۲۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳
کد خبر: 81836546
T T
۰ نفر

اهدای جایزه سالانه محمدبهمن بیگی به معلم عشایری

۲۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳
کد خبر: 81836546
اهدای جایزه سالانه محمدبهمن بیگی به معلم عشایری

شیراز- ایرنا- انجمن ترویج علم ایران شانزدهمین دوره جایزه سالانه علم آموزی استاد محمد بهمن بیگی معروف به « پدر تعلیمات عشایر ایران» را به یك معلم عشایری فعال اهدا كرد.

رئیس انجمن ترویج علم ایران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: این انجمن به پاس قدردانی از كار سترگ محمد بهمن بیگی كه در باسوادی عشایر ایران نقش مهمی داشته؛ جایزه این بخش را به نام این استاد فرهیخته نامگذاری كرده است.
اكرم قدیمی افزود: هیأت داوران انجمن ترویج علم ایران به مناسبت شانزدهمین دوره جایزه ترویج علم ، جایزه سال 1394 معلمان مناطق محروم را به دلیل بیش از 40 سال خدمت صادقانه در آموزش وپرورش عشایر كشور، در سطوح مختلف و مشاركت در تربیت آموزگاران عشایری به علی عسكر فرهادپور تقدیم كرد.
وی گفت: براین اساس انجمن ترویج علم ایران شانزدهمین دوره جایزه خود به مناسبت روز ترویج علم را شامگاه پنجشنبه 21 آبان ماه در آیینی در سالن سعدی برج میلاد تهران بتوسط 'بی بی سكینه كیانی' همسر زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی تقدیم این معلم عشایری كرد.
وی گفت: انجمن ترویج علم ایران در سال 92 یكی از جوایز سالانه خود تحت عنوان معلمان مروج در مناطق محروم كشور را به نام جایزه محمد بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایر ایران تغییر نام داد.
قدیمی با اشاره به اینكه محمد بهمن بیگی در زمان حیاتش یكی از برندگان این جایزه بود اظهاركرد: هرساله انجمن ترویج علم ایران این جایزه ادبی را به یكی از معلمان مناطق محروم كشور با معیارهای لازم و تعریف شده اهدا می كند.
وی گفت: این انجمن با هدف قدردانی از كوشش معلمان مروج علم در مناطق محروم كه در زمینه تشویق دانش آموزان به ارتقای بینش و تفكر علمی فعالیت داشته اند یا طرح های موثری را برای علاقه مند كردن آنها، همگانی كردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی میان دانش آموزان اجرا كرده اند سالانه طی مراسمی از یكی از این معلمان با اهدای جایزه تقدیر می كند.
انجمن ترویج علم ایران در 15اردیبهشت سال 1380با هدف ترویج علم بین عموم مردم، اشاعه تفكر علمی برای ایجاد زمینه مناسب برای همگانی كردن علم در جامعه، جلب مشاركت و هماهنگی میان نهادهای مروج علم ، آموزش مروجان علم و نهادینه كردن ترویج علم فعالیت رسمی خود را آغاز كرد.
محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایر در ایران، در سال 1299 در ایل قشقایی فارس به دنیا آمد.
پس از پایان دوره كارشناسی حقوق در دانشگاه تهران، كوشش خود را برای برپایی مدرسه های سیار برای بچه های ایل آغاز كرد و با پیگیری ها و فداكاری های خود توانست برنامه سوادآموزی عشایر را به تصویب برساند.
او توانست دختران عشایری را نیز به مدرسه های سیار جلب كند و نخستین مركز تربیت معلم عشایری را بنیان نهاد.
بهمن بیگی برای كوشش پیگیر خود در راه سوادآموزی به هزاران نفر كودك ترك، لر، كرد، بلوچ، عرب و تركمن، برنده جایزه سوادآموزی سازمان یونسكو شد.
او تجربه های آموزشی خود را به شكل كتاب و در قالب داستان نوشته و منتشر كرده است كه از جمله آثارش به ˈعرف و عادت در عشایر فارسˈ، ˈبخارای من ایل منˈ، ˈاگر قره قاچ نبودˈ، ˈبه اجاقت قسم و 'طلای شهامت' می توان اشاره كرد.
علاوه برآثار فاخری كه توسط محمد بهمن بیگی به رشته تحریر و تقریر درآمده است، شاگردان این انسان فرهیخته نیز كتاب های زیادی پیرامون شخصیت، اقدامات و اثرات كار فرهنگی ایشان منتشر كرده اند.
مدیركل افسانه ای ، آموزگار مهر،قصه آفتاب،آموزش و پرورش در عشایر ایران، توانایی ها و ناتوانی ها در آموزش و پرورش عشایر از آغاز تا انقلاب اسلامی، نخستین اموزگار ایل،سواد عصای پیری ،سوگ سیمرغ،تخته سیاه تفنگم گچ سفید فشنگم ، شگفتی های آموزش در مكتب بهمن بیگی ، نوشته هایی پیرامون محمد بهمن بیگی و آثار او ،مسیحای ایل،دانشسرای عشایری از طلوع تا غروب و مكتب بهمن بیگی ارزش های پنهان و راهبردهای موثر آموزشی و نام ها و یادها در قلم و بیان بهمن بیگی از جمله این آثار است.
تاكنون علاوه بر آثار مكتوب یادشده فیلم هایی با عناوین ˈمدرسه ای كه باد برد، اگر بهمن بیگی نبود!، چادرهای سفید ، فرصت و دو مستند معلم و الفبای معجزه گرˈ درباره زندگی ، شخصیت و اقدامات فرهنگی محمد بهمن بیگی ساخته و از سیمای كشور پخش شده است .
محمد بهمن بیگی 11 اردیبهشت 1389 در شیراز درگذشت. ك/3
5054/ 1650
۰ نفر