۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۰۸
کد خبر: 81840654
T T
۰ نفر

2.5 میلیون تن عضو كتابخانه های عمومی هستند

۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۰۸
کد خبر: 81840654
2.5 میلیون تن عضو كتابخانه های عمومی هستند

بجنورد- ایرنا- مدیركل برنامه و بودجه نهاد كتابخانه های عمومی كشور گفت: هم اكنون 2.5 میلیون تن از شهروندان كشور عضو كتابخانه های عمومی هستند.

سیامك محبوب روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان خراسان شمالی اظهار كرد: سه هزار و 200 باب كتابخانه عمومی در كشور با بیش از 40 میلیون نسخه كتاب فعال وجود دارد.
وی بر فرهنگ ترویج كتاب و كتابخوانی تاكید كرد و افزود: باید این مهم را در خانواده ها گسترش داد و كتاب را نیز به سبد خانوارها اضافه كرد.
این مسئول بدون ذكر آماری از سرانه مطالعه در كشور گفت: سرانه مطالعه با روش ها و شیوه های مختلفی سنجیده و عددهای مختلفی بیان می شود كه نمی توان میانگینی را عنوان كرد.
وی افزود: با اعلام یك عدد در خصوص سرانه مطالعه نیز مشكل كتاب و كتابخوانی حل نخواهد شد بلكه باید این فرهنگ در درون جامعه ایجاد شود.
وی اظهار كرد: برخی از كارشناسان با توجه به تعداد كتابخانه ها، اعضای كتابخانه ها،چاپ كتاب و سایر موارد عدد هایی را اعلام می كنند اما گویای سرانه مطالعه كتاب نیست.
وی بدون ذكر آماری افزود: از نظر مطالعه در منطقه از جایگاه خوبی برخوردار هستیم اما نسبت به دنیا فاصله زیاد داریم.
وی گفت: طبق برخی از سنجش ها سرانه مطالعه در كشور 50 تا 70دقیقه، طبق یك سنجش دیگر نیز 14 دقیقه و همچنین طبق یك تحقیق و سنجش دیگر دو دقیقه است كه نمی توانیم میانگین درستی در این شاخص اعلام كنیم.
مدیركل برنامه و بودجه نهاد كتابخانه های عمومی كشور از شبكه های مجازی نیز به عنوان دوست و یار كتابخانه ها یاد كرد و گفت: در این شبكه ها نیز فرهنگ كتاب خوانی و همچنین كتاب ها معرفی خواهند شد كه باید از این ظرفیت نیز درست استفاده كنیم.
محبوب افزود: شبكه های اجتماعی كه برخی از افراد با ترس و لرز از آن یاد می كنند می تواند فضایی برای تبلیغ و اطلاع رسانی در خصوص كتاب باشد.ك/2
3007/ 6042