۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲
کد خبر: 81849908
T T
۰ نفر
انفجارها در شبكه انتقال برق اوكراین به كریمه عمدی بود

مسكو - ایرنا - اوكراین با اعلام خرابكارانه بودن وقوع انفجارهای همزمان در چهار مسیر انتقال برق از این كشور به شبه جزیره كریمه روسیه در كنار دریای سیاه، اعلام كرد كه اقدام های لازم را برای شناسایی عاملان انفجار انجام خواهد داد.

این انفجارها سبب قطع كامل انتقال برق و اعلام وضع فوق العاده در كریمه شد و با گذشت یك روز از این واقعه اكنون برق فقط به صورت چند ساعته و برای برخی از مناطق این شبه جزیره برقرار و امروز نیز با توجه به نبود برق ، تعطیل عمومی اعلام شده است.
دو شبكه انتقال بطور كامل و دو شبكه دیگر بطور جزیی آسیب دیده و جریان انتقال 673 مگاوات برق مصرفی از اوكراین به كریمه كاملا قطع شده است.
براساس گزارش های انتشار یافته، شمار زیادی از ملی گرایان اوكراینی ضد روس با تجمع در استان «هرسون» در مرز این كشور با كریمه، مانع انجام عملیات بازسازی شبكه انتقال برق شده و در درگیری با ماموران دو پلیس مجروح شدند.
روسیه در واكنش به این اقدام، تحویل زغال سنگ را به اوكراین برای مصرف در نیروگاه های حرارتی این كشور متوقف كرده است.
با توجه به این اقدام روسیه و همچنین هشدار قبلی اعلام شده در اوكراین مبنی بر اینكه برق این شبه جزیره ضمیمه شده از این كشور به روسیه قطع خواهد شد، انتظار می رود كی یف با توجه به قرار داد موجود با مسكو در این زمینه، تحقیقات گسترده ای را برای روشن شدن عوامل این انفجارها انجام دهد.
اعلامیه استقلال كریمه و سواستوپل از اوكراین 11 مارس 2014 منتشر و در 16 مارس 2014 نیز یك همه‌پرسی از مردم كریمه برای پیوستن به روسیه برگزار شد كه 81 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شركت كرده و 96٫77 درصد از آنها به الحاق این شبه جزیره به روسیه رأی مثبت دادند.
اكثریت مردم شبه جزیره كریمه روس زبان هستند.
مسكو و كی یف هر چند دارای قرارداد تامین برق برای منطقه كریمه هستند، ولی روابط دو كشور به علت پیوستن این منطقه دو میلیون و 200 هزار نفری به روسیه بشدت تنش آلوده شده است و همزمان تحریم هایی را علیه یكدیگر اعمال كرده اند.
آمریكا و غرب نیز به طرفداری از حكومت اوكراین تحریم های ضد روسی گسترده ای را اجرا می كنند، كه انتظار می رود در نشست پایان سال 2015 اتحادیه اروپا، این تحریم ها برای شش ماهه نخست سال آینده میلادی تمدید شود.
اروپام**391**1516 **1561**1479