به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، سلسله نشست و گارگاه هاي آموزشي نمايشگاه بازاريابي و تبليغات با موضوع 'اقتصاد خلاق' و صنعت بازاريابي و تبليغات با حضور 'غلامرضا خليل ارجمندي' مديرعامل صندوق اعتباري هنر در محل دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد.
غلامرضا خليل ارجمندي،در افتتاحيه اين نشست با اشاره به فعاليتهاي اقتصادي مدرن صورت گرفته در قرن بيستم گفت: در قرن بيستم برخي فعاليتهاي اقتصادي مدرن نظير طراحي و مد، تبليغات، بازاريابي در كنار تصويرسازي رسانهها انواع جديدي از فرهنگ تجاري را خلق كردند و موجب شدند تا بسياري از كسب و كارهاي سنتي از قالبهاي محدود خود خارج شده و به يك كسب و كار تمام عيار همچون سايرين تبديل شوند.
دبير كارگروه اقتصاد خلاق وزارت فرهنگ افزود: فعاليتهاي فرهنگي، موسيقي، هنرهاي نمايشي و تصويري، فعاليتهاي سرگرمي و بسياري ديگر از حِرف كه بيشتر متكي بر خلاقيت و تواناييهاي فردي بودند، توانستند در اندازههاي بزرگتري در بازار عمومي رقابت كنند.
خليل ارجمندي با بيان تحولات بنيادين مفاهيم و تعاريف در قرن بيست و يكم و اهميت يافتن ايده و خلاقيت گفت: با شروع قرن اخير توليد ثروت از خلاقيت و ايدهها، بستر دانشي نوپا را فراهم نموده است به نام «اقتصاد خلاق و صنايع خلاق».
وي گفت: به نظر ميرسد كه اقتصاد جهان به سمتي در حركت است كه در آن دولتها بيش از تكيه بر نهادهاي پولي و مالي، بر نوآوري انساني و خلاقيت كارآفرينان و نسل جوان چشم دوختهاند.
مشاور اقتصادي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به خاستگاه اقتصاد خلاق در كشورهاي توسعه يافته گفت: براي اولين بار در اواسط دهه ١٩٩٠ واژه صنايع خلاق را دولت انگلستان در پاسخ به بحثهاي پيرامون ارزش هنر و فرهنگ مطرح كرد كه به سرعت توسط كشورهاي ديگر در شرق آسيا نظير چين، كره، سنگاپور و غيره به كار گرفته شد.
مدير عامل صندوق اعتباري هنر بيان داشت: علاوه بر كشورها، سازمانهاي بينالمللي نيز در خصوص تعريف اقتصاد يا صنايع خلاق فعال بودهاند. كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنكتاد)، يك آژانس اصلي و مسئول نگارش و انتشار گزارش اقتصاد خلاق سازمان ملل در سال ٢٠٠٨ است. يونسكو بازوي فرهنگي سازمان ملل نيز در سال ٢٠٠٩ در آمارهاي فرهنگي منتشر شده خود، با نگاه جديتر به اين مقوله پرداخت. برخي سازمانهاي ديگر نظير سازمان جهاني مالكيت فكري نيز مدل جايگزيني براي طبقهبندي صنايع خلاق ارائه كردهاند.
خليل ارجمندي با اشاره به سهم صنايع خلاق در توليد ناخالص جهاني گفت: ميانگين سهم صنايع خلاق در توليد ناخالص داخلي كشورهاي جهان در حال حاضر بين ٢ تا ١٢ درصد است. سهم جهاني تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال ٢٠١٤ رقمي بالغ بر ٨٢٠ ميليارد دلار است.
مدير عامل صندوق اعتباري هنر در ادامه افزود: شش كشور برتر صادر كننده محصولات و خدمات خلاق در جهان چين، امريكا، آلمان، هنگ كنگ، ايتاليا و هنر هستند كه ارزش صادرات اين كشورها در مجموع ٣٠٠ ميليارد هستند.
خليل ارجمندي با ذكر اهميت موضوع اقتصاد خلاق در اقتصاد كشورهاي توسعه يافته گفت: اين كشورها براي حفظ اقتصاد خود از تلاطم هاي بازار جهاني، به سرمايه گذاري هاي انبوه و ايجاد مقررات تسهيل كننده روي آورده اند.
به گفته وي برنامهريزي طولاني مدت در خصوص استفاده از ظرفيتهاي افراد خلاق و عوامل خلاقيت زا در يك اقتصاد خلاق، باعث گرديده كه از ظرفيتهاي رشد و توسعه در زمينه هاي گوناگون از جمله رسانه، تبليغات، صنايع هنري، مد، ارتباطات، توريسم، فناوري هاي مدرن تا اسباب بازي ها و بازيهاي كامپيوتري به صورت حداكثري استفاده شود.
وي ادامه داد كه اين موضوع باعث رشد آمار سرمايه گذاري، گردش مالي و اشتغال در اين بخش شده است، به گونه اي كه در بسياري از كشورهاي توسعه يافته، بين ٤ تا ٦ درصد اقتصاد ملي را حوزه هاي اقتصاد خلاق تشكيل ميدهد. اين تنوع اقتصادي باعث مي شود در زمان ركود و مشكلات اقتصادي، حتي در مقياسهاي جهاني كمترين آسيب به اقتصاد ملي اين كشورها وارد شود.
خليل ارجمندي همچنين تبليغات را به عنوان يكي از شاخه هاي مهم صنايع خلاق برشمرد و گفت: بر اساس طبقه بندي هاي صورت گرفته از صنايع خلاق، تبليغات به عنوان بخشي مجزا در اين صنايع دسته بندي مي شود.
وي با اشاره به آمارهاي موجود در حوزه تبليغات در جهان گفت: در طول سه دهه گذشته و همزمان با ظهور فناوريهاي نوين ارتباطي، بر اهميت تبليغات به عنوان يك صنعت تخصصي افزوده شده است.
وي يادآور شد صنعت تبليغات در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، بيش از ٩٠ ميليارد يورو بوده است و در عين حال ٨١٨ هزار نفر در اين بخش فعال هستند. صنعت تبليغات پس از هنرهاي تجسمي، با ١٧ درصد كل درآمد صنايع خلاق اتحاديه اروپا، در رتبه دوم از نظر درآمدي قرار دارد. تبليغات نزديك به ١٠ درصد توليد ناخالص داخلي كشورها را از مجموع سهم صنايع خلاق به خود اختصاص داده است.
خليل ارجمندي همچنين به نقش تبليغات در فضاي پسا تحريم اشاره كرد و گفت: صنعت تبليغات در سالهاي اخير گردش مالي قريب به ٣٠٠٠ ميليارد توماني را تجربه كرده است كه با رفع تحريمهاي ظالمانه عليه كشور، انتظار ميرود روند تجارت داخلي و خارجي افزايش يافته و بنگاههاي اقتصادي از ابزارهاي تبليغاتي در دسترس خود، بيشتر و گستردهتر بهره برده و در طول سال آينده، بر حجم گردش مالي در صنعت تبليغات كشور افزوده شود.
وي در پايان سه عنصر كليدي براي موفقيت در عرصه صنعت تبليغات را نهادسازي، ابزارسازي و بازارسازي عنوان كرد و به فعالين اين صنعت توصيه كرد تا بنگاه داري را در اين عرصه جدي بگيرند.
فراهنگ**1355**1569
تهران- ايرنا- مديرعامل صندوق اعتباري هنر گفت: در فضاي پسا تحريم، حجم گردش مالي صنايع خلاق كشور افزايش مييابد.