۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۹:۲۰
کد خبر: 81835358
T T
۰ نفر

مرغداران زمينگير شدند

۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۹:۲۰
کد خبر: 81835358
مرغداران زمينگير شدند

روزنامه آواي خراسان جنوبي روز پنجشبه 21 آبان 1394،گزارشي به قلم ر حيم زاده با عنوان مرغداران زمينگير شدند، در شماره 3367 چاپ و منتشر كرد.

ادامه گزارش رحيم زاده به اين شرح است: صنعت مرغداري يكي از صنايع غذايي است كه خراسان جنوبي در آن رشد چشمگيري داشته و پرورش مرغ گوشتي و تخم گذار اولين صنعت درآمدزاي استان بوده و خراسان جنوبي در اين حوزه رتبه سوم كشور را دارد. استان خراسان جنوبي به عنوان قطب توليد مرغ گوشتي در شرق كشور مطرح است و سالانه بيش از 45 هزار تن گوشت مرغ توليد مي كند كه 70 درصد توليد استان به استان هاي ديگر صادر مي شود.
** روزهاي تيره صنعت مرغ استان
اين روزها، روزهاي خوبي براي صنعت مرغداري استان نيست، به گفته جمعي از مرغداران؛ اين صنعت با استمرار وضع موجود، به دليل نبود حمايت جدي مسئولان و دولت از اين صنعت، نوسانات بازار قيمت مرغ، افزايش قيمت نهاده ها و بالا رفتن هزينه ها با انبوه مشكلات مواجه شده است.
حضور دلالان در بازار نهاده هاي دامي موجب شده تا هزينه هاي توليدكنندگان بيش از پيش افزايش يابد، مسأله اي كه بسياري از توليدكنندگان طيور را دچار چالش جدي كرده است.
** افت روز به روز قيمت مرغ گرم در روزهاي اخير، مرغداران را زمينگير كرده است
خزايي مرغدار بيرجندي كه بيش از 35 سال است كه در اين صنعت مشغول است، مي گويد: از 15 مهر امسال تا الان با افت روز به روز قيمت مرغ، مرغداران استان شديداً متضرر شده و در برابر مشكلات مالي و بدهي ها زمينگير شده اند.
وي با اشاره به قيمت جوجه و نهاده ها مي افزايد: با اين قيمت ها پرورش مرغ صرفه اقتصادي نداشته و توجيه ندارد.
** عليرغم قيمت 3800 توماني مرغ،اين قيمت در كشتارگاه ها به 3400 هم مي رسد
اين توليد كننده مرغ زنده شهرستان مي گويد: در شرايط كنوني و به دنبال افت شديد قيمت، تعاوني قيمت فروش مرغ را كيلويي 3800 تومان عنوان كرده اما اين قيمت در كشتارگاه ها به 3400 هم مي رسد و عملاً مرغداران با اين قيمت زمينگير مي شوند.
وي ادامه مي دهد: با اين شرايط هم حتي كشتارگاه ها مرغ ها را نمي خرند.
وي يادآور مي شود: متأسفانه در اين موقعيت شركت پشتيباني دام جهاد كشاورزي استان اقدامي نكرده و به داد مرغداران نرسيده است.
**خودكفايي سيستان و بلوچستان باعث بحران اين صنعت در استان شده
شفيعي از مرغداران استان معتقد است: با خودكفايي بازار سيستان و بلوجستان در صنعت مرغ، متأسفانه توليد مرغ استان دچار بحران شده و با نبود حمايت از سوي مسئولان ذيربط بسياري از مرغداران متضرر شده اند.
**در شرايط فعلي، كشتارگاه ها قيمت را مشخص مي كنند
وي پيرامون سياست هاي دولت در قبال كنترل قيمت مرغ زنده، مي گويد: تقريباً مي توان گفت نظارتي بر قيمت گذاري و جوجه ريزي نيست و اكنون كشتارگاه ها قيمت را مشخص مي كنند و در اين ميان تنها كسي كه متضرر مي شود مرغدار است.
