به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا، روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، سارا تابع پژوهشگر كارگاه سفال و لعاب پژوهشكده هنرهاي سنتي با اعلام اين خبر گفت :امروزه تايپوگرافي در هنر گرافيك و نقاشي كاربرد فراوان دارد ولي تا كنون از اين شيوه براي نقش انداختن روي سفال استفاده نشده بود .
وي تصريح كرد كه هم اكنون اين شيوه در قالب يك طرح پژوهشي در كارگاه سفال و لعاب پژوهشكده هنرهاي سنتي در حال انجام است.
اين پژوهشگر تصريح كرد كه تكنيك كار در اين شيوه به اين صورت است كه ابتدا نوشته ها تجزيه و تحليل و خلاصه شده و با نقش هاي ايراني و نقش مايه هاي دوره ساساني تركيب مي شوند و نهايتا طرح نهايي انتخاب و روي سفال انداخته مي شود .
وي با بيان اينكه در اين روش از لعاب هاي مات و رنگ هاي تركيب شده استفاده مي شود گفت :بر خلاف برخي از سفالينه ها كه با سياه مشق و شكسته نستعليق نقش پردازي مي شوند طرح ها در اين شيوه منحصر به فرد و خاص هنرمند است .
تايپوگرافي هنري است كه در آن طراح مي كوشد با تغيير عناصر متن ، مثل اندازه ، فاصله حروف ، شكل حروف ، فاصله خطوط ، پاراگراف بندي و مواردي از اين دست زبان بصري براي تايپ به وجود آورد . تايپوگرافي در طيف گسترده اي از امور هنري ، مثل ساخت تيتراژ فيلم ، طراحي گرافيك ، طراحي كتاب هاي كميك ، طراحي مالتي مديا و… كاربرد دارد . تايپوگرافي با خطاطي و دست نويس تفاوت دارد ، هر چند طراح تايپ مي تواند از خط و دست نويس نيز براي تايپوگرافي بهره ببرد.
فراهنگ 1085**1569
تهران - ايرنا - شيوه استفاده از تايپوگرافي در نقش پردازي سفالينه ها توسط پژوهشگران كارگاه سفال و لعاب پژوهشكده هنرهاي سنتي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري ابداع شد .