه چین با پرتاب این موشك ضد ماهواره فعالیت های فضایی موشكی خود را تكمیل كرده است.
تارنمای «گوانگچا» چین هم اواخر ماه گذشته میلادی در مطلبی نوشت كه تحركاتی در مجتمع و سكوی موشكی غربی چین در منطقه خودمختار سین كیانگ این كشور مشاهده شده است و مدتی بعد از آن بود كه روزنامه هنگ كنگی پرتاب را مورد تایید قرار داد.
بر اساس همین گزارش این موشك ها را می توان در رده موشك های مافوق صوت چین كه فعالیت های تهاجمی دارند دسته بندی كرد.
چین سال 2007 میلادی گام اولیه را در ساخت و آزمایش این موشك ها زمانی كه با یكی از این پرتاب ها ماهواره مستعمل هواشناسی خود را در فضا هدف قرار داد، برداشت.
سال 2010 میلادی این كشور یك موشك ضد ماهواره ای ضد بالستیك را از همین مجتمع «كورلا» در غرب كشور با موفقیت آزمایش كرد.
آساق*231*1597