وي ادامه مي دهد: در حالي كه ما آنقدر توليد داريم كه مي توانيم صادر كنيم، مسئولان جهاد حاضر نيستند در بازار آشفته كنوني مرغ مازاد را از توليد كنندگان خريداري و با دپوي آن بعداً در جهت ثبات قيمت به بازار وارد كنند.
وي مي گويد: پشتياني دام جهاد كه گاه با تزريق مرغ منجمد مانند پتكي بر مرغدارن عمل مي كند در شرايط كنوني مي تواند در حمايت از صنعت مرغ وارد عمل شوند.
نبود ثبات قيمت، خريد نهاده دامي به صورت نقدي، ناتواني كشتارگاه در جمع كردن مرغ موجود از مشكلات پيشرو در اين صنعت است.
واحدي مرغدار بيرجندي با ابراز نارضايتي از نبود حمايت هاي كافي مسئولان از توليد و توليدكنندگان ادامه مي دهد: با شرايط موجود كه بازار مرغ با هر مناسبتي با ركود مواجه مي شود، ادامه فعاليت در اين بخش صرفه اقتصادي ندارد.
به اعتقاد وي افزايش قيمت نهاده هاي دامي، همخواني نداشتن هزينه هاي تمام شده با قيمت مرغ در بازار و خريد مرغ زنده به قيمت پايين و حضور دلالان در بازار، مرغداران استان را متضرر كرده به گونه اي كه بسياري به ترك فعاليت در اين عرصه مجبور شده اند.
** شركت پشتيباني دام و طيور در واقع براي حمايت از مصرف كنندگان است!
يكي ديگر از مرغداران مي گويد: طبق فرمايشات مقام معظم رهبري بايد براي حل مشكلات اقتصادي كشور چشم به توليد داخلي داشته باشيم، اما متأسفانه با خبر شده‌ايم دولت به جاي خريداري مرغ مازاد توليد كشور و عرضه آن به صورت گرم در سبد يارانه‌اي خانوار اقدام به واردات مرغ كرده است.
وي ادامه مي دهد: اين كاهش شديد قيمت به اين معناست كه نه تنها مرغداران و توليد كنندگان مرغ زنده دراستان، سودي نمي كنند بلكه طيور خود را با قيمت بسيار پايين تر از بهاي تمام شده بايد به بازار مصرف عرضه كنند.
وي مي گويد: متأسفانه شركت پشتيباني امور دام جهاد كشاورزي تنها زماني كه قيمت مرغ گران مي شود به تكاپو مي افتند تا مشكلات را حل كنند و در واقع شركت پشتيباني مصرف كنندگان هستند! چرا وقتي مرغداران به مشكل برخورده و بيم از بين رفتن تمام زندگي را دارند كسي وارد عمل نمي شود؟!
** قيمت ها در روزهاي اخير به گونه اي بود كه به شدت متضرر شدم
وي مي گويد: متأسفانه قيمت ها در روزهاي اخير به گونه اي بود كه به شدت متضرر شدم. اگر مشتري مي بود حاضر بودم به نصف قيمت كل سالن را بفروشم ولي از شر استرس هايي كه هر ساله براي مرغداران به وجود مي آيد رها شوم.
وي با اذعان بر اينكه از دست هيچ مسئولي كاري بر نمي آيد، مي گويد: وضع امروز مرغداران خراسان جنوبي مانند همه توليد كنندگان سراسر كشور حاصل عدم نظارت و تصميمات غلط در سياست هاي كلان است.
وي عنوان مي كند: اگر سرمايه خود را كه بيش از 300 ميليون تومان است به صورت سپرده نزد يكي از بانك هاي خصوصي مي گذاشتم ضرر نمي كردم، بلكه سود نيز داشتم.
