۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۰
کد خبر: 81858229
T T
۰ نفر
توان بالای جراحان ایران در درمان بیماری های مغز و اعصاب

كیش - ایرنا - رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران گفت : جراحان ایرانی در درمان بیماری های مغز و اعصاب از ظرفیت های خوبی برخوردارند و در این عرصه به پیشرفت های ارزشمندی دست یافته اند .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، امیدوار رضائی روز یكشنبه در حاشیه برگزاری این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همایش هایی نظیر كیش را دستاورد تلاش فعالان این حوزه دانست و افزود : با توجه به پیشرفت های علم پزشكی علاوه بردرمان بیماران هیدروسفالی مبتلایان به تومورهای مغزی نیز با بهره مندی از این روش ها در كشور درمان می شوند .
وی با بیان اینكه ایران در حوزه جراحی مغز و اعصاب به پیشرفت های خوبی دست پیدا كرده است افزود : 23 سال است كه از روش های نوین نورآندوسكوپی و آندوسكوپی مغز و نخاع در كشور بهره مند هستیم و تجهیزات موجود قابل مقایسه با سایر كشورها است .
رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران یاد آور شد : در گذشته در جراحی مغز و اعصاب جمجمه بیماران شكافته می شد اما امروزه با بهره مندی از شیوه های نوین جراحی با شكافی كوچك عمل های بسیار پیچیده بر روی بیماران توسط متخصصان مجرب در بیمارستان های كشور انجام می گیرد.
رضائی ویژگی بهره مندی از روش های نوین جراحی را سرعت عمل در كار ، زود هوش آمدن بیمار و درد كمتر عنوان كرد .
وی برپائی كارگاه عملی در كنار این همایش را برای تجربه اندوزی پزشكان جوان بسیار مهم خواند و گفت : از آنجا كه در این حوزه از بسیاری از كشورهای همسایه جلوتر هستیم تلاش ما بر این بوده تا متخصصانی از این كشورها در همایش حضور پیدا كنند و در سال های آینده به سمت برگزاری آن در سطح بین المللی برویم .
وی در مورد حضور جراحان مغز و اعصاب در سایر شهرهای كشور و ضررت انتقال بیماران برای درمان به پایتخت گفت : به لحاظ كمی دراستان ها و شهرستان ها تعداد جراحان ومتخصصان مغزو اعصاب كافی است و بیماران در بیمارستان های همان مراكز درمان و در موارد خیلی ضروری به پایتخت یا استان های بزرگ اعزام می شوند ، به لحاظ امكانات پزشكی نیازمند تجهیز بیشتر مراكز درمانی هستیم كه با رویكرد و نگاه ویژه دولت به حوزه سلامت این مهم انجام خواهد شد .
* كاهش آمار بیماران هیدروسفالی با پیشرفت های علم پزشكی و آگاهی های پیش از ازدواج و دوران بارداری
رئیس افتخاری انجمن جراحان مغز و اعصاب در حاشیه برگزاری سومین همایش و كارگاه سالیانه نوروآندوسكوپی اظهار داشت : رشته جراحی مغز و اعصاب در سال های اخیر گسترش زیادی پیدا كرده است و نمی توان در مدت شش سال تحصیل تمامی اطلاعات لازم را به دانشجویان این رشته انتقال داد لذا برگزاری كارگاه های آموزشی به صورت تخصصی می تواند به ارتقا علمی آنها كمك كند.
دكتر حمید رحمت افزود : در جراحی اعصاب شاخه های مختلفی وجود دارد كه برای هر كدام همایش ها كارگا ه های مجزایی برگزار می شود تا بتوان ضمن آشنایی با جدیدترین پیشرفت های این حوزه كمبودهای آن را شناسایی كرد .
این جراح مغز و اعصاب اظهار داشت : در این همایش در مورد بیماران هیدروسفالی مطالبی بیان شد كه می توان با استفاده از راه ثانویه ،جریان مایع نخاعی برقرار شود و فشار داخل مغز كاهش یابد.
وی در مورد وجود امكانات خوب جراحی برای بیماران هیدروسفالی در ایران گفت : در این بیماری گاه به طور مادر زادی یكی از مجاری مغزی تنگ و سبب جمع شدن مایع نخاعی می شود كه با وجود امكانات خوب به راحتی می توان با گذاردن شنت ( لوله ای برای خروج مایع اضافه نخاع مغز)یا اندوسكوپ آن را درمان كرد.
