۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۸:۳۷
کد خبر: 81845983
T T
۰ نفر
وزیران كشور اعضای اتحادیه اروپا در قانون شنگن بازنگری می كنند

لندن - ایرنا- وزیران كشور اعضای اتحادیه اروپا، روز جمعه در نشستی اضطراری در بروكسل، در مورد بازنگری در قانون شنگن به منظور تقویت نظارت ها بر مرزهای اروپایی و نیز ثبت اطلاعات مسافران' (پی ان آر) خطوط هواپیمایی گفت وگو می كنند.

به گزارش ایرنا، منابع انگلیسی شامگاه پنجشنبه گزارش دادند در این نشست اضطراری كه واكنشی به حملات اخیر تروریستی پاریس شمرده می‌شود، قرار است سندی به بحث گذاشته شود كه در آن بر نظارت اساسی بر مرزهای خارجی اتحادیه اروپا تصریح ‌شده است.
برگزاری نشست اضطراری وزیران كشور 28 عضو اتحادیه اروپا متعاقب دیدارهای اخیرا، كمیسر این اتحادیه در امور مهاجرت و امور داخلی، وزیر كشور لوكزامبورگ و همتای فرانسوی‌اش در پاریس صورت گرفت.
اشنایدر وزیر كشور لوكزامبورگ كه كشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد بیان داشته كه تصمیم برای انجام دیدار اضطراری وزیران كشور اعضای اتحادیه اروپا، با همفكری مقام‌های فرانسوی صورت گرفته است.
به گفته منابع انگلیسی، انتظار می‌رود كه با توجه به تأكید فرانسه بر كنترل بیشتر مرزهای اروپایی، وزیران كشور اعضای اتحادیه اروپا با بازنگری بر فصل هفتم قانون شنگن، كه هم‌اكنون نظارت بر مرزهای خارجی شنگن را به شهروندان كشورهای غیر عضو محدود می‌كند، موافقت كنند.
براساس پیش‌نویس سندی كه از سوی برخی از منابع خبری منتشر شده است، وزرای كشور اعضای اتحادیه اروپا در نشست بروكسل توافق خواهند كرد تا «كنترل‌های هماهنگ و نظام‌مند به‌صورت فوری در مرزهای بیرونی ( اتحادیه اروپا) صورت گیرد.'
در صورت تصویب سند یادشده ، نظارت‌های كنونی از اثبات هویت فراتر رفته و عمقی‌تر خواهد شد كه این مساله دربرگیرنده یك پایگاه داده‌ها همانند نظام اطلاعات ویژه كشورهای شنگن خواهد بود ضمن اینكه تمامی شهروندان اروپایی در زمان ورود به حوزه شنگن به‌صورت سامانمند هویت آنها ثبت خواهد شد .
دولت فرانسه پیش ‌از این از بروكسل و نیز از پارلمان اروپا خواسته است كه با توجه به تهدیدات امنیتی كه این اتحادیه با آن مواجه است، ضمن سخت‌تر كردن نظارت‌های مرزی هم برای شهروندان غیراروپایی و هم اروپایی، موانع موجود در مورد به اشتراك گذاشتن اطلاعات مسافران خطوط هوایی از سوی كشورهای عضو اتحادیه اروپا، برطرف شود.
در همین راستا، وزرای كشور اعضای اتحادیه قرار است در مورد «ضرورت نهایی شدن سیستم «ثبت اطلاعات مسافران' (پی ان آر) ، كه بر جمع‌آوری اطلاعات مسافران خطوط هواپیمایی در اتحادیه اروپا استوار است و شامل پروازهای داخلی نیز می‌شود تا پیش از پایان سال 2015 » بحث و گفت‌وگو كنند .
گفته می‌شود در صورت تصویب این پیشنهاد، پارلمان اروپا كه در سال‌های اخیر تثبیت پایگاه داده‌ها را كه آن را سازوكاری برای مبارزه با تروریسم و جنایت سازمان‌یافته توصیف می‌كند به تاخیر انداخته است، تحت‌ فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.
ثبت اطلاعات مسافران خطوط هواپیمایی كه هم‌اینك در آمریكا به اجرا گذاشته می‌شود، ازجمله موارد چالش‌برانگیزی است كه انگلیس به‌منظور ره‌گیری تروریست‌ها و افرادی كه آنها را افراط‌گرا می‌خواند، بر آن پای می‌فشارد.
در همین حال انتظار می‌رود كه در نشست بروكسل در مورد مسائل امنیتی مربوط به مالكیت یا خریدوفروش اسلحه نیز گفت‌وگو صورت گیرد.
به گفته تحلیل گران تغییرات یاد شده در همین حال می‌تواند تا حدودی برخی از نگرانی‌های امنیتی موجود در مورد ورود آوارگان به اروپا نیز مرتفع سازد .
اگرچه دولت هلند روز پنجشنبه گذشته از طرح «شنگن كوچك» با هدف كنترل هویت در مرز های كشورهای اروپای شرقی و كنترل بهتر موج آوارگان سخن گفت.
مقامات هلندی، امكان اتحاد این كشور، بلژیك ، لوكزامبورگ ، آلمان و اتریش را در ' منطقه شنگن كوچك' با تقویت رژیم محافظت از مرزها و كنترل آوارگان مطرح كرده‌اند.
سخنگوی وزارت دادگستری هلند كه مسئولیت نظارت بر سیاست‌های مهاجرتی را در این كشور بر عهده دارد، گفته است :«هلند و دیگر كشورها راه‌حل‌های متفاوتی را بررسی می‌كنند.'
هرچند كه سخنگوی كمیسیون اروپا روز پنجشنبه گذشته تصریح كرد :«هیچ پیشنهادی در مورد ایجاد منطقه شنگن كوچك دریافت نكرده است.'
'توماس دو مزیر' وزیر كشور آلمان نیز روز پنجشنبه در كنفرانس مطبوعاتی در برلین در واكنش به این مساله گفت كه همتای هلندی‌اش در این مورد با وی صحبت كرده است ، اما چنین پیشنهادی برای دولت آلمان چندان جالب‌توجه نیست.
براساس بیانیه مشترك 'دیمیتروس آوارموپولوس' كمیسر این اتحادیه در امور مهاجرت و امور داخلی، 'اتین اشنایدر'، وزیر كشور لوكزامبورگ و 'برنار كازنُوو' همتای فرانسوی‌اش هدف از برگزاری نشست بروكسل دادن پاسخ قوی و متحد اروپا به عملیات تروریستی پاریس است.
در حمله‌های تروریستی هفته گذشته در فرانسه، شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت نقطه پاریس روی داد. این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است كه عملیات انتحاری در خاك این كشور صورت می‌گیرد.
آخرین گزارش‌ها، حاكی از كشته شدن بیش از 130 نفر و مجروح شدن بیش از 350 نفر در این عملیات تروریستی بوده است .
اروپام**4**1552