۳ آذر ۱۳۹۴، ۸:۱۲
کد خبر: 81851264
T T
۰ نفر
صنعت خودرو، چالشها و سیاستها در میزگرد ایرنا

مشهد- ایرنا- در شرایطی كه بحران صنعت خودرو و انبارها مملو از تولیدات فروش نرفته سایه خود را بر بخشهای مختلف چون قطعه سازی و فولاد افكنده بود دولت در اقدامی ضربتی با ارائه تسهیلات خرید خودرو زمینه خرید 110 هزار خودرو را فراهم كرد.

این اقدام آن هم در شرایط تنگناهای شدید و مضیقه های مالی دولت خود بیانگر نقش تاثیرگذار صنعت خودرو در اقتصاد كشور است. صنعتی كه به اذعان مسوولان تا 30 درصد درآمد مالیاتی كشور را تامین می كند و اشتغال قابل توجهی به ویژه به صورت غیرمستقیم در صنایع وابسته موجب شده است.
بر اساس آمارها 60 صنعت كشور مرتبط با خودروسازی است و بخش زیادی از ورقهای تولیدی واحدهای فولادی از جمله 40 درصد تولیدات فولاد مباركه در صنعت خودروسازی مصرف می شود.
صنعتی كه در طول بیش از 55 سال عمر خود نتوانسته به جایگاه واقعی در حوزه خودروسازی و یك برند مشخص دست یابد اما بسیاری از كشورهای هم ردیف ایران كه خیلی دیرترشروع كرده اند امروز از خودروسازان صاحب نام در جهان هستند.
در مقابل، صنعت ما طی تمامی این سالها چالشهای جدی را تجربه كرد و به جایی رسید كه در عین نقش موثر، بیشتر بدان بی مهری شد.
به اعتقاد كارشناسان این صنعت تا زمان تولید خورو 'سمند' به عنوان خودرو ملی در دهه 80 هم خوب عمل اما از 82 به علل مختلف از جمله فقدان سرمایه گذاری و توجه نزول كرد.
با این حال بیشترین تولید خودرو در كشور در سال 90 به ظرفیت یك میلیون و 600 هزار دستگاه بود و تحریم این صنعت را بیشتر زمین زد و یكباره این تولید به 900 هزار دستگاه در سال 92 و در پایان سال قبل به یك میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو رسید.
به اعتقاد كارشناسان، ركود و معضلات ناشی از نبود برنامه ریزی و حمایتهای لازم از صنعت خودرو طی سالیان گذشته تاكنون گریبان این بخش را در اختیار گرفته و هر لحظه هم بر شدت این فشار می افزاید تا شاید آخرین نفسها را كشیده و بازار گسترده خودرو كشور در اختیار اغیار و منافع عده ای خاص قرار گیرد.
وخامت این وضعیت را فقط در خراسان كه زمانی 40 درصد صنایع قطعه سازی خودرو ایران را دارد به سهولت می توان دید كه امروز این ظرفیت به 25 درصد كاهش یافته و بالغ بر دو هزار نفر از كاركنان این بخش تعدیل شده اند.
از این رو دولت یازدهم با همه محدودیتهای مالی ناچار به ورود به این موضوع و ارائه تسهیلات به صنعت خودرو شد.
هر چند به اعتقاد مسوولان این اقدام در حد مسكنی بیش نیست و نیازمند راهكارهای اساسی تر است اما اجرای آن در این شرایط خود شاید راه نجاتی برای صنعت خودروسازی باشد.
از این رو خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز خراسان رضوی در میزگردی به بررسی وضعیت صنعت خودروسازی و صنایع وابسته آن از جمله قطعه سازی، سیاستهای دولتهای مختلف در قبال این صنعت و ارزیابی اقدام اخیر دولت یازدهم در حمایت از این بخش پرداخته است.
