۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۹:۲۷
کد خبر: 81840225
T T
۰ نفر
اگر از طرح و لایحه‌ای برداشت فوت مصلحت می‌شود، آن را زودتر اعلام وصول می‌كنیم

تهران - ایرنا - نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكر احمد توكلی نماینده تهران كه خواستار اعلام وصول لایحه دو فوریتی شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه های تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شد، گفت: اگر ازطرح و لایحه‌ای برداشت فوت مصلحت شود، زودتر آن را اعلام وصول می كنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، احمد توكلی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس در تذكری اظهارداشت: دیروز اعلام شد كه لایحه دو فوریتی شفاف‌سازی منابع و هزینه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها از طرف دولت به هیات رییسه مجلس ارایه شده است اما روز گذشته در صحن علنی اعلام وصول نشد.
وی تصریح كرد: هیات رییسه عذری كه آوردند این بود كه ما صفی از طرح‌ها و لوایح دو فوریتی داریم اما بر اساس آیین‌نامه نمی‌توان طرح‌ها و لوایح دو فوریتی را در صف نگه داشت و هرچه طرح و لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه شود باید اعلام وصول نیز شود و در دستور كار مجلس قرار گیرد زیرا این مساله بسیار اهمیت دارد و باعث آبروی دولت و مجلس می‌شود و از فساد احتمالی جلوگیری می‌كند.
نماینده مردم تهران خاطرنشان كرد: اگر مجلس شورای اسلامی در اعلام وصول این لایحه كوتاهی كند یا نظرش این باشد كه نباید اعلام وصول شود، آن زمان مجلس در موضع اتهام قرار می‌گیرد كه نمایندگان می‌ترسند مردم هزینه‌های انتخاباتی آنها را بدانند.
توكلی از رییس جلسه خواست كه این لایحه هرچه سریع‌تر اعلام وصول شود.
وی در تذكر دیگری درباره مواد ثابت برنامه ششم توسعه اظهار داشت: این لایحه با قانون سازگار نیست چون موارد متفاوتی دارد و نمی‌شود به این شكل لایحه‌ای از طرف دولت تقدیم مجلس شود و اگر هم شد به فرض این كه درست باشد، با تشكیل كمیسیون مشترك از كمیسیون‌هایی كه رابطه مستقیم با آن موضوع دارند در آن كمیسیون مشترك حضور خواهند داشت و كمیسیون‌هایی كه ارتباط فرعی با آن دارند از بررسی آن جدا می‌مانند.
وی گفت: اصل و طرز اجرای آن اشكال دارد.
محمدحسن ابوترابی‌فرد كه ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تذكر توكلی گفت: در مواد 163 ، 164 و 165 آیین‌نامه داخلی درباره مواد دو فوریتی قانون وضع شده و درباره آنها گفته است ولی درباره اولویت‌ قائل شدن برای آنها توضیح نداده است.
وی ادامه داد: هیات رییسه باید بر اساس نظر خود درباره طرح‌ها و لوایح پیشنهادی عمل كند و موضوعی كه شما می‌فرمایید باید مدنظر قرار گیرد و در هیات رییسه درباره آن بحث خواهیم كرد و اگر به این برداشت رسیدیم كه در بررسی آن فوت مصلحت صورت می‌گیرد، تصمیم می‌گیریم كه هرچه زودتر درباره آن اقدام شود.
وی درباره تذكر دوم توكلی نیز گفت: كمیسیون‌هایی كه به‌عنوان عضو كمیسیون مشترك انتخاب نشدند، می‌توانند مواد مختلف لوایح تقدیمی را بررسی كنند.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه نیز در تذكری درباره مدنظر قرار نگرفتن بیمه كشتی‌ها و هواپیماها در بررسی لایحه بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث گفت: در این لایحه بیمه هواپیماها و كشتی‌ها دیده نشده است.
ابوترابی‌فرد در پاسخ قاضی‌پور گفت: این لایحه فقط وسایل نقلیه ریلی و جاده‌ای را مدنظر قرار داده و هواپیماها و كشتی‌ها قانون جداگانه دارند.
كمال علیپور خنك‌داری نماینده مردم سوادكوه در مجلس نیز در تذكری آیین‌نامه‌ای خواهان حل مشكل حقوق عقب‌افتاده كاركنان و بازنشستگان صنعت فولاد شد.
وی گفت: هزار نفر هم‌اكنون در برابر وزارت امور اقتصادی و دارایی به دلیل پرداخت نشدن حقوق‌شان تجمع كرده‌اند.
ابوترابی‌فرد در پاسخ به تذكر علیپور اظهار داشت: حقوق بازنشستگان و كاركنان صنعت فولاد دغدغه همه همكاران است و جلسات متعددی نیز با مسئولان ذیربط در این زمینه برگزار شده البته قدم‌های خوبی برداشته شده است اما باید مشكل این افراد حل شود.
سیام ** 9103 ** 3053** 1336
۰ نفر