۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۹:۴۵
کد خبر: 81838773
T T
۰ نفر

بی توجهی ناودان ها به حقوق شهروندی!

۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۹:۴۵
کد خبر: 81838773
بی توجهی ناودان ها به حقوق شهروندی!

ایلام - ایرنا - شهرنشینی در كنار همه امكانات و شرایط رشد و تعالی كه برای ساكنانش دارد، اما دارای فرهنگ و آداب بسیار گسترده و ریزی است كه عدم رعایت آنها به نوعی تجاوز به حریم قانونی دیگران محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، رانندگی با سرعت مطمئن، پایین بودن صدای ضبط صوت، نریختن زباله و آشغال در معابر عمومی و كانال های آب، رعایت نزاكت و ادب در هنگام مكالمه و محاوره با دیگران، عدم سد معبر در كوچه و خیابان با ریختن مصالح ساختمانی و... از جمله مصادیق بارز پایبندی به حقوق شهروندی است.
هر چند رعایت این نكات احترام به شخصیت حقیقی و شهروندی خود و دیگران است اما بر اساس واقعیت های عینی موارد منفی زیادی در سطح شهر وجود دارد كه گواه بی توجهی برخی به حقوق شهروندان دیگر است.
شاید برخی از این موارد آزار دهنده مغفول مانده در مواقعی از سال دیده نشوند اما در برهه هایی خود را نشان می دهند كه بشدت می تواند شرایط آزار و ناراحتی دیگران را فراهم كند.
اكنون كه در فصل سرما و بارندگی قرار داریم یكی از موضوع های آزار دهنده وجود ناودان های متعددی دفع آب است كه در ارتفاع بلندی از سطح زمین قرار دارند و هنگام بارش باران یا ذوب شدن برف، ریزش دائمی آب از آنها موجب اذیت عابران پیاده و رهگذران می شود.
گاه در امتداد یك كوچه یا خیابان می توان چندین ناودان با ارتفاع زیاد از سطح زمین را مشاهده كرد كه در روزهای بارانی و برفی مسیر تردد را برای عابران پیاده و رهگذاران با چالش مواجه می كنند.
ارتفاع زیاد ناودان ها از سطح زمین موجب اخلال در تردد عابران می شود و آنها برای در امان ماندن از خیس شدن ناچار باید مسیر خود را تغییر داده و گاهی وارد سواره رو شوند و خطر تصادف با خودروها را به جان بخرند.
این موضوع شاید به ظاهر ساده و بی اهمیت انگاشته شود اما به نوعی تضعیف حقوق و بی احترامی به حریم شهروندان است و به نوعی فرهنگ شهروندی و شهرنشینی را زیر سوال می برد.
حال كه فصل بارش فرا رسیده این مشكلات بیش از پیش به چشم می آیند و البته این مورد برای كسانی كه در زمان بارندگی به هر علتی از چتر استفاده نمی كنند بیشتر آزار دهنده و نارحت كننده است ضمن اینكه نوعی تجاوز به حقوق اجتماعی است.
بهتر است سازندگان و مالكان ساختمان ها و ابنیه این نكته جزیی و كم هزینه را مد نظر داشته باشند و با افزایش طول ناودان ها، ضمن رعایت فرهنگ شهروندی، به حقوق دیگران نیز احترام گذاشته و موجب اذیت و آزار مردم بویژه زنان و كودكان و كهنسالان نشوند.
همچنین كسانی كه در حال ساخت و ساز و كارهای عمرانی ساختمان هستند باید برای رفاه حال عابران پیاده هنگام نصب ناودان ها، طول و ارتفاع آنها را تا رسیدن به همسطح زمین مد نظر داشته و از ریزش آب از ارتفاع و ایجاد مزاحمت برای دیگران جلوگیری كنند.
7172/9002