این میزگرد با حضور راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، علی رسولیان مدیركل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، سهیل داورپناه مدیرعامل ساپكو در مشهد، ابوالقاسم آروند مدیرعامل انجمن قطعه سازان استان و محمدمهدی سیادت عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

* كاهش فعالیت قطعه سازان در خراسان رضوی
مدیركل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بخش خودروسازی از جمله حوزه های مهم به جهت اشتغال و تاثیر بر است لذا در همه كشورها دولتها از این بخش حمایتهای جدی دارند.
علی رسولیان افزود: این بخش امروز بر اساس آمارها با بیش از 60 صنعت در ارتباط است كه نشانگر اهمیت و اثرات آن بر سایر بخشها می باشد.
وی ادامه داد: در خراسان رضوی هم به عنوان دومین استان خودروساز كشور این نقش و اهمیت به خوبی قابل لمس و درك است و هرگاه خودروسازی با مشكلاتی مواجه می شود اثر منفی آن بر این استان مشهود است.
مدیركل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: 350 واحد قطعه ساز فعال در این بخش وجود دارد كه بالغ بر 14 هزار اشتغال مستقیم ایجاد كرده و حجم سرمایه گذاری در قطعه سازی بر مبنای محاسبه بر اساس زمان انجام سرمایه گذاری هفت هزار و 600 میلیارد ریال است.
وی افزود: در این میان خراسان رضوی در تامین قطعات مورد نیاز شركت ساپكو با سهم 14 درصد نخستین استان كشور است.
رسولیان ادامه داد: در حوزه فنی هم قطعه سازان خراسان پیشرو و توانمند هستند، از این رو مدیرعامل ساپكو از جمله برنامه های خود را افزایش سهم قطعه سازان خراسان رضوی از ساپكو به رقم 20 درصد قرار داده است.
وی گفت: با وجود اهمیت و جایگاه این حوزه امروز بخش زیادی از قطعه سازان با چالش و بحران مواجه شده اند. خراسان رضوی تمام توان خود را برای كاهش فشارها بر این حوزه به كار بسته زیرا این صنعت باید پایدار مانده و نقش و جایگاهش تقویت شود.
مدیركل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: این اقدام هم به واسطه بازار خوبی كه در داخل كشور وجود دارد و همچنان هم تشنه است و هم بازار خوبی كه در كشورهای همسایه می تواند داشته باشد ضروری و با اهمیت است.
وی ادامه داد: امروز در عمده كشورها اطراف ایران صنعت خودروسازی وجود ندارد، بر این اساس باید این صنعت داخلی تقویت و حمایت شود.

* رویكرد پژوهشی در صنعت خودروسازی ضروری است
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: صنعت خودروسازی به عنوان یك صنعت پیشرو شناخته می‌شود.
ابوالقاسم آروند افزود: بسیاری از صنایع دیگر در صنعت خودروسازی شریك بوده و یا به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت بزرگ درگیر و در ارتباط هستند.
وی ادامه داد: در این شرایط باید همه كمك كنند تا وضعیت صنعت خودروسازی بهبود یافته و زمینه سرمایه گذاری در این صنعت بیش از گذشته فراهم شود.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی گفت: شكل گیری رویكرد پژوهشی در حوزه صنعت خودروسازی یك امر ضروری است.
وی افزود: اگر می‌خواهیم یك صنعت قدرتمند داشته باشیم باید صنایع قطعه سازی نیز در اوج قدرت قرار داشته باشند تا با نمونه‌های مشابه خود در خارج از كشور رقابت كنند.
آروند با تحریمها اشاره و بیان كرد: در طول 10 سال گذشته دچار یك تحریم 100 درصدی بوده‌ایم اما با تمام قدرت صنعت خودروسازی ایران را سر پا نگه داشته‌ایم.
وی گفت: این در شرایطی بود كه برنامه منجسمی در حمایت، ارتقا وضعیت و جایگاه این صنعت وجود نداشته است.

* فروپاشی خودروسازی = بیكاری 500 هزار نفر
مدیرعامل شركت ساپكو در مشهد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: اگر صنعت خودروسازی ایران از هم بپاشد حداقل 500 هزار نفر بیكار شده و به سراغ دریافت بیمه بیكاری می‌روند.
