۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۹:۴۵
کد خبر: 81841774
T T
۰ نفر
90 درصد مبتلايان به شپش سر دختران دانش آموز هستند

مشهد- ايرنا- مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: دختران دانش آموز 90 درصد از مبتلايان به شپش سر يا 'پديكلوز' را در مناطق زير پوشش اين دانشگاه در خراسان رضوي را تشكيل مي دهند.

دكتر محمد جعفر صادقي روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: نيمي از آلودگيهاي دانش آموزان مدارس به شپش سر در سطح استان خراسان رضوي مربوط به رده سني شش تا 10 سال است.
وي گفت: سالانه حدود 12 هزار مورد آلودگي به شپش سر در مناطق زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي مشهد گزارش مي شود.
مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: خانواده ها به محض اطلاع از وجود شپش بايد به مراكز بهداشتي و درماني مراجعه كرده و تا تكميل كامل درمان همكاري لازم را داشته باشند.
وي خارش، بي قراري كودكان، عفونت ثانويه، بدبويي و به هم ريختگي موها را از جمله علائم شپش سر عنوان و بيان كرد: بيشتر مبتلايان ممكن است علامت خاصي نداشته باشند.
دكتر صادقي ادامه داد: داروهاي مورد نياز درمان شپش سر شامل شامپوي پريمترين، شامپو ليندان و لوسيون دايمتيكون بطور رايگان در اختيار افراد آلوده قرار مي گيرد.
وي در ادامه گفت: تهيه و توزيع 30 هزار كتابچه آموزشي و 20 هزار خط كش آموزشي در مدارس پيرامون نكات مهم در پيشگيري از ابتلا به شپش از اقدامات انجام شده در اين زمينه است.
مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به همكاري با آموزش و پرورش در خصوص آموزش معلمان، مربيان بهداشت و رابطان بهداشتي افزود: اين اقدام نقش مهمي در بيماريابي، شناسائي مخازن آلودگي و كاهش موارد ابتلا دارد.
وي رعايت بهداشت فردي، حمام كردن،شانه كردن روزانه موي سر، تميز كردن همه روزه وسايل شخصي مثل برس و شانه، معاينه مكرر موها توسط خانواده و در صورت موارد مشكوك مراجعه به مركز بهداشتي درماني و عدم استفاده از وسايل شخصي ديگران مثل برس را از موارد پيشگيري از شپش عنوان كرد.
دكتر صادقي گفت: معلمان بايد بلافاصله پس از مشخص شدن نخستلين مورد شپش سر، تمام دانش آموزان همان كلاس را بررسي نمايند.
وي افزود: به محض تشخيص آلودگي دانش آموزان بيش از سه كلاس در يك مدرسه مربيان بايد دانش آموزان تمام كلاسهاي مدرسه را بررسي و غربالگري كنند.
پديكلوز كه در زبان عاميانه رشك يا شپش ناميده مي شود يك انگل خارجي است كه از خون انسان تغذيه مي كند.
بزاق شپش حاوي مواد ضدانعقادي است كه از لخته شدن خون جلوگيري كرده و خارش شديدي را موجب مي شود. در واقع شپش نمي پرد و نمي جهد بلكه حركت سريع دارد.
شپش ماده تا 30 روز زندگي مي كند و رنگ آن خاكستري است و بين هفت تا 10 تخم در روز مي گذارد.
در نزديكي كف سر تخمهاي شپش ماده كوچك بوده و به ساقه مو چسبندگي پيدا مي كند. تخمها حدود هشت روز بعد به حشره تبديل مي شوند.
شپش محدود به جامعه يا طبقه خاصي نيست و تمامي طبقات را مبتلا مي‌كند.
شايد عده اي بر اين باور باشند كه اين مشكل با توجه به انواع مختلف شامپوها و بالارفتن سطح بهداشت منسوخ شده اما هم اكنون شپش گستردگي جهاني دارد و در بسياري از كشورها مانند انگليس، كانادا، برزيل، فرانسه و هند نيز شايع است.
3027/1858