۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۰۵
کد خبر: 81845610
T T
۰ نفر
386 هزاردانش آموز زير پوشش طرح شناسايي استعدادهاي برتر قرار مي گيرند

خمين- ايرنا- مدير پژوهش، طرح و برنامه ريزي مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان وزارت آموزش و پرورش گفت: 386 دانش آموز پايه چهارم و پنجم ابتدايي در سال جاري در سراسر كشور زير پوشش طرح شهاب( شناسايي استعدادهاي برتر دانش آموزان) قرار مي گيرند.

رضا گلشن مهرجردي روز پنج شنبه در همايش هم انديشي طرح شهاب در كانون فرهنگي- تربيتي امام خميني(ره) خمين افزود: اين طرح امسال در 32 منطقه كشور براي دانش آموزان پايه چهارم و پنجم ابتدايي و 32 منطقه از كشور ويژه پايه چهارم ابتدايي اجرا مي شود.
وي گفت: سال گذشته 130 هزار دانش آموز پايه چهارم ابتدايي زير پوشش طرح شهاب قرار گرفتند كه پس از ثبت مدارس در سامانه اين طرح ، ارزيابي هاي اوليه در حوزه شناسايي استعدادها انجام شده است.
وي اضافه كرد: شناسايي استعداد برتر دانش آموزان درمقايسه با ساير توانايي هاي آنها، هدايت و آگاه سازي قابليت ها و بسترسازي براي پرورش و ظهور آنها از اهداف اصلي طرح شهاب است كه براي دومين سال متوالي در كشور اجرا مي شود.
گلشن مهرجردي بيان كرد: اين طرح سال به سال مقاطع بالاتري را زير پوشش قرار مي دهد و براساس برنامه بلندمدت تا پايان تحصيل در مقطع متوسطه ادامه دارد.
مدير پژوهش، طرح و برنامه ريزي مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان وزارت آموزش و پرورش گفت: توجه به استعدادهاي برتر اتفاق جديدي در كشور نبوده و تا قبل از اجراي طرح شهاب، عمده كارهاي استعداديابي برالگوي رقابت در حوزه هاي ورزشي، قرآن و احكام، فرهنگي و هنري، علمي وآزمون هاي ورودي در مدارس خاص متمركز بوده است.
وي اضافه كرد: اين طرح در حقيقت زمينه تربيت نخبه هايي را فراهم مي كند كه با توجه به استعدادهايشان در كشور پيشرو و پيشگام باشند.
وي افزود: اجراي موفقيت آميز اين طرح نيازمند استمرار، حمايت در گذر زمان و افزايش سطح مهارت و دانش، ارتباط تنگاتنگ آموزگاران، مديران، خانواده، مشاوران، نهادهاي فرهنگي و همكاري در راستاي جهت دهي و تعالي استعداهاي برتر دانش آموزان است.
گلشن مهرجردي ادامه داد: محور اصلي در موفقيت طرح شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر، معلمان هستند و بايستي با توجه به آسيب پذير بودن دانش آموزان از تبلغيات و طلاع رساني و بزرگ نمايي به شدت پرهيز شود.
وي اضافه كرد: نخبه پروري اساس اين طرح نبوده بلكه شناسايي استعداد برتر دانش آموزان است و افراد نخبه در دانشگاهها شناسايي و برجسته شده تا بتوانند در حوزه قابليت هايشان طرح جديدي در روند پيشرفت جامعه ارايه كنند.
او افزود: براي آموزگاران 34 ساعت و براي معاونان و مديران دوره هاي آموزشي برگزار مي شود تا بتوانند اين طرح را براي دانش آموزان پايه چهارم و پنجم ابتدايي اجرا كنند.
گلشن مهرجردي گفت: كاربرگ هاي شناسايي استعداهاي برتر دانش آموزان هشت حوزه استعدادي، تا پايان استفند ماه در سامانه كشوري ويژه آن بايستي ثبت شود و در پايان ارديبهشت ماه پس از ارزيابي هاي لازم استعدادهاي دانش آموزان به صورت مقدماتي معرفي شده و در سالهاي بعد مربيان بايستي آن را استمرار بخشند.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش استان مركزي نيز در اين همايش گفت: هشت هزار و 700 نفر در 395 كلاس درس و 233 مدرسه درپايه چهارم و پنجم ابتدايي ناحيه دو اراك و خمين زير پوشش طرح شهاب قرار مي گيرند.
راحمه رجايي افزود: 570 تن از همكاران، آموزش هاي لازم براي اجراي طرح شهاب در پايه هاي تحصيلي چهارم و پنجم ابتدايي را فرا گرفتند.
وي اضافه كرد: هدايت و شناسايي استعدادهاي برتر دانش آموزان از تاكيدهاي رهبر معظم انقلاب است تا بتوان آنها را بارور و شكوفا كرد.
وي ادامه داد: براساس طرح شهاب بايستي افرادي را تربيت كنيم كه بستر شكوفايي استعدادهايشان فراهم شود كه براي تحقق اين مهم نيازمند همكاري و حمايت اوليا و بنياد ملي نخبگان هستيم.
مدير آموزش و پرورش خمين نيز گفت: سرمايه گذاري امروز در آموزش و پرورش، از آن لحاظ كه زمينه توسعه نيروي انساني براساس استعدادها و توانايي هايشان ا فراهم مي كند آينده نظام را از نظر توسعه در ابعاد مختلف تضمين مي كند.
مهدي محمدي افزود: طرح شهاب در حقيقت به دنبال شناسايي استعداد دانش آموزان در زمينه هاي مختلف با كمترين هزينه است تا بتوان در پرتو آن راندمان و بهره وري نيروي انساني را افزايش داد.
اين نشست با حضور رييس بنياد نخبگان استان مركزي، آموزگاران، مديران و معاونان آموزش و پرورش برگزار شد.ك/2
8122/6199/6012/6016
۰ نفر