سهیل داورپناه افزود: در صورت از بین رفتن صنعت خودروسازی، سازمان تامین اجتماعی با یك بحران بزرگ روبه رو می‌شود.
به گفته وی: مجتمع فولاد مباركه نیز هم اكنون با وضعیت موجود خودروسازی در شرایط بحرانی است بگونه ای كه با كاهش 70 درصدی تولید روبرو می باشد.
مدیرعامل شركت ساپكو ادامه داد: بیش از 100 سال است كه صنعت نفت وارد كشور شده اما هنوز دانش كافی برای استخراج آن در اختیار نداریم ولی در حوزه خودروسازی می‌توان گفت دانش فنی این صنعت در داخل كشور موجود است.
وی افزود: امروز ایران در منطقه خاورمیانه به عنوان قطب صنعت خودروسازی شناخته می‌شود.
داورپناه گفت: در تمامی مذاكرات با كشورهای بزرگ دنیا صنایع نظامی، هواپیمایی و خودروسازی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.
وی افزود: این ادعا كه خودروی ملی خریدار ندارد به هیچوجه درست نیست زیرا اگر شرایط مناسبی برای خرید خودرو فراهم شود مردم از خرید خودرو داخلی استقبال می‌كنند.
مدیرعامل شركت ساپكو ادامه داد: در حوزه خودروسازی حمایت خاص و هدفمندی انجام نمی‌شود و اگر عزم مسئولان برای حل مشكلات موجود جدی باشد بطور قطع شرایط بگونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

* بی برنامگی و بی عملی
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: درایران صنعتی نداریم كه مدعی باشد از صنعت خودروسازی توانمندتر است.
محمدمهدی سیادت افزود: متخصصان و كارشناسان هم بر این امر تاكید دارند كه هیچیك از صنایع كشور از نظر گستردگی و توانمندی و دیرینه بالاتر از صنعت خودروسازی نیست لذا حفظ آن باید جزو اولویتها باشد.
وی صنعت خودروسازی را دچار دو مشكل ذكر و بیان كرد: یك نوع مشكلات عام و مرتبط با محیط كسب و كار عمومی كشور است و دیگری مشكلات خاص این صنعت می باشد كه در بررسی وضعیت آن باید تفكیك شود.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: راهبرد توسعه مشكل عام كشور است و مختص به صنعت خودروسازی نیست اما به شدت این حوزه را متاثر كرده است.
وی افزود: هیچ راهبرد و برنامه ای كه بدان عمل شود برای این صنعت و آینده آن نداریم لذا مشكل اصلی آن است كه برنامه می نویسیم اما مبنای عمل قرار نمی گیرد.
سیادت ادامه داد: در زمینه صنعت خودرو در برنامه های توسعه كشور مباحثی وجود دارد اما هیچ ارزیابی در مورد اهداف كمی و كیفی آن و اینكه چند درصد آنها حاصل شده وجود نداشته است.
وی محدودیت منابع را چالش دیگر صنعت خوروسازی عنوان و بیان كرد: این محدودیت در همه كشورها وجود دارد زیرا منابع، فناوری و بازار محدود است.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ایران از ثروتمندترین كشورهای دنیا به لحاظ منابع و برخوردار از وسیعترین سرزمینها است لذا مشكل ما در برنامه ریزی، تخصیص منابع، راهبردها و در مرحله بعد اجرای آنها است.
وی ایراد اتهام ناكارآمدی به صنعت خودروسازی ایران را غیرقابل توصیف و بیان كرد: سالهاست دولتها از هر دو بخش خودرو یعنی هم صنعت داخلی و هم واردات آن درآمد كسب كرده و می كنند بنابراین ناكارآمد نیست.

* بی تفاوتی و سیاستهای غیركارشناسی دولتهای گذشته
مدیرعامل شركت ساپكو مشهد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: تاكنون توسط هیچیك از دولتها كمك مستقیم به خودروسازی صورت نگرفته است.
داورپناه افزود: حتی بحرانی كه از چندی پیش نمود و بروز بیرونی یافته نتیجه اقدامات، عملكردها و بی تفاوتیهای سالهای گذشته نسبت به این صنعت بوده است.