وی با بیان اینكه بیش از 50 درصد موارد ابتلا به این بیماری مادرزادی است افزود : عفونت ها و به ویژه سل عامل دیگر ابتلا به این بیماری است ، با توجه به پیشرفت های علم پزشكی ، آزمایش های ژنتیك و رعایت نكاتی پیش از ازدواج و در دوران بارداری میزان ابتلا به این بیماری به صورت مادرزادی كاهش یافته است .
رحمت، ظرفیت جراحان ایرانی در حوزه مغز و اعصاب را بسیار بالا دانست و گفت : در این حوزه استانداردهای ما بالاست و دانشجویان خوبی در این حوزه جذب شده اند،متخصصان ما در دنیا درفهرست بهترین ها هستند.
وی ظرفیت های منطقه آزاد كیش برای برگزاری دوره های آموزشی را بسیار خوب عنوان كرد و گفت : امیدواریم بتوانیم در دوره های بعدی این همایش ها را در سطح بین المللی و وسیع تری برگزار كنیم .
* نسل جوان روش های نوین جراحی های مغز را باید بخوبی فرا گیرد
استاد گروه جراحی اعصاب تبریز روش نور آندوسكوپی را روش نوینی دانست و گفت : این روش بسیار كاربردی و غیر تهاجمی است و برای درمان بیماری هیدروسفالی و قاعده های جمجمه استفاده می شود .
دكتر فیروز صالح پور با تاكید بر اینكه نسل جوان نیاز است تا روش های نوین جراحی را با توجه به پیشرفت های حوزه پزشكی به خوبی فرا گیرند افزود : از مزیت های این روش تخریب كمتر بافت و سرعت در جراحی است .
مدیر گروه جراح اعصاب دانشگاه علوم پزشكی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز گفت : این روش باید توسط كارشناسان و اهل فن مورد استفاده قرار گیرد.
وی وضعیت جراحان ایرانی مغز و اعصاب را بسیار خوب دانست و گفت : دانشجویان نخبه ای در این رشته تحصیل می كنند كه امیدواریم با حضور در كارگاه های علمی و عملی بتوانند به خوبی روش های نوین درمانی را فرا گیرند.
* جراحان ایرانی در دنیا مطرح هستند
دبیر علمی این همایش گفت : تمركز اصلی این برنامه برروی بیماری هایی نظیر وجود جریان آب در داخل مغز، بیمارهای هیدروسفالی ، كیست ها و مایع داخل مغز ، تومورهای داخل مغز و استفاده از روش آندوسكوپ برای درمان این بیماری است .
گیو شریفی گفت : بیماری هیدروسفالی مادرزادی است ، به دلیل عفونت ها و یا ضربه های وارد به سر مسیر مایع نخاعی بسته می شود كه می توان امروز با روش های نوین به راحتی آن را درمان كرد.
این جراح مغز و اعصاب به وجود پزشكان صاحب نام در این عرصه در كشور اشاره كرد و گفت : جراحان ایرانی در دنیا مطرح هستند و در این عرصه حرف هایی برای گفتن دارند .
سومین همایش و كارگاه سالیانه نورو آندوسكوپی به همت انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و با همكاری گروه جراحی مغز و اعصاب بیمارستان های لقمان و میلاد تهران در جزیره كیش با برگزاری كارگاه آموزش عملی در حال برگزاری است .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این همایش علمی و عملی حاضران در بخش گارگاهی با بهره مندی ازتجهیزات و دستگاه های پیشرفته و نوین با روش های جدید در زمینه جراحی نورو آندوسكوپی آشنا می شوند .
این برنامه در نخستین و دومین دوره به صورت كارگاه آموزشی در بیمارستان میلاد تهران و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی كیش برگزار شده است . حدود 100 متخصص در این همایش حضور دارند و شركت های تولید كننده ابزارها و تجهیزات پزشكی تولیدات خود را در معرض نمایش گذاشته اند .
سومین همایش و كارگاه سالیانه نوروآندوسكوپی كه از روز جمعه با محوریت جراحی مغز و اعصاب در حوزه فوق تخصصی نوروآندوسكوپی با حضور متخصصان داخلی و خارجی در مركز همایش های بین المللی خلیج فارس برگزار شده است امروز به كار خود پایان می دهد .
1630**1641
۰ نفر