۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۷
کد خبر: 81861635
T T
۰ نفر

اربعین؛ یادمان بزرگ عاشوراییان

۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۷
کد خبر: 81861635
اربعین؛ یادمان بزرگ عاشوراییان

تهران- ایرنا- اربعین با عاشورا و عاشوراییان ارتباطی عمیق دارد. در روز اربعین شیعیان از سراسر این جهان در كربلا گردهم می آیند و با ایمان و عشق به نهضت امام حسین(ع)،‌ بزرگترین پیاده روی وحدت و همبستگی را به نمایش می گذارند.

عشق و شور وصف ناپذیر دوستداران حضرت اباعبدالله حسین(ع) در سالروز اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، نمایش بی نظیری از فراگیری پیام آزادگی و عزت شهیدان عاشورا در گستره تاریخ بشر به شمار می رود. قیامی كه با فرهنگ عاشورایی خود چون مكتبی هدایت گر در تمام برهه های تاریخ انسان ها را به رویارویی در برابر ظلم و ستم فرامی خواند.
عاشقان و رهپویان حسینی در حركت و نمایشی زیبا از اتحاد و همبستگی میان مسلمانان به منظور تجدید عهد و مرور پیام عاشورا در راهپیمایی و گردهمایی بزرگی به میعادگاه و سرزمین شهادت و آزادگی گام می گذارند تا با زیارت حرم دوست اوج قدرت و اتحاد مسلمانان را به به تصویر بكشند.
اربعین یادآور شجاعت، ایثار و جانفشانی امام حسین(ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا علیه ظلم و ستم طاغوت زمان است؛ آنان كه چون مشعل فروزان هدایت با خون سرخ خویش، مسیر روشن سعادت و آزادگی را پیش چشم همگان نمایان ساختند.
با پایان یافتن قیام تاریخی عاشورا، رسالت پیام رسانی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) آغاز شد و آنها با برداشتن نقاب از چهره یزید و حامیانش، حقیقت حماسه كربلا را برای همیشه جاودان كردند و زمینه های سقوط و رسوایی بنی امیه را فراهم آوردند.
اهمیت گرامیداشت و بزرگداشت اربعین بدان جهت است كه فلسفه قیام امام حسین(ع) هرگز نباید فراموش شود و باید نهضت ظلم ستیزانه ایشان در طول تاریخ استمرار یابد.
جابربن عبدالله انصاری نخستین زائر آرامگاه اباعبدالله الحسین(ع)، در روز اربعین 61 هجری قمری بود كه از مدینه به سمت كربلا رهسپار شد، از آن به بعد علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهدا(ع) در اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل شده اند.
بزرگ ترین راهپیمایی جهان در روز اربعین حسینی و در میعادگاه آزادگان جهان یعنی كربلا اتفاق می افتد و جمع زیادی از سراسر جهان گرد هم می آیند و مسافتی طولانی را پیاده می روند و نمایشگاهی از وحدت، همبستگی و شكوه جامعه اسلامی را به تصویر می كشند. گردهمایی كه در حقیقت، تولیدكننده یك قدرت بی نظیر برای جهان اسلام به شمار می رود و گره گشای بسیاری از مسائل در جهان اسلام است، قدرتی كه می توان به وسیله آن، با تفكر و اندیشه های افراطی و تكفیری به مبارزه برخاست.
رسانه های جهان اسلام با انعكاس كامل و صحیح این اجتماع بزرگ و حضور گسترده رهپویان حق، بی تردید می توانند در گسترش فرهنگ عاشورایی گامی موثر بردارند و پروژه اسلام هراسی را كه به وسیله دشمنان اسلام آغاز شده است، بی اثر كنند.
**پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز اربعین امام حسین(ع) با «حجت الاسلام محمدباقر نادم» پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس و‌ معاون پژوهش و مطالعات موسسه روایت سیره شهدا به گفت و گو پرداخت.