وی ادامه داد: حمایتی كه آمریكا از شركت ژنرال موتور یا كره جنوبی از هیوندا و نیز چین از خودروسازان خود انجام می دهند بسیار گسترده است و به هیچوجه با شرایط موجود ما قابل قیاس نیست.
مدیرعامل شركت ساپكو مشهد گفت: این حمایتها علاوه بر وضع تعرفه ها، در بخشهای مختلف مالیات، خدمات، تامین نقدینگی در گردش و سرمایه گذاری آن كشورها دیده می شود.
وی افزود: در ایران به جز تعرفه ها كه آن هم به اشكال مختلف زیر پا گذاشته می شود حمایت چندانی از صنایع خودروسازی صورت نمی گیرد.
داورپناه ادامه داد: بحرانهای صنعت خودرو طی سالهای گذشته در اثر سیاستهایی اعمالی تشدید شده و اجرای پروژه های سرمایه گذاری خودرو در كشورهای مختلف خود عاملی بود كه بخشی از سرمایه ای كه باید در داخل ایران صرف شود به هدر رود.
وی گفت: به عنوان مثال بخشی از این سرمایه در دولت قبل در سایتی كه در كشور سنگال زده شد صرف گردید اما حتی یك دستگاه خودرو هم تولید نشد و كل پرسنل به دلیل قطعی برق و برخی مسائل دیگر از آن شهر فرار كردند.
مدیرعامل شركت ساپكو مشهد افزود: در این میان هر زمان هم صنعت خودروسازی ایران رونق گرفته ناشی از حمایتهای مالی مردم بوده است.
وی ادامه داد: در حوزه مدیریت صنعت خودرو نیز مراكز بسیار متعددی تصمیم گیر هستند كه باعث می‌شود مدیران این حوزه نتوانند به خوبی بر ر كار خود تمركز كنند.
مدیركل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: تحریمها بیشترین اثر را در سالهای گذشته بر صنایع خودروسازی گذاشت ضمن آنكه دولتها هم نگاه ویژه به تاثیر تحریم و رهیافت حمایتگرانه نسبت به صنعت خودروسازی نداشته اند.
علی رسولیان افزود: دولت پیشین تحریم را خیلی موثر نمی دانست، همین دیدگاه موجب شد در حوزه خودرو كه می توانستیم خود را با رشد دنیا هماهنگ كنیم امروز شاهد بروز تنگناهای جدی باشیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر سرمایه گذاریهای غیراقتصادی و بدون برنامه در سایر كشورها خود معضلی جدی بود كه سرمایه خودروسازی ایران را از بین برد.

* ورود دانش اما توقف تولید
رئیس شركت ساپكو در مشهد در اامه میزگرد ایرنا گفت: صنعت خودروسازی طی سالهای اخیر به كما رفته است.
داورپناه افزود: این صنعت در یك فاصله و تلاش پنج ساله توانست خودروی سمند را در سال 81 وارد بازار كند كه در آن زمان رقیب بهترین برندهای خودروسازی دنیا بود.
وی ادامه داد: اگر این روند ادامه می یافت و حمایتهای لازم انجام می شد امروز شاهد یك خودرو مناسب با كیفیت با طرحی ایرانی بودیم اما بعد از آن سال به شدت صنعت خودروسازی مورد بی توجهی قرار گرفت.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی نیز گفت: صنعت خودروسازی ایران به هیچوجه مونتاژ نیست.
آروند افزود: بیشتر قطعات صنعت خودروسازی در داخل تولید می‌شود و طی سالهای گذشته با وجود تمامی مشكلات دانش فنی این صنعت در داخل ایران نهادینه شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز می گوید: ادامه فعالیت و حمایت صنعت خودروسازی یك امر ضروری است. علیرضایی افزود: سطح فناوری و فرم مهندسی در قطعات خودروسازی خراسان رضوی به انسجام كافی رسیده و توانسته از دانش روز دنیا بهره‌مند شود.
