۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۰۹
کد خبر: 81835700
T T
۰ نفر
نائب رییس شورای ملی زعفران: بازار این محصول رها شده است

بیرجند - ایرنا - نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: بازار این محصول در داخل و خارج از كشور به علت تدوین نشدن راهبرد خاص و بازاریابی رها شده است و این وضعیت زعفران كاران را با چالش مواجه خواهد كرد.

محسن احتشام روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برای اینكه بتوانیم برای سالهای متمادی جایگاه و موقعیت محصول زعفران كشور خود را در دنیا حفظ كنیم باید اسب رها شده بازار زعفران را مهار كنیم.
وی گفت: شركت های تخصصی صادراتی كه در صنعت زعفران ایران ایجاد شدند آنها می توانند مشكلات بازاریابی و برندسازی زعفران ایران را حل كنند اما متاسفانه فضای دلالی كنترل نشده داخلی موجب شده، راهبرد بازاریابی صنعت زعفران توسط این واسطه ها و دلالان، وتو شود.
وی اضافه كرد: تا یك فرایند برنامه ریزی راهبردی برای زعفران ایران تدوین نكنیم كه چه مسیری را باید برای اهداف تعیین شده طی كنیم هر روز باید منتظر فرصت سوزی باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: اگر می خواهیم به سمت برندسازی و ارزش افزوده زعفران برویم و در صادرات زعفران موفق باشیم باید یكسری قوانین را در نظامند كردن و تخصصی كردن فرایند های صادراتی اصلاح كنیم.
احتشام یادآور شد: اگر چشم اندازی برای زعفران كشور نداشته باشیم شاهد فرصت سوزی بیشتری خواهیم بود و از طرفی فرصت بازارمان را به رقبای جدید واگذار خواهیم كرد.

* طرح جامع زعفران بعد از گذشت پنج سال از تدوین و تصویب آن هنوز اجرایی نشده است
احتشام گفت: طرح جامع زعفران كه حداقل پنج سال از تدوین آن گذشته و برنامه جامعی از تولید، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی این محصول را در بر می گرفته و در واقع یك زنجیره ارزش برای زعفران بوجود می آورده با اینكه در مجلس تصویب شده اما تاكنون بودجه ای به این طرح اختصاص نیافته است.
صادركننده نمونه و برتر زعفران كشور گفت: اگر طرح جامع زعفران عملیاتی می شد بسیاری از مشكلات بازاریابی و برند سازی زعفران ایران رفع می شد.
وی افزود: از آنجایی رقبای جدیدی در همسایگی كشور ما وارد بازار زعفران شده اند ما نباید به مزیت نسبی تولید این محصول تكیه كنیم لذا باید این مزیت نسبی را با استفاده از علوم و فنون و مدیریت بازاریابی تبدیل به مزیت رقابتی كنیم تا همه بدانند ایران بزرگترین تولید كننده زعفران دنیاست و بهترین زعفران دنیا در ایران تولید می شود.
وی گفت: كشور اسپانیا در 40 سال پیش به جای مزیت تولید زعفران به سمت مزیت رقابتی در سطح جهانی رفت تا جایی كه زعفران را به نام خودش معرفی كرد به نحوی در حال حاضر سالانه بیش از 70 تن زعفران ایران به اسپانیا صادر می شود و در آنجا مجدد بسته بندی و با برندهای آنان در دنیا فروخته می شود.
وی یادآور شد: امروزه به دلیل ضعف در مدیریت و نظامند نبودن بازار زعفران در باتلاق رقابت های منفی واسطه ها گرفتار شدیم و نمی توانیم به سمت برند سازی و جایگاه یابی این محصول حركت كنیم كه این بزرگترین مشكل زعفران ایران است.

* زعفران باید توسط شركت های تخصصی صادراتی صلاحیت دار، صادر شود
نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: زعفران باید توسط شركت های تخصصی صادراتی صلاحیت دار صادر و توسط تشكل مربوطه سیاست گذاری و بر عملكرد آنها نظارت شود تا مطابق با خط و مشی های كه در راهبردها تبیین شده به سمت برند سازی و جایگاه یابی حركت كنند و از رقابت های منفی دور شوند.
وی گفت: زمانی ما در برند سازی و جایگاه یابی زعفران موفق خواهیم شد كه از خام فروشی دوری و ارزش افزوده این محصول راهبردی را به اقتصاد كشور باز گردانیم.
احتشام بر برخورد با فعالیت های مخرب، واسطه گری و سودجویانه در بازار زعفران تاكید كرد و افزود: زعفران ایران در نهایت باید توسط 30 شركت كه صلاحیت آنها توسط شورای ملی زعفران تایید شده باشد صادر شود.

* كیفی ترین زعفران دنیا در خراسان جنوبی تولید می شود
نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: كیفی ترین زعفران دنیا در استان خراسان جنوبی تولید می شود و نام زعفران در این استان با نام قاینات عجین شده است.
وی اظهار كرد: اولین واحد اصولی فرآوری و پایانه صادراتی زعفران، 15 سال قبل در خراسان جنوبی راه اندازی شد و امروز در این استان و خراسان رضوی واحدهای فرآوری مجهزی وجود دارد اما این واحدها حمایت نشدند.
این صادر كننده نمونه كشور گفت: در این راستا واحدهای فرآوری زعفران به دنبال حمایتی معقول از سوی مسئولان هستند نا بتوانند با رقبای خود در بازار جهانی رقابت كنند زیرا این واحدها با نرخ سود تسهیلات بانكی 22 درصد نمی توانند در بازار رقابت داشته باشند.
احشام افزود: در كشورهای اروپایی سود تسهیلات پرداخت شده به این واحدها به پنج درصد نمی رسد و از طرفی هزینه نمایشگاه های آنها پرداخت می شود و در تبلیغات و برند سازی و بازاریابی به آنها كمك می شود.ك3
6054