حجت الاسلام محمدباقر نادم در پاسخ به این پرسش كه آیا می توان از پیاده روی و گردهمایی اربعین به عنوان یك جنبش اجتماعی و نهضت بیداری مردم مظلوم جهان نام برد، گفت: جابربن عبدالله انصاری نخستین زائر روز اربعین بود كه خود را پیاده به كربلا رساند، اما به روایت تاریخ، زیارت كربلا با پای پیاده از زمان «شیخ انصاری» رواج یافته است. این فرهنگ بتدریج در تاریخ كم رنگ شد تا آن كه در نهایت «شیخ میرزا حسین نوری» بار دیگر این سنت را زنده كرد. این حدیث شناس بزرگ نخستین مرتبه به همراه 30 تن از دوستان و اطرافیانش در روز عید قربان در مدت سه روز از نجف تا كربلا را پیاده آمد. از آن به بعد عده بسیاری از علاقمندان، علما و حتی مراجع تقلید با پای پیاده به كربلا سفر كرده‌اند. تاریخ نشان می دهد كه این چنین حركت های مردمی كه از متن جامعه و عقاید آنها نشات می گیرد، می تواند جنبش های مردمی و عدالت خواهانه را ایجاد كند كه موجب زنده ماندن اسلام، رسوایی ظلم و واژگونی استكبار شود.
این پژوهشگر و نویسنده، در ارتباط با لزوم برگزاری باشكوه مراسم اربعین، یادآور شد: ثواب زیاد زیارت بارگاه امام حسین(ع) در روز اربعین كه از آن به عنوان یكی از نشانه های مسلمان مومن یاد می شود و سرمایه بزرگ معنوی و روحانی برای اسلام و شیعیان به حساب می آید و نورانیت قلب و صفای جامعه را به ارمغان می آورد. چنان كه در در صفحه 134 كتاب «كامل الزیارات» در روایتی به نقل از امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می نویسد: «كسي كه با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمي كه برمي‏دارد یك حسنه برایش نوشته و یك گناه از او محو مي‏فرماید و یك درجه مرتبه‏اش را بالا مي‏برد، وقتي به زیارت رفت، حق تعالي 2 فرشته را موكل او می كند كه آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود، نوشته و آنچه شر و بد است،‌ ننویسد و وقتي برگشت با او وداع كرده و به وي مي‏‌گویند: اي وليّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد كرد».
وی در ادامه افزود: پیاده روی اربعین در ظاهر یك پیاده روی معمولی به شمار می رود اما در حقیقت یك راهپیمایی بزرگ معنوی است كه از پیوستن دریای خروشان جمعیت مسلمانان و پیروانان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ایجاد می شود و پیام وحدت و یكپارچگی مسلمانان را در باطن دارد و در برابر چشمان دشمنان و بدخواهان اسلام، شعارهای دشمن ستیزی و استكبارستیزی را سرمی دهند و اعلام می دارند كه همچون سیدالشهدا زیر بار ظلم و ذلت نخواهند رفت.
حجت الاسلام محمدباقر نادم با اشاره به ضرورت حفظ وحدت مسلمانان، اظهار داشت: رژیم بعث عراق در زمان صدام، در تجاوزی به مرزهای مختلف كشورمان، باعث شد كه جنگی ناخواسته میان 2 ملت مسلمان ایران و عراق شكل بگیرد اما اینك عراقی ها از زائران ایرانی پذیرایی می‌كنند كه این نشانگر آن است كه استكبار جز ایجاد تفرقه و از میان بردن وحدت جهان اسلام هدف دیگری را دنبال نمی كند. بنابراین وظیفه زائران است كه تمام تلاش خویش را برای ایجاد وحدت میان مسلمانان به كار بندند. مراسم های مذهبی به‌ویژه پیاده‌روی اربعین با قدرت و اثرگذاری بسیار می تواند در ایجاد این وحدت میان ملت های مسلمان موثر باشد.
این پژوهشگر و نویسنده، هویت اصلی انقلاب اسلامی ایران را برگرفته از سیره نورانی پیامبراكرم(ص)، ائمه اطهار و قیام حضرت اباعبدالله(ع) خواند و تصریح كرد: الگوی حكومت‌داری ایران اسلامی از قیام عاشورا الگوبرداری كرده و روح ایثار، جهاد و شهادت در قانون اساسی ما تبلور یافته است. پیاده‌روی باشكوه اربعین حسینی كانون وحدت و هم‌گرایی دنیای اسلام محسوب می شود و این حضور میلیونی، گسترده و بزرگ مردم در مراسم گردهمایی اربعین را می توان معجزه نهضت عاشورا، حركت سید و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان دانست.
وی انعكاس سیاسی و بین المللی راهپیمایی اربعین را گسترده توصیف كرد و ادامه داد: با وجود ایجاد فضای ترس و وحشت به وسیله گروه‌های تكفیری و تروریستی در عراق، اما مسلمانان در مراسم اربعین حسینی(ع) حضوری چشمگیر و پرشور پیدا می كنند و این حضور میلیونی، تأثیر بسزایی در حل مسائل اجتماعی، سیاسی و دینی كشور عراق و منطقه خواهد داشت. اربعین حسینی به جهانیان نشان خواهد داد كه عاشقان اباعبدالله(ع) با تمام وجود در راه سرخ عاشورا و آرمان‌های امام حسین(ع) ایستاده‌اند و تا سرخط شهادت حاضر به جان‌فشانی هستند. همچنین این حركت كه برخاسته از آرمان های انقلابی، اسلامی و روح شهادت طلبی است مظلومان و مستضعفان جهان را به مبارزه با صهیونیسم، دفاع از مظلومان منطقه، جهان و مبارزه با استكبار و استبداد فرامی خواند.
حجت الاسلام محمدباقر نادم با بیان این كه ایجاد آمادگی و ظرفیت زیارت برای زائران و حاضران در این همایش ضروری است، تاكید كرد: هر میهمانی و سفر به آداب و مقدمه هایی نیاز دارد، برای رفتن به زیارت اربعین و حضور در مراسم پیاده روی زائران می بایست آمادگی قلبی و روحی در خود ایجاد كنند و با ضمیری نورانی و پاك به این مكان مقدس گام بگذارند تا وجودشان قابلیت اثر پذیری و جلب نورانیت زیارت را داشته باشد، با وضو بودن، ذكر گفتن، پرهیز از پرخوری، پرهیز از شوخی و خنده، پرهیز از هر نوع عمل مكروه و ناشایست می تواند برای ایجاد و حفظ این آمادگی كمك كند. میرزا جواد آقا ملكی تبریزی در باب مراقبه روز اربعین می‌گوید: «به هر روی بر مراقبه كننده لازم است كه بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بكوشد كه امام شهید را در مزار حضرتش(ع) زیارت كند، هر چند تنها یك‌ بار در تمام عمرش باشد».
این پژوهشگر و نویسنده با اشاره به ازدحام جمعیت در شب و روز اربعین، بیان داشت: با توجه به حضور جمعیت بسیار زیاد در این روز می بایست كه زیارت را مختصر و كوتاه كرد و اگر فردی موفق نشد كه وارد حرم امام حسین(ع) شود و خودش را به ضریح مبارك ایشان برساند، توصیه می شود كه بنابر روایت شریف «زر فانصرف» از همان خیابان های اطراف سلام بدهد و زیارت بخواند، چون نظر برخی از علما مانند آیت الله سیستانی بر این است كه زیارت اربعین تنها به روز اربعین محدود نمی شود و در روزهای قبل و بعد اربعین نیز ثواب زیارت اربعین را دربرمی گیرد.
وی پرهیز از مشاجره و اختلاف‌افكنی را در میان زائران لازم دانست و ادامه داد: شایسته است زائران با هر ملیت و عقیده ای كه وارد این حركت مقدس و نورانی می شوند با در نظر گرفتن یك نقطه مشترك كه همان زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است به منظور حفظ وحدت و آرامش معنوی اربعین، آداب مهمانی و زیارت را رعایت و از كم‌ترین اختلاف افكنی، تكروی و مشاجره بر سر مسائل سیاسی و بی ارزش دوری كنند. چنان كه امیرمؤمنان (ع) در خطبه 27 نهج البلاغه نیز می‌فرمایند: «بر شما باد اجتناب از تفرقه، كه دست خدا با جماعت است».
حجت الاسلام محمدباقر نادم در پایان وظیفه زائران را پس از بازگشت از زیارت به شهر و دیار خود بسیار مهم خواند و گفت: زائران امام حسین(ع) همواره حال و هوای نورانی و معنوی پیاده روی و زیارت سید و سالار شهیدان را حفظ كنند و در میان خانواده و دوستان یك نماینده و سفیر معنوی امام حسین(ع)باشند. آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز درباره جاذبه قیام عاشورا و حفظ ارزش های این قیام فرمودند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌كند و به كربلا می‌كشد، این همان مغناطیسی است