۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۸
کد خبر: 81860135
T T
۰ نفر
نيمي از ديابتي هاي مازندران از بيماري خود اطلاع ندارند

ساري-ايرنا- مدير انجمن بيماران ديابتي مازندران گفت : چالش اصلي دست اندركاران بهداشت و درمان استان در مقابله با ديابت ، بي اطلاعي 50 درصد بيماران از ابتلا به اين بيماري است .

دكتر شاهين رسولي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : بي اطلاعي سبب مي شود تا ديابتي ها زماني پي به بيماريشان ببرند كه تمامي اعضاء و جوارحشان تحت تاثير قرار مي گيرد و اين مرحله پيامدهاي خطرناكي براي آنان دارد .
وي گفت : طبق آمار فدراسيون بين المللي ديابت ، رشد اين بيماري در دنيا سالانه حدود 8.6 درصد است و بر اساس اين آمار دستكم 5.5 ميليون نفر در ايران در خطر اين بيماري قرار دارند.
اين پزشك فعال در حوزه ديابت مردان و زنان بالاي 40 سال را بيشتر از ساير گروه ها در معرض ابتلا به ديابت دانست و افزود : مناسب ترين شيوه براي شناسايي بيماري ، دادن آزمايش قندخون است.
به گفته وي ، كساني كه پس از كسب نتايج آزمايش ميزان قندخون ناشتاي آنها 130 به بالا و آزمايش دو ساعته نيز 180 به بالا باشد، بيماران ديابتي نوع دوم محسوب مي شوند كه بايد تحت كنترل قرار گيرند.
** علائم بيماري ديابتي
رسولي چاقي ، افزايش 20 درصدي وزن بدن ، فشار خون بالا و چربي خون را از مهم ترين علائم ديابت برشمرد و گفت كه نتيجه قطعي ابتلا يا عدم ابتلا به ديابت پس از آزمايش مشخص مي شود.
وي اضافه كرد : زنان بارداري كه نوزادان بالاي چهار كيلوگرم به دنيا آوردند احتمالا داراي فاكتورهاي از خطر ابتلاع به بيماري قند خون هستند كه بايد با آزمايش به نتيجه قطعي برسند.
او پرخوري ، پرنوشي و پراداري و احساس كسالت را از ديگر نشانه هاي احتمالي ابتلا به بيماري ديابت اعلام كرد و به دارندگان اين علائم با سن بالاي 40 سال توصيه كرد حتما آزمايش قندخون بدهند .
** كنترل ديابت
دكتر رسولي رعايت برنامه غذايي كم كالري ، استفاده بموقع از داروي تجويزي مانند قرص متفورمين و انسولين و انجام روزانه 30 دقيقه ورزش بخصوص پياده روي را بهترين راهكار براي كنترل ديابت دانست.
مديرانجمن ديابت مازندران با اشاره به اجراي طرح پزشك خانواده در اين استان از پزشكان خانواده به عنوان بهترين مشاور براي بيماران مبتلا به ديابت نام برد و گفت : شناسايي بيماران ديابتي با انجام آزمايش قند خون و ارائه خدمات به آنان از بسته هاي سلامت تعريف شده در طرح پزشك خانواده است كه هم اكنون براي زنان بالاي 40 سال در حال اجراست.
** ابتلاء پنج تا 10 درصد جمعيت ايران به ديابت نوع يك
دكتر رسولي همچنين گفت كه طبق آمارهاي رسمي حدود پنج تا 10 درصد از جمعيت كشور به بيماري ديابت نوع يك مبتلا هستند.
وي افزود : به دليل برهم خوردن سيستم توليد انسولين بدن ، افراد به اين نوع از ديابت مبتلا مي شوند و مهم ترين نشانه آن هم كاهش شديد وزن با وجود پرخوري است .
مدير انجمن بيماران ديابتي مازندران گفت : در حال حاضر به طور ميانگين 40 درصد از بيماران دياليزي در اين استان و در مجموع كشور را افراد ديابتي تشكيل مي دهند.
وي افزود : كليه هاي اين افراد به علت اطلاع نداشتن از ابتلا به ديابت يا دنبال نكردن برنامه درماني مناسب كاركرد طبيعي اش را از دست داده و به مرحله دياليز رسيده اند .
او ادامه داد : اگر بتوانيم با پيش آگاهي نسبت به اين بيماري ، افراد در معرض خطر و يا مبتلا را شناسايي و كنترل بيماري را براي آنها اجرايي كنيم در عمل جلوي ابتلاع 40 درصد از بيماران دياليزي را مي گيريم.
طبق آمار 13 درصد از جمعيت ايران به ديابت نوع دوم مبتلا هستند و 13 درصد نيز در معرص خطر اين بيماري قرار دارند.
تاكنون در مازندران يكصد هزار بيمار ديابتي نوع دوم شناسايي شدند. هم اكنون دستكم 14 مركز براي كنترل بيماري ديابت در استان فعاليت دارد.
6982/1654