۵ آذر ۱۳۹۴، ۲۱:۵۱
کد خبر: 81855550
T T
۰ نفر
معاون رئیس جمهوری: دو هزار شركت دانش بنیان از مالیات معاف هستند

اهواز- ایرنا- 'سورنا ستاری'معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: امسال بیش از دو هزار شركت دانش بنیان از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند.

به گزارش ایرنا ، ستاری پنجشنبه در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی اهواز كه در مهمانسرای استانداری برگزار شد، با اشاره به قانون معافیت مالیاتی برای شركت های دانش بنیان، افزود: سال گذشته یك هزار و 500 شركت دانش بنیان از معافیت مالیاتی استفاده كردند و امسال قطعا تعداد معافیت ها برای بیش از دو هزار شركت اعمال خواهد شد.
وی با اشاره به تحولات اقتصادی جهان در یك دهه گذشته افزود: امروزه نگرش به صنعت تغییر یافته و در حال حاضر شركت های فولادی و نفتی در مقام های نخست قرار ندارند، بلكه شركت های مبتنی بر دانش مانند فیس بوك و گوگل در رده های بالای اقتصاد جای گرفته اند و نمونه های متعدد داخلی نیز در زمینه شركت های موفق دانش بنیان وجود دارد.
ستاری اضافه كرد: براساس نگرش جدید به صنعت در دنیا، این دانش است كه عامل پیشرفت صنعت و ارزش افزوده می شود.
وی با انتقاد از جایگاه سنتی صنعت و دانشگاه در كشور اظهار كرد: دانشگاه های ما در محیط اقتصاد نفتی شكل گرفته اند به همین دلیل دانشجویان آنها به دنبال مدرك گرایی و كارمند دولت شدن هستند و از سوی دیگر صنعت ما نیز خود را بی نیاز از دانشگاه ها می بیند زیرا این صنعتی كه با پول نفت شكل گرفته صرفا كارخانه داری می كند تا جایی كه تكنسین ها هم می توانند آن را اداره كنند.
به گفته وی ، ایران كه سابقه پنج هزار سال كارآفرینی را دارد در 100 سال گذشته به واسطه پول نفت و اقتصاد نفتی و دولتی زمین گیر شده است.
ستاری با بیان اینكه تحول در فضای صنعت و دانشگاه در كشور نیاز به فرهنگسازی دارد، افزود : نفت و معادن موجود سرمایه ما به شمار نمی آیند بلكه نیروی انسانی متخصص سرمایه اصلی كشور و پایه اقتصاد دانش بنیان است.
وی اظهار كرد: جمعیت افراد 20 تا 40 سال كشور 32 میلیون نفر است و سالانه 240 هزار نفر در كشور در رشته های مهندسی فارغ التحصیل می شوند كه تقریبا معادل كشور آمریكاست و این سرمایه انسانی بسیار حائز اهمیت است.

*سرمایه گذاران دلار و سكه
رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاكید بر تغییر رویكرد سرمایه گذاران، تصریح كرد: تا زمانی كه بخش خصوصی به این نتیجه نرسد كه به جای ساختمان سازی و سكه و دلار باید روی مغز جوانان مستعد سرمایه گذاری كند، به جایی نمی رسیم.
وی با اشاره به تنوع حوزه فعالیت شركت های فن اوری و دانش بنیان اظهار كرد: تفكر جدید در اقتصاد چیزی است كه ما به دنبال آن هستیم و با توجه به جمعیت جوانان متخصص معتقد هستیم آینده از آن ماست.
ستاری با اشاره به پتانسیل های فوق العاده خوزستان و نیروی انسانی آن، از اعضای اتاق بازرگانی خواست كه برای استفاده از270 دانشجوی خوزستانی و مزیت های این استان راهكارهایی ارائه كنند.
وی تاكید كرد: ما نسبت به جوانان و دانشجویان مسئول هستیم و باید از ایده ها و نوآوری های آنها حمایت كنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین گفت: مدیریت 30 درصد شركت های فعال در فضای مجازی را زنان به عهده دارند.
وی با بیان اینكه دنیای كنونی دنیایی مردانه است، گفت : فضای مجازی برای فعالیت زنان آماده است و زنان مدیریت بیش از30 درصد شركت هایی كه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی فعالیت می كنند را تشكیل می دهند.
ستاری یكی از دلایل فعالیت زنان در این حوزه، فاصله دنیای مجازی با دنیای واقعی است كه باعث می شود زنان به دور از موانع سنتی پیشرفت كنند.
وی با بیان اینكه ستاد فناوری های نرم در معاونت ریاست جمهوری از توسعه صنایع دستی حمایت می كند، تاكید كرد: در حوزه صنایع دستی، فروش، ارتقا، ساخت و استانداردسازی آمادگی همكاری داریم.
وی یكی از اصول شركت های دانش بنیان را بازگشت به سنت ها دانست و افزود: قرار نبود كه دانشگاه، صنایع دستی و سنتی را تعطیل كند اما اكنون می بینیم كه این اتفاق افتاده است، بنابراین برای احیای صنایع دستی باید به سنت ها بازگردیم و تكنولوژی را برای توسعه آن به كار گیریم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری صبح امروز وارد اهواز شد.
وی از دو شركت دانش بنیان در شهرك های صنعتی شماره 3 و 4 اهواز بازدید كرد.
شركت در بیست و دومین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی و نشست با روسای دانشگاه ها، اعضای شورای علمی بنیاد ملی نخبگان خوزستان و پارك علم و فناوری استان از دیگر برنامه های این سفر یك روزه بوده است.
7151/6064 ** 1064
۰ نفر