** عدم نظارت بر قيمت گذاري و جوجه ريزي مهمترين عوامل اين مشكلات است
رحيمي پور از ديگر مرغداران، در باره عوامل كاهش قيمت مرغ در بازار معتقد است: در سال جاري توليد افزايش پيدا كرده است و مرغداري هاي ما اكنون بيش از ظرفيت، طيور زنده نگهداري مي كنند اين عامل سبب مي شود تا خريد از آنها كاهش و به دنبال آن قيمت نيز افت كند.
**خريد مرغ زير قيمت تمام شده
وي از مشكلات بيمه در اين صنعت به افزايش هزينه بيمه و كاهش روزهاي بيمه مرغ اشاره كرده و مي گويد: باحساب سرانگشتي از قيمت جوجه و بيمه، كرايه حمل، قيمت دان و هرينه هاي واكسن و دامپزشكي و سوخت پرورش هر كيلو مرغ حدود 4500 تومان هزينه دارد اما مرغداران مجبورند مرغ توليدي را زير قيمت تمام شده به فروش برسانند.
وي ادامه مي دهد: با توجه به اينكه نگهداري مرغ حساسيت هاي خود را دارد، نگهداري مرغ در هر روز باعث خروج از سايز ايده ال شده كه باعث مي شود مرغ هاي بالاي 2 كيلو خريدار نداشته باشند و مرغداران مجبورند مرغ هاي خارج از سايز را با قيمت پايين بفروشند.
** بسياري از مرغداري ها محصولشان در سالن ها مانده است
يكي ديگر از فعالان صنعت دام و طيور شهرستان بيرجند، وضعيت كنوني مرغداري هاي شهرستان را نامطلوب دانسته و مي گويد: مرغدار مجبور است براي مرغي كه چهار هزار و 500 تومان خرج كرده، سه هزار و 400 تومان دريافت يا آنها را تلف كند.
به گفته واحدي بسياري از مرغداران به بانك ها بدهي دارند، براي پرداخت بهاي خوراك طيور خود با مشكل مواجه هستند، در دريافت سوخت مشكل دارند، خدمات دامپزشكي مناسب دريافت نمي كنند و باز هم دست آخر كشتارگاه قيمت مرغ هايش را تعيين مي كند.
به اعتقاد وي تا وقتي واسطه ها از اين صنعت حذف نشوند مشكلات به قوت خود باقي بوده و شاهد نوسانات فصلي قيمت مرغ خواهيم بود.
** با تحميل قيمت ، تنها مرغداران متضرر مي شوند
وي خاطر نشان مي كند: امروزه كشتارگاه قيمت پيشنهادي را به مرغدار تحميل مي كند و مرغدار نيز مجبور است يا به خواست آنها تن دهد و يا مرغش را تلف كند چرا كه هر روز كه مرغ زنده در مرغداري نگهداري شود از بابت خوراك به مرغدار ضرر مي رساند و از طرفي با افرايش سايز مرغ نيز خسارت مي بيند.
وي با اين توضيح كه مرغدارن اغلب خوراك طيور خود را به صورت اقساطي خريداري مي كنند ياداور مي شود: به همين خاطر در اكثر مواقع سال بدهكار هستند همچنين بسياري از آنها از تسهيلات استفاده مي كنند كه اين ضررهاي مالي اخير ارتزاق را براي بسياري از آنها دشوار كرده است.
** كار تنها در دست واسطه ها قرار دارد...!
اين توليد كننده مرغ زنده با اشاره به ايرادات طرح پشتيباني دام و طيور در استان ها، مي گويد: اين طرح عملاً اجرا نمي شود و اگر هم اجرا شود، كار تنها در دست واسطه ها قرار دارد كه بايد پشتيباني از مرغدار در واحد صنعتي خودش شكل بگيرد اما متأسفانه هم اكنون هزينه حمل و نقل، كشتار، كارگر و ... برعهده مرغدار است.
** گلايه از سكوت و بي توجهي مسئولان ذيربط به مشكل صنعت مرغ
خزايي مدير فروش مرغ زنده تعاوني مرغداران بيرجند با نارضايتي از شرايط موجود و گلايه از سكوت و بي توجهي مسئولان ذيربط به مشكل صنعت مرغ استان مي گويد: مسئولان بايد به فكر مردم و توليد كنندگان باشند و با الزام كشتارگاه نسبت به كشتار مرغ مرغداران و خريد و دپوي مرغ مازاد تعادل را حفظ كنند.
