۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸
کد خبر: 81854853
T T
۰ نفر

زنگار از دل يار مهربان پاك كنيم

۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸
کد خبر: 81854853
زنگار از دل يار مهربان پاك كنيم

شيراز- ايرنا-كتاب و كتابخواني به جايي رسيده كه امروز بسياري از كارشناسان و منتقدان بر اين باورند كه بحران كم خواني و كم داني كمتر از بحران كم آبي نيست اما اين يكي از ديد و منظر نگاه مسئولان كاملا بدور مانده و آن يكي دائما در مسير گفت و گو ، ايجاد راهكار و تبليغات قرار گرفته است.

كتاب آن يار مهرباني كه از آغاز مدرسه دست ما را در دستش گذاشتند امروز از نامهرباني هايمان در رنج است ، آن روزها كتابهاي كوچك و كاغذ كاهي قرب و عزتي در طاقچه هاي اتاق داشت اما امروز جلدهاي رنگين و چشم نواز آنها در كتابخانه هاي چوبي و شكيل جايي ندارد.
آن روزها يار مهربان تا پاسي از شب در كورسوي نور مهتاب و مهتابي همراهت بود امروز فايل هاي بي محتوا و نامهرباني كه گاه تا مرز جنون و گاه تا مرزهاي بي اعتمادي همراهي ات مي كند و جاي ورق زدنهاي دفتر خاطرات و سرنوشت ها و دانسته ها را برايت پر كرده است.
استاندار فارس معتقد است : نمايشگاههاي كتاب بايد با هدف علاقمند كردن جامعه به مطالعه و ايجاد انگيزه در جوانان براي روي آوردن به كتابخواني در گستره اي وسيع تر گام بردارند.
مهندس محمدعلي افشاني گفت: مطالعه و خواندن به معناي دانايي و دسترسي به توانايي و چيره شدن بر مشكلات است ، داناي عالم ، معجزه آخرين پيام آور خود را كتاب قرار داد آن هم با نام قرآن به معناي خواندن و اولين راز و كلامش را 'خواندن ' گذاشت تا بشر به اين مهم واقف شود.
وي افزود: تعليم و تربيت بشر با قلم، كتاب و خواندن آغاز شده و اين مهم گواهي بر ارزش مطالعه در اعتقادات ارزشمند اسلامي است.
وي اضافه كرد: دانايي و فهم و درك محصول كتاب است كه رهايي از گمراهي و جهل را دنبال مي كند و چراغ راه علم و آگاهي مي شود و مسير آزادي و آزادگي را به انسان نشان مي دهد.
استاندار فارس بيان داشت: كتاب بعنوان حافظه ثبت شده بشري آيندگان را از گذشتگان مطلع مي سازد و پيچيدگي هاي حال و آينده را براي بشر باز مي كند.
افشاني ادامه داد: كتاب در ادوار مختلف جايگاه خود را پيدا كرده و اما با تحولات سريع در دوره صنعتي رقبايي جاذب و سرسخت براي خود يافته است.
وي اظهار كرد: ماهواره، تلويزيون، اينترنت و فضاي مجازي رقباي جدي كتاب و كتابخواني شده اند كه مقابله با آنها تدابير فرهنگي برتري را مي طلبد.
مهندس افشاني گفت: سيستم آموزشي، مربيان، معلمان بايد به گونه اي تعليم يابند تا توجه جوانان و نوجوانان را به سمت دنياي واقعي بكشانند.
استاندار فارس عنوان كرد: در دنياي مجازي برخي اطلاعات و دانسته ها مرجع درستي ندارند و متاسفانه منبع اطلاعاتي جامعه اين مطالب بدون ماخذ شده است.
معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس گفت: فرهنگ مطالعه و كتابخواني در جامعه روز به روز كمرنگ تر و بي رنگ تر مي شود.
علي اصغر كارانديش اظهار كرد: ايجاد فرهنگ صحيح استفاده از فضاي مجازي مي تواند در توسعه فرهنگ مطالعه و كتابخواني اثرگذار باشد.
وي ادامه داد: براي دسترسي به جامعه هدفمند و پيشرو به سمت توسعه پايدار بايد تحقيق و پژوهش جايگاه ويژه خود را بيابد و اين مهم نياز به تقويت فرهنگ مطالعه و كتابخواني دارد.
كارانديش فرهنگ سازي در حوزه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي را وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عنوان كرد و گفت: در صورتيكه فرهنگ و گفتمان سازي در كشور در مسير توسعه قرار نگيرد توسعه همه جانبه پايدار معنا نمي يابد.
وي افزود: براي حمايت از مولفان و ناشران تصويب قوانين معافيت مالياتي براي كتابفروشان و ناشران در مجلس شوراي اسلامي در دست پيگيري است.
اين مسوول يادآور شد: خلا توليد محتوا يكي از مشكلات است، نويسندگان و اهالي فرهنگ و هنر بايد در جهت توليد محتوا گام بردارند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس اعتثقاد دارد :گرچه بهره گيري از فضاهاي مجازي سرانه خواندن را افزايش داده اما تعمق در مطالعه تنها در خواندن كتاب ملموس است.
دكتر بهزاد مريدي گفت: متاسفانه در دهه اخير كتابخانه هاي به مدفن كتابها تبديل شده و عمق مطالعه و كتابخواني رنگ باخته است.
وي افزود: ديگر رمانهاي چندين جلدي ، داستانهاي بلند ، سرگذشت و ماجراهاي انسانها ، كتابخواني هاي شبانه و اوقات فراغتي در ميان افراد جايي ندارد.
وي بيان داشت: درپي سرعت اطلاعات و ارتباطات ، دنبال كردن سرنوشت ها و سرگذشت ها معناي خود را از دست داده و پراكندگي مطالعه در فضاي مجازي جاي همه را پركرده است.
مريدي افزود: اگرچه برخي افراد بهره گيري از رسانه هاي تصويري و مجازي را به مطالعه كتاب ترجيح مي دهند اما هنوز كتابخواني قرب و عزت خود را از دست نداده است.
وي ادامه داد: نمايشگاه كتاب تنها بازار بزرگ كتاب نيست بلكه محل گردهمايي نويسندگان ، فرهنگيان و فرهيختگان است تا يادآور شوند كه هنوز كتاب زنده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس گفت: هر مسئولي ، هر نهادي و هر مديري با هرگونه تفكر و انديشه تلاش كند تا راه براي كتاب و كتابخواني بازشود.
وي ادامه داد: در نمايشگاه كتاب امسال زمينه فروش 13 ميليارد ريال بن كتاب فراهم شده و در دومين روز برگزاري دو ميليارد ريال بن خريد كتاب به خريداران عرضه شده است.
مريدي گفت: در اين نمايشگاه 85 هزار عنوان كتاب ارايه شده كه خوشبختانه مورد توجه مراجعين قرار گرفته است.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس گفت: امسال نمايشگاه كتاب از ناشران تاثيرگذار و معروفي كه مردم آنها را معتبر و خوشنام مي دانند بهره مند است.
بهاره شفيعي اظهار كرد: در بخش بين الملل اين نمايشگاه 20 نمايندگي از ي ناشران جهاني حضور دارند.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس ادامه داد: امسال يكي از سالن ها براي كودكان طراحي شده تا كودكان با كتاب ارتباط داشته باشند . وي اضافه كرد: در اين نمايشگاه شش شهرستان استان در روزهاي برگزاري به معرفي فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاي شهرستان خود مي پردازند.
6117/ 5054