۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۵۱
کد خبر: 81843745
T T
۰ نفر
ابداع روشی برای افزایش سرعت در یادگیری زبان انگلیسی

تهران- ایرنا- مبتكر یك روش یادگیری زبان انگلیسی كه سرعت یكی از ویژگی های آن است، گفت: لغت‌هایی كه با این روش به خاطر سپرده می‌شوند تا مدت‌های طولانی تری نسبت به روش‌های قبلی در ذهن فرد می‌ماند.

محسن ترقی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: داوطلبان آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و افرادی كه به هر دلیل به یكی از مدارك معتبر بین‌المللی زبان مثل آیلتس نیاز دارند، بر این نكته واقف هستند كه باید كلمات كلیدی زیادی را در فرصتی كم به خاطر بسپارند.
وی اظهار داشت: این مساله محققان زبان را در سراسر دنیا به این فكر واداشت تا روش‌های جدیدی را برای آسان تر كردن یادگیری لغات ابداع كنند.
دانشجوی دكتری در رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه تهران توضیح داد: روش تی-كدینگ [T-Coding] از پنج سال گذشته تاكنون در تهران و چند شهر دیگر آموزش داده ‌شده و با استقبال زیادی از سوی زبان آموزان مواجه شده به گونه ای كه زبان آموزان مشتاق گاهی برای ثبت‌نام در این كلاس‌ها مدت‌ها در فهرست به انتظار می‌مانند.
وی با بیان اینكه روش تی-كدینگ بهترین روش موجود برای افزایش سرعت یادگیری لغات است، ادامه داد: لغت‌هایی كه به این روش به خاطر سپرده می‌شوند تا مدت‌های طولانی تری نسبت به روش‌های قبلی در ذهن فرد می‌ماند.
ترقی ادامه داد: این روش كه برای یادگیری حجم بالای لغت در كوتاه‌ترین زمان ممكن طراحی شده یك فرآیند پیچیده ذهنی است كه مبنای آن روشی است كه نخستین بار توسط پروفسور اتكینسون در سال 1975 و تحت عنوان «یادیار» ارائه شد.
به گفته ترقی، بر اساس این روش ، زبان آموزان برای تسریع بخشیدن به فرآیند یادگیری لغات لازم است تصویرسازی كنند مثلا برای بسیاری از لغات ذهنی مثل زیبایی، شكوه، تفكر، مفاهیم فلسفی و... تصویری وجود نداشت.
وی ادامه داد:‌ تی-كدینگ درراستای رفع این نقص در سه مرحله اختراع شد. اول، یك حلقه ارتباطی بین زبان اول و زبان خارجی تشخیص داده می‌شود كه این حلقه چیزی است كه زبان‌آموز از قبل با آن آشنا بوده و معنی آن را در هر دو زبان مبدا و مقصد می‌داند، در مرحله بعدی برای آن توضیحی فراهم شده و یك مثال فراهم می‌شود و در مرحله سوم، دانشجویان به همراه استاد آن مثال را تكرار می‌كنند.
ترقی خاطر نشان كرد: در تی- كدینگ هیچ محدودیتی برای انواع لغت وجود ندارد. در حقیقت طی این روش لغات آموزش داده نمی‌شود بلكه معنای لغات در ذهن افراد كاشته می‌شوند و این از طریق مثالی انجام می‌گیرد كه افراد در تجربه شخصی از آن اطلاع دارند.
به گفته این مبتكر جوان، در این روش در هر جلسه (4ساعته) 150 لغت آموزش داده می‌شود كه این لغات ماندگاری بالایی در ذهن زبان آموزان دارند و به خاطرسپاری آنها نیاز به مرور طولانی مدت ندارد.
ترقی با بیان اینكه بیش از 20 كتاب كه بیشتر آنها مربوط به یادگیری لغت هستند، تالیف كرده ‌ام، گفت: تعدادی از این كتاب‌ها نیز در مورد آموزش، روش شناسی تدریس، درك مطلب و ریشه شناسی هستند.
وی با بیان اینكه بیش از 10 هزار كد اختراع كرده، اضافه كرد: برای بیشتر كتاب‌های رایج لغت كه زبان آموزان و داوطلبان آزمون‌های ورودی باید آنها را بخوانند، شامل كتاب 504 واژه، لغات ضروری برای تافل، 1100 واژه، لغات ضروری برای دانش‌آموزان دبیرستان و لغات ضروری برای دانشجویان كد ساخته ‌ام تا به خاطر سپردن حجم زیاد لغات برای آنها آسانتر شود.
** ساخت كد برای كتاب 601 در دست اقدام
ترقی گفت: در حال حاضر مشغول ساختن «كد» برای كتاب‌های 601 ، كلمات ضروری برای آیلتس و تافل هستم و نگارش یك لغتنامه ریشه شناسی از دیگر اولویت‌هایم در آینده است.
وی تصریح كرد: این 10 هزار لغت محصول 5 سال كار مداوم ، سخت و آزمون و خطاهای فراوان است. باید به این نتیجه می‌رسیدم كه كدام كدها بیشتر از بقیه در ذهن زبان آموزان می‌مانند و چه كدهایی ملموس‌تر و قابل درك‌تر از بقیه هستند.
این دانشجوی جوان افزود: از دو دانشگاه آمریكایی برای ارائه این روش از من دعوت شد كه نهایتا به دانشگاه تگزاس رفتم، این روش همچنین در دانشگاه‌های داخلی مثل علامه طباطبایی ارائه و با استقبال مواجه شده است.
وی خاطر نشان كرد : بیشتر افرادی كه در كلاس‌های من شركت می‌كنند، ابراز رضایت دارند، بیشتر شركت‌كنندگان این كلاس‌ها نیز داوطلبان كنكور و كسانی هستند كه قصد اخذ مدارك بین‌المللی زبان را دارند.
ترقی تصریح كرد: كسانی كه قصد یادگیری زبان دارند باید حداقل 10 ساعت در هفته در كلاس‌های زبان شركت كنند.

** این كار لذت بخش است
وی در پاسخ به این سوال كه چرا آموزش زبان را دوست دارد، گفت: فكر می‌كنم كه این روش می‌تواند بار سنگین حفظ كردن لغات را از روی دانشجویان بردارد و این برای من لذت‌بخش است كه دانشجویان با استفاده از این روش و تدریس مسیر موفقیت خود را طی كنند.
ترقی گفت : ممكن است به نظر برسد كه كدسازی كاری سهل است كه هركسی قادر به انجام آن است، بیشترافراد از جمله افرادی كه حتی مطالعات علمی زبانی هم نداشته‌ اند تاكنون تلاش كرده‌اند با تقلید از این روش به آموزش لغات بپردازند اما روش آنها شكست خورده است زیرا كدسازی ‌باید بر اساس اصول علمی صورت گیرد و پشت هر كد یك منطق نهفته است.
ترقی توضیح داد: برای كدسازی 14 اصل ذكر كرده كه در دانشگاه تگزاس نیز ارائه كرده ام بنابراین آنهایی كه با این اصول آشنا نیستند، نمی‌توانند كدهای مؤثری تولید كنند، افراد غیر متخصص فقط فرآیند یادگیری لغات را در افراد با اختلال مواجه می‌كنند و به جای كمك به یادگیری راحت‌تر ممكن است آنها را دچار اشتباه كنند.
فراهنگ**1085**1880 ** 1569
۰ نفر