وي با اشاره به وجود واسطه ها در اين صنعت مي گويد: به نظر مي رسد دلالان و سود جويان از اين فضا حداكثر استفاده را كرده و پول خوبي به جيب مي زنند.
** مرغداران كماكان ضرر مي دهند
عضو تعاوني مرغداران بيرجند با اشاره به فعاليت بيش از 650 مرغداري در استان و ضررهاي ميليوني مرغداران شهرستان مي گويد: 400 مرغدار در استان فعال هستند كه به جرأت مي توان گفت تمامي آنها با ضررهايي از 10 تا 200 ميليون تومان مواجه شده اند و بقيه به دليل مشكلات متعدد اين صنعت كنار رفته اند.
خزايي عدم رسيدگي به مرغداري ها را يكي ديگر از مشكلات قشر مرغدار دانسته و خاطر نشان مي كند: اگر يك درصد توجهي كه به ساير صنايع مي شود در مورد صنعت مرغ اعمال مي شد هر ساله شاهد تكرار اين مرثيه در سطح استان نبوديم.
** افزايش بي رويه پروانه توليد و ظرفيت توليد، مشكلات اين صنعت
رئيس اتحاديه تعاوني مرغداران استان، معتقد است: افزايش بي رويه پروانه توليد از سوي تعاوني مرغدارن از يك سو و همچنين افزايش ظرفيت توليد از 10 قطعه مرغ در هر متر مربع، به 15 قطعه موجب افزايش توليد و همچنين ازدياد مرغ زنده در استان شده است.
عسكري در ادامه مي گويد: اين ازدياد سبب مي شود تا قيمت مرغ زنده كاهش پيدا كند و كشتارگاه با هر قيمتي كه مورد دلخواه خود مي بيند، طيور را خريداري مي كند.
** توليد مرغ استان، 2/2 درصدتوليد كشور
وي ادامه مي دهد: عليرغم اينكه جمعيت استان يك درصد جمعيت كشور است، توليد مرغ استان 2/2 درصد توليد كشور بوده و لذا توليد مرغ در استان بايد تنظيم شود تا قيمت ها نيز متعادل شود چرا كه امروز مشكل ما معضل توليد است و نه فروش، همچنين بايد بر روي دوره هاي جوجه ريزي نيز توسط دولت نظارت شود.
** 150 واحد غير مجاز توليد مرغ فعال در استان داريم
وي درباره راهكارهاي خروج از بحران به وجود آمده در زمينه عرضه گوشت مرغ مي گويد: در اين زمينه براي رفع اين مشكل پيشنهاد مي كنم، اتحاديه ها و شركت هاي تعاوني بيايند و بر روي توليد نظارت بيشتري داشته باشند.
عسكري كاهش توليد را راهكاري اساسي در حل مشكلات به وجود آمده دانسته و معتقد است: اين شركت ها نبايد اجازه دهند كه روال جوجه ريزي بدون كنترل انجام شود و بايد ظرفيت مرغداري ها را به همان ميزان 10 قطعه در هر متر مربع كاهش داد و جلوي اعطاي بي رويه مجوزهاي جوجه ريزي را گرفت.
وي با اشاره به وجود 12 تعاوني مرغداران خراسان جنوبي مي گويد: با وجود تعطيلي 50 درصد اين فعالان، در اين عرصه بيش از 150 واحد غير مجاز فعال در استان داريم كه به عنوان يكي از مشكلات صنعت مرغ استان، گاهاً با دور زدن بعضي قوانين سودهاي خوبي به جيب زده و با اشتغال كاذبي كه از سوي آنها ايجاد شده اشتغال پايدار و قانوني ساير مرغداري ها به تعطيلي كشيده شده است.ك1
2047/