وی ادامه داد: تولید خودرو بطور كاملا نظام مند انجام می‌شود و این سامانه در كشور بطور كامل منطبق بر دانش بین المللی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در بین تمامی شركتهای فعال در صنهعت خودروسازی این شرایط یكسان است لذا نمی‌توان گفت نظام تولید خودرو در ایران نسبت به سایر كشور‌ها عقبتر است.
وی با اشاره به ویژگیهای صنعت خودروسازی افزود: نظام مهندسی مدیریت كیفیت و نظام ارتقاء پذیری صنعت فناوری دو ویژگی بسیار مهم صنعت خودروسازی ایران است.
علیرضایی ادامه داد: هر واحد قطعه سازی می‌تواند در حوزه‌های دیگر تولید همچون صنایع دفاعی و غیره نیز ورود كند و در واقع به یكی از بسترهای مناسب توسعه و سرمایه گذاری تبدیل شود.
وی گفت: همچنین قطعه سازی باید بتواند در تولید خودرو سهم بیشتری به خود اختصاص دهد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در افق سال 1404 افزایش ظرفیت تولید خودرو به رقم سه میلیون دستگاه در سال برنامه ریزی شده كه تا آن زمان باید صنعت قطعه سازی خودرو سهم بیشتری را در تولید از آن خود كند.
وی ادامه داد: علاوه بر اینكه باید سهم شخصی از صادرات به صنعت خودرو سازی اختصاص یابد، این صنعت می‌تواند به حوزه‌های دیگر نیز بیش از گذشته كمك كند.
علیرضایی گفت: برای این صادرات و حضور رقابتی در بازار نیز باید در صنعت خودروسازی تغییر و تحولی اساسی روی دهد كه نیازمند حمایتهایی در بخش ها و حوزه های متعدد است.

* راهكارها حمایت از صنعت خودروسازی
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی معتقد است: تسهیلات و وام اعطایی خرید خودرو فقط در حد یك مسكن بسیار كوچك بود تا از رخوتی كه در صنعت خودرو ایجاد شده بود خارج شویم.
آروند افزود: برای تداوم حیات این صنعت و رسیدن به نقش و جایگاه موثر در ارتقا توسعه اقتصادی كشور باید ماشین آلات بهینه سازی و به روز شود و این خود نیازمند ارائه تسهیلاتی بیش از آن است كه در اختیار قرار دارد.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی ادامه داد: باید یارانه بخش تولید به صورت كامل محقق شود.
وی گفت: تمامی زنجیره‌های تولید در حوزه خودروسازی پیر شده‌اند لذا باید در شرایط فعلی زمینه احیا این صنعت با كمك تمامی بخشهای اجرایی و تصمیم گیرنده فراهم آید.
آروند یكی دیگر از راه حلهای موجود را فراهم كردن زمینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری با مشاركت بخش خصوصی داخلی و خارجی عنوان و بیان كرد: باید بتوان قسمتی از بازار بین المللی را در اختیار داشت تا زمینه صادرات بیش از گذشته مهیا شود.
وی افزود: تا امروز كمك دولت به خودروساز فقط با تعرفه گمركی بوده كه تا حدی هم جلوی ورود خودروهای خارجی را گرفته اما خودرو یك كالای مصرفی است و با وضعیت تسهیلات كنونی و با این بهره و سود بانكی كه قطعه ساز و خودرو ساز به بانكها می پردازد امكان رقابت با خودروساز خارجی را ندارد.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی ادامه داد: اگر این وضعیت ادامه یابد شركتهای قطعه سازی روز به روز بدهی بیشتری به بانكها پیدا می كنند و در نهایت از هم می پاشند.
وی گفت: باید برای صنعت خودروسازی پشتوانه مالی درست شود كه فناوری را نوسازی كند زیرا در این صورت می‌توان با برند‌های مختلف دنیا رقابت كرد.
آروند افزود: امكان بسیاری از آزمایشها در حوزه صنعت خودرو در داخل كشور فراهم نیست، در تمامی كشورهای دنیا خودرو حوادثی را به وجود آورده و نباید این نگاه منفی تنها به قطعه ساز داخلی و خودروساز بومی وجود داشته باشد.
وی بر ضرورت تدوین برنامه پنج ساله برای صنعت خودروسازی تاكید و بیان كرد: اگر بخواهیم با دیگر كشور‌ها رقابت كنیم باید توان تولیدی همانند كشورهای دیگر را نیز داشته باشیم.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی گفت: باید مشوقهای مالی برای صنعت خودروسازی در نظر گرفته شود زیرا در این صورت صنعت جان می‌گیرد و می‌تواند با شركتهای معتبر رقابت كند.
وی افزود: كجای دنیا 110 هزار دستگاه خودرو ظرف پنج روز به فروش می‌رسد.
آروند ادامه داد: در خیابانها خودروهای 45 ساله حركت می‌كنند در حالی كه میانگین عمر مفید هر خودرو هشت سال است و باید بعد از آن مشوقهایی مناسب برای جایگزینی فراهم شود.
وی گفت: تسهیلات فعلی كه دولت در اختیار مردم قرار داده شبیه به یك مسكن كوتاه مدت است كه از شرایط فعلی بیرون بیاید.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم معتقد است تاكنون كمكی به این حوزه نشده است و وام 16 درصد هم تاثیر مقطعی در این بخش دارد.
سیادت افزود: در عین بهبود تسهیلات پرداختی به صنعت با سودهای پایین، باید میزان حضور بخش خصوصی و محوریت آن در خودروسازی نیز افزایش یابد.
وی ادامه داد: نباید حضور بخش دولتی در صنعت خودرو این قدر پررنگ باشد، بی توجهی به نقش بخش خصوصی در این حوزه و به نوعی دولتی بودن آن ازجمله مباحثی است كه به صنعت لطمه زده است.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی حمایت جدی از خودرو سازی در جهت ارتقا كیفی و كمی این صنعت، حركت به سمت فناوری روز دنیا و مشاركت با سایر برندهای جهان را از ضرورتها دانست.
وی گفت: خودروسازی صنعتی نیست كه بتوان به صورت جزیره ای در آن عمل كرد.
سیادت افزود: مشاركت با برندهای دنیا در این بخش باید افزایش یابد لذا دولت به درستی به این موضوع و اهمیت آن برای ماندگاری این صنعت رسیده و اقداماتی را در این راستا شروع كرده است.
وی ادامه داد: حمایتی كه تاكنون دولت از خودروسازی كرده حمایتی فاقد منطق و بدون افزایش پایه پولی در كشور بوده كه كاهش توان خرید و رقابت با خودروهای بی كیفیت چینی هم كار را سختتر نموده است.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: امروز امیدواریم اقدامات دولت یازدهم اثر مثبت خود را سریعتر بر صنعت خودروسازی نشان دهد ضمن آنكه طرحهای حمایتی نیز باید تداوم یابد.
وی همچنین توسعه ارتباطات با خودروسازان جهانی را از راههای دیگر برون رفت از بحران صنعت ذكر و بیان كرد: محدود شدن ارتباط و اتصال قطعه سازان با دو سه مشتری مساله ساز است لذا باید این خودروسازی سایر بخشهای تولید كشور از جمله صنایع دفاعی كار كند.
سیادت افزود: ادامه روند اقتصادی كه دولت یازدهم در جهت اصلاح آن تلاش می كند و كار به دلیل نبود حمایتهای اجتماعی و كلی از برنامه های دولت با كندی و دشواری پیش می رود می تواند تبعات سنگینی در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: همه می گویند نرخ سود بانكی تابعی از تورم است، چرا در شرایط تورم 10 درصدی نرخ سود بانكی همچنان 24 درصد است نرخی كه اگر هم تسهیلات لازم بخش تولید را فراهم كند باز برای این حوزه رقابتی نیست.

* منشور حمایت از خودروی داخلی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد بر ضرورت تدوین منشور حمایت از خودروی داخلی تاكید كرد.
علیرضایی گفت: اگر برنامه ریزی‌ مناسب در این حوزه انجام شود هزینه‌های مالی تولید خودرو نیز به مرور كاهش می‌یابد.
وی افزود: خودروسازان بابت تسهیلات دریافتی از بانكها هزینه‌های بسیار زیادی پرداخت می‌كنند و این موضوع باعث می‌شود قیمت خودرو افزایش یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد:
باید زمینه ارائه تسهیلات مناسب توسط بانكها برای خودروسازان داخلی فراهم شود تا بتوانند با آرامش بیشتری این صنعت را مدیریت كنند و قیمتها را كاهش دهند.
وی گفت: صنعت خودروسازی برای خروج از تحریم نیازمند نوسازی اساسی است و در این زمینه نیز باید زمینه دریافت وامهای بلند مدت توسط بانكها فراهم شود.
علیرضایی افزود: كاهش هزینه مالی برای این صنعت مادر می‌تواند بسیار مفید و خروجی بسیار ارزشمند باشد از آن رو كه این بخش در زمره زودبازده‌ترین صنایع در خراسان رضوی است.

*81 پروژه قطعه سازی نیمه تمام معطل تسهیلات
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این استان 81 پروژه مرتبط با صنعت خودروسازی وجود دارد كه قطعه سازان آنها نیازمند چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات بلندمدت هستند.
علیرضایی افزود: راه اندازی این بخش دو هزار و 500 اشتغال در استان ایجاد می كند، از سویی بهره برداری از آنها موجب می شود در بسیاری از قطعات بی نیاز از واردات شویم.
وی ادامه داد: اما نتوانسته ایم تاكنون آن را محقق كنیم ضمن آنكه تولیدكننده بخش خصوصی تلاش خود را انجام داده و سرمایه گذاری اولیه هم ضورت گرفته اما بخاطر فقدان برنامه جمعی در كشور برای حمایت از خودروسازی، معطل مانده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: خودروسازی صنعتی است كه با كمترین هزینه می تواند تحولی در اقتصاد ایجاد كند.
وی افزود: خودرو یك سنگر بزرگ اقتصاد مقاومتی است كه باید برای آن برنامه ریزی مناسب انجام شود.
علیرضایی ادامه داد: اگر قرار است خودرویی با كیفیت روز دنیا تولید شود باید همه دستگاهها از آن حمایت كنند و زمینه برای سرمایه گذاری مردم نیز فراهم شود.
وی گفت: باید زمینه مناسب برای حضور افراد تحصیل كرده در صنعت خودروسازی نیز بیش از پیش فراهم شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در شرایط فعلی باید حمایت از تولید خودروی برقی نیز افزایش یابد و شهرداری زمینه استفاده از برق شهری را فراهم آورد تا فناوری جدیدی به كشور وارد شود.
مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز شرایط كنونی صنعت خودروسازی را محصول مشكلات متعدد همچون تحریم، ركورد و تورم بالای 37 درصد و بی نظمیهای مالی اقتصاد دانست.
رسولیان افزود: دولت به این نتیجه رسیده كه صنعت خودروسازی باید به صورت ویژه حمایت شود و در خراسان بدین منظور اداره امور مالیاتی و شركتهای خدماتی موظف شدند مهلتی شش ماهه به قطعه ساران دهند تا آنان از ركود و بحران كنونی خارج شوند و به سطح مناسبی از فروش برسند.
وی تسهیل شرایط قطعه سازان و واحد خودرویی برای استفاده از تسهیلات بانكی و نیز تامین سرمایه در گردش و طرحی با عنوان خرید دین را از دیگر اقدامات برشمرد.
مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: طی
طرح خرید دین كه در قالب آن چكهای خودروسازان توسط بانكها از مجموعه های قطعه سازی دریافت و پول آن پرداخت می شود، تاكنون دو هزار میلیارد ریال خرید دین انجام شده است.
وی ادامه داد: عزم و اراده مدیریت خراسان رضوی بر آن است صنعت خودروسازی به عنوان یكی صنایع پیشرو استان به ویژه در حوزه قطعه سازی از بحران خارج شده و سهم خود را در توسعه اقتصادی كشور ایفا كند.
1906/7498/1858