به گزارش ایرنا، بیشترین ابراز تمایل در این زمینه از جانب «ایلیا تاراسنكو» رییس شركت هواپیماسازی مسافری سوخو صورت گرفته كه تاكید كرده است: در صورت عقد قرارداد فروش هواپیما با تهران، امكان ورود طرف های ایرانی در برنامه ساخت این هواپیما بررسی می شود.
وی افزود: با رفع تحریم های ضد ایرانی می توان امكان تحویل حدود 100 فروند هواپیمای سوپر جت یكصد نفره را به ایران در دستور كار قرار داد.
وی گفت: در ایران علاقه زیادی به خرید این هواپیما وجود دارد كه امكان فروش آن را بررسی خواهیم كرد و امیدواریم بتوانیم با شركت های هوایی ایرانی در این زمینه همكاری كنیم، زیرا پیش تر در این باره رایزنی های صورت گرفته و هنوز هم ادامه دارد.
این شركت شهریور ماه گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه هوا فضای ماكس 2015 مسكو و مذاكره با مقام های ایرانی برای برنامه ریزی فروش این هواپیماها به ایران پس از تحریم های ضد ایرانی اعلام آمادگی كرده بود.
با توجه به مشاركت شركت های اروپایی در ساخت این هواپیما، سوخو نمی تواند به تنهایی در این زمینه تصمیم بگیرد.
«الكساندر روبتسف» رییس شركت لیزینگی «ایلیوشین فایننس» نیز اعلام كرده كه با سفارش دهنده های ایرانی در حال مذاكره است تا با رفع تحریم ها، به احتمال زیاد تا پنج فروند هواپیمای سوپرجت-100 به ایران به صورت لیزینگی تحویل شود.
«كریل تساریف» رییس شركت «اسبربانك لیزینگ» روسیه هم گفته است كه برای تحویل هواپیما به ایران تمایل دارد.
«ماكسیم سوكولوف» وزیر حمل و نقل روسیه نیز چندی پیش گذشته اعلام كرد ایران و روسیه در حال مذاكره در مورد تحویل سوخو سوپرجت-100 هستند.
رسانه های روسی اعلام كرده اند «دیمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه نیز برای فروش سوخو سوپرجت 100 به ایران كه برای نخستین بار ساخت آن با كنسیوسیوم روسی اروپایی شكل گرفته، ابراز تمایل كرده است.
همچنین بنا بر این گزارش ها، ایران و روسیه در مذاكرات مربوط به سوخو سوپرجت-100 به موافقت اصولی دست یافته اند و گفت وگوها در این زمینه ادامه می یابد.
این اظهارات واكنش مقام های ایرانی را در پی داشت.
** وزیر راه و شهرسازی ایران: هنوز مذاكره صورت نگرفته است
«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی در واكنش به انتشار این اخبار در رسانه های روسی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در تهران، تاكید كرد: هنوز مذاكره ای در این باره انجام نشده است، زیرا قبل از خرید باید از امنیت پرواز آنها اطمینان یابیم.
«علی عابدزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی كشوری هم با بیان اینكه هم اكنون بسیاری از شركت های هوایی در حال مذاكره برای خرید هواپیما هستند، گفت كه تاكنون هیچ درخواستی برای خرید هواپیماهای مسافری سوخو به این سازمان ارایه نشده است.
** صنعت هواپیماسازی از اتحاد جماهیر شوروی سابق تا روسیه كنونی
شوروی سابق در سال های حاكمیت كمونیستی با وجود تفاوت كیفی صنعت هواپیما سازی اش با تولیدات شركت های هواپیماسازی بوئینگ آمریكا و ایرباس اروپا و دیگر شركت های غربی، متكی به تولیدات داخلی مانند شركت های هواپیما سازی سوخو، توپولف و ایلیوشین برای تامین نیازهای خطوط هوایی اش بود.
پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 ، روسیه نیز به دلیل افول اقتصاد و صنعت خود از جمله در بخش هواپیما سازی به دلیل مشكلات مالی و نابسامانی ها، مجبور شد هواپیماهای غربی را در ناوگان هوایی اش به كار گیرد.
اكنون هواپیماهای مسافری ساخته شده در زمان شوروی سابق با شمار بسیار كمتر نسبت به انواع غربی در كشورهای ونزوئلا، كوبا و جمهوری های شوروی سابق استفاده می شود. این هواپیماها به دلیل تفاوت های عمده ساختاری با هواپیماهای بوئینگ و ایرباس و شهرت ریسك خطر بالای به جای مانده از دوران شوروی، نمی توانند به روسیه در افزایش سهم خود در بازار جهانی هواپیمایی كمك زیادی كنند.
از سوی دیگر خدمات گسترده فرودگاه های بزرگ جهان به هواپیماهای مسافری غربی از نظر تعمیرات، آشنایی با سیستم ها و سامانه های ناوبری و علاقه كشورهای مختلف برای خرید ایرباس و بویینگ، مانع دیگری برای بازاریابی شركت های روسی به شمار می رود.
روسیه كه اكنون صنعت هواپیماسازی خود را احیا كرده است، می خواهد با برگ برنده هواپیمای فوق مدرن سوپرجت 100و همچنین اتكا به تولیدات چند شركت معتبر و خوشنام روسی كه بر خلاف توپولف سابقه ای از بروز سوانح هوایی ندارند، در بازار بین المللی به ویژه ایران حضور بیشتری پیدا كند.
براساس گزارش های فنی و تخصصی ارائه شده، سوپر جت 100، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست كه به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود كه هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد. سطوح فرامین آن توسط فرمان های الكترونیكی هدایت می شود و در نتیجه با كمترین میزان فشار بر خلبان، بیشترین دقت را دارد.
این هواپیما محصول همكاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مانند موتور، سامانه های فرود، الكترونیكی و دیگر قطعات كمپانی های معروف آمریكایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و... هستند.
براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فركانس های مختلف می تواند در فرودگاه های كشورهای مختلف از جمله ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف شش پرواز در روز فعالیت كند.
روسیه از هفت سال پیش بهره برداری از این نوع هواپیما را آغاز كرده و شركت سوخو نیز تا كنون سفارش ساخت 197 فروند را دریافت كرده كه 49 فروند آن ساخته شده و در اختیار شركت های هوایی روسی و كشورهایی مانند اندونزی و ارمنستان قرار گرفته است.
روسیه، افزون بر سوپر جت 100 امیدوار است با هواپیمای مسافری جدید МС-21 بتواند مشتریان بیشتری را از كشورهای مختلف جهان جذب كند. به تازگی قرار داد فروش شش فروند از این نوع هواپیماها را با مصر امضا كرده است.
هواپیمای МС-21 كه با هدف افزایش سهم اندك روسیه در بازار هوایی جهان طراحی شده، نسبت به دیگر هواپیماهای مسافربری ساخت این كشور جایگاه كیفی و فنی بالاتری دارد و قرار است بهره برداری از نوع MC-21-200 آن سال آینده میلادی آغاز شود.
این هواپیما برای پوشش پروازهای میان برد و كوتاه برد با مزیت كاهش هزینه ها در سه مدل MC-21-200 با ۱۵۰ مسافر، MC-21-300 با ۱۸۱ سرنشین و MC-21-400 با ظرفیت ۲۱۲ مسافر با بدنه كم قطر، قابلیت گسترده عملیاتی برای عرضه در بازار هوایی روسیه و جهان ساخته می شود.
طول مناسب مسافت پروازی، توانمندی ویژه بهره برداری در فرودگاه های مختلف، امكان پرواز در تمامی شرایط و تمامی مناطق آب و هوایی و در همه ساعت شبانه روز و فرودگاه های كوهستانی از دیگر قابلیت های هواپیمای مسافری جدید روسی اعلام شده است.
همزمان بازتولید و بهسازی ایلیوشین 96 كه خط تولید آن متوقف شده است، امید دیگر روسیه برای نوسازی ناوگان فرسوده هوایی این كشور و همچنین فروش به كشورهای دیگر به شمار می رود.
بخش قابل توجهی از ناوگان مسافری سه هزار هواپیمایی روسیه فرسوده شده و این كشور كه برای نوسازی به صدها هواپیمای جدید نیاز دارد، بخش عمده هواپیماهای مورد نیاز خود را از شركت های بویینگ و ایرباس خریداری می كند، كه ایلیوشین جدید می تواند تكیه گاهی برای تامین نیازهای داخلی و همچنین ارزآوری خارجی این كشور باشد.
در زمان حاضر، ایلیوشین خوشنام ترین هواپیمای مسافری ساخته شده در روسیه است كه واحد هواپیمایی رئیس جمهوری این كشور نیز برای سفرهای داخلی و بین المللی «ولادیمیر پوتین» از آن بهره می گیرد.
براساس برنامه شركت روسی، ایلیوشین جدید تفاوت های اساسی نسبت به ایلیوشین-96 هواپیمای میان پرواز قبلی خواهد داشت كه با 300 مسافر نخستین بار سال 1988 آزمایش شد و نخستین پرواز مسافری آن هم سال 1993 انجام گرفت و در طول 15 سال فقط 28 فروند تولید و سپس متوقف شد.
ایلیوشین-96 از معدود هواپیماهای مسافری است كه تاكنون سقوط نكرده و كارشناسان دلیل آن را طراحی پیشرفته بدنه، مواد بكار رفته و موتورهای آن می دانند كه سبب شده رییس جمهوری روسیه نیز از آن استفاده كند.
بر خلاف استانداردهای غربی هواپیمای سوپر جت 100 نفره سوخو، هواپیماهای مسافری پهن پیكر كنونی ساخت روسیه با وجود اینكه مجوزهای لازم ایمنی پروازی را از موسسه های بین المللی دریافت كرده اند و بهای آن ها هم حدود 30 درصد از انواع مشابه غربی كم تر است، ولی به دلیل مصرف بیشتر سوخت نسبت به نوع غربی، شمار كم تولید، كمبود احتمالی لوازم و قطعات و همچنین مشكل تعمیرات تخصصی هنگام بروز مشكل در فرودگاه های مختلف جهان، بیشتر محدود به روسیه، كوبا و چندین كشور از جمهوری های شوروی سابق است.
اكنون روسیه با برگ هواپیمای پیشرفته سوپرجت 100 كه تاكنون بارها پیشنهاد فروش آن را به ایران مطرح كرده است، می خواهد در چارچوب راهبرد دو كشور برای افزایش روابط اقتصادی، بخشی از نیازهای بازار هوایی ایران را تامین كند و همچنین از فروش احتمالی آن به ایران و جذب درآمد ارزی خطوط تولید آن را توسعه دهد.
از سوی دیگر، افزایش پرواز این نوع هواپیما در ایران می تواند برای دیگر مشتریان بازار جهانی هواپیما نیز تبلیغات خوبی باشد و برداشت قبلی تفاوت كیفیت هواپیماهای روسی با غربی را كمرنگ تر كند، هر چند روسیه هنوز در بخش هواپیماهای مسافری دوربرد و پر مسافر راه دشوارتری در بازارهای خارجی دارد.
اروپام**1516 **1561**1566
مسكو - ایرنا - از زمان توافق هسته ای ایران و 1+5 و به ویژه اجرای برنامه جامع اقدام مشترك(برجام)، مقام های دولتی و بازرگانی روسیه بارها اشتیاق خود را برای فروش هواپیمای مسافری سوخو سوپرجت 100 به ایران اعلام كرده اند.