۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷
کد خبر: 81837380
T T
۰ نفر
فتنه تروریستی انفجار در بیروت در اتاق های تاریك آمریكا طراحی شده بود

تهران - ایرنا - 'عبدالباری عطوان' نویسنده، روزنامه نگار و تحلیل گر مشهور عرب از انفجار انتحاری دوگانه پنجشنبه شب در ضاحیه بیروت با 43 كشته و 200 مجروح به عنوان یك 'فتنه تروریستی' نام برد كه در درون اتاقهای تاریك در آمریكا ترسیم می شود.

عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای 'رأی الیوم' امروز در سرمقاله این روزنامه ضمن اعلام این مطلب افزود: آمریكا را عامل برادركشی میان مسلمانان برشمرده و تاكید كرد: جزئیات این نقشه های خونبار در درون اتاقهای تاریك آمریكا ترسیم می شود و اولین مرحله آن با اشغال عراق و تجزیه آن بر اساس طائفه ای و نژادی آغاز شد. بدین ترتیب بخش عمده ای از امت مسلمان به حاشیه رانده خواهند شد و در نهایت جهان عرب در گرداب خون فروخواهد رفت.
این انفجار حلقه ای از زنجیره فروپاشی خونباری است كه با حمله به عراق آغاز شد.
وی با بیان این مطلب كه 'دو انفجار یاد شده آزمایش سخت دیگری برای لبنانی ها و صبر و تدبیر آنها به همراه داشت'، این سوال را مطرح كرد: ' آیا لبنانی ها این آزمایش سخت را پشت سر خواهند گذاشت؟ '
وی تاكید كرد: انفجار دو گانه روی داده در میان غیرنظامیان ضاحیه واقع در جنوب بیروت یك اقدام تروریستی محكوم شده است و نمی توان و نباید آن را توجیه كرد و یا آنكه آن را با مسائل دیگر ارتباط داد زیرا چنین رویكردی بدون استثناء برای تمام طائفه های اسلامی پیامدهای خطرناكی به همراه دارد.
وی ابراز داشت: ما در برابر یك فتنه قرار داریم كه می خواهد كینه های طائفه ای را برانگیزد و آن را در قالب اقدامات انتقامجویانه نمایان كند و در نهایت باعث انحراف افكار عمومی از مسائل سرنوشت ساز امت مسلمان می شود و بدین ترتیب توطئه در پیش گرفته شده برای فروپاشی كشورهای اسلامی كامل خواهد شد و كشورهای مسلمان به مناطق كوچك تر و در حال نبرد و برادركشی با یكدیگر تبدیل خواهند شد.
عطوان گفت: پوشیدن كمربند انفجاری و یا بمب گذاری یك خودرو و موتورسیكلت و انفجار این بمب های كشنده در مسجد و نانوایی و یا در میان غیرنظامیان بیگناه كار سخت و دشواری نیست اما كنترل واكنش های انتقامجویانه در برابر این اقدامات جنایتكارانه و پیشگیری از ورود مسلمانان به گردونه خون و خونریزی كار سخت و دشواری است.
وی در ادامه سرمقاله رأی الیوم افزود: این نقشه در یكی از سه كشور مهم عرب تحقق یافت و به همین دلیل آمریكا می خواهد نسخه آن را در سایر كشورها مانند لیبی، سوریه و یمن پیاده كند. اگر نقشه یاد شده به مصر، تركیه و سایر كشورهای عربی و اسلامی در آینده موردنظر انتقال یابد، ما شگفت زده نخواهیم شد.
عبدالباری عطوان بر وجود نظریه توطئه تاكید كرده و خاطرنشان كرد: ما به این نظریه ایمان و اعتقاد داریم و در این خصوص كاملا حق داریم. این ما هستیم كه از وقتی با این توطئه در عراق مقابله كردیم، داریم به آتش آن می سوزیم. ما به اهداف حمله آمریكا به عراق از همان ابتدا پی بردیم. آمریكا از حمله عراق به كویت به عنوان سكوی پرتاب این طرح شیطانی خود بهره جست تا همان گونه كه گفتیم بعدها شامل سایر كشورهای عربی شود. آیا شما نمایشنامه تسلیحات كشتار جمعی در عراق را به یاد دارید؟
عطوان در ادامه از لبنان به عنوان خط مقدم قدرتمند امت مسلمان در مقابله با نقشه شوم طائفه گرایی آمریكا نام برده و اظهار داشت: به همین دلیل آمریكا با استفاده از ایادی تروریست خود لبنان را هدف قرار داد و همچنان با تمامی طرحهای فتنه انگیز خود آن را هدف قرار می دهد. اما ملت لبنان كه بیش از دیگران سوزش حاصل از آتش جنگهای داخلی را چشیده است، با آگاهی خود توانست در مقابل تمامی این توطئه ها ایستادگی كند و آنها را یكی پس از دیگری پشت سر گذارد.
وی ادامه داد: ملت لبنان بدین ترتیب ارزش بخشش و همزیستی مسالمت آمیز و احترام گذاشتن به آراء و اعتقادات دیگران را پایه ریزی كرد. ما همواره بر حكمت و تدبیر قهرمانان و رهبران مقاومت شرط بسته ایم. آنان فلسطین را به عنوان قطب نمای خود برگزیده اند و سرزمین های اشغالی را آزاد كردند و به نمونه ایده آلی از ایستادگی و به كرنش واداشتن ارتش رژیم صهیونیستی و در هم شكستن افسانه آن تبدیل شدند.
عطوان گفت: انفجار ضاحیه آخرین آزمایش به عمل آمده برای عزم و اراده برجسته و شرافتمندانه لبنانی ها در درون جهان عرب و منطقه برافروخته خاورمیانه است. لبنانی ها گزینه دیگری جز پشت سر گذاشتن این گرفتاری با صبر و خویشتن داری و متعهد ماندن نسبت به زندگی مسالمت آمیز و روحیه بخشش ندارند زیرا گزینه های دیگری كه می خواهند لبنان را به سمت آن سوق دهند، بسیار خطرناك و خونبار است.
وی افزود: محكومیت های صادر شده از نقاط مختلف جهان نسبت به این اقدام تروریستی و اعلام همبستگی بی سابقه انجام گرفته از سوی طائفه ها و نژادها و جریانهای سیاسی عربی و جهانی با قربانیان ضاحیه بیروت به عنوان برجسته ترین و قوی ترین دلیل نشان داد كه تا چه اندازه هوشیاری و بیداری نسبت به توطئه طراحی شده وجود دارد. توطئه ای كه می خواهند لبنان را به سمت آن سوق دهند و این كشور را در باتلاق خون غرق كنند.
عطوان گفت: آنچه كه دل ما را بیش از هر چیزی تسلا می دهد آن است كه ملت لبنان با تمامی طوائف آن به این توطئه پی برده اند. لبنان دارای ملتی آگاه ، فرهیخته و مسوولیت شناس است و ما مطمئن هستیم كه مردم لبنان از این بحران عبور خواهند كرد و امنیت و ثبات و همزیستی مسالمت آمیز در كشورشان را بر هر مصلحت دیگری ترجیح خواهند داد. همان گونه كه همواره این گونه بوده اند. پس خوشا به حال ملت لبنان.
خاورم ** 1487 **1566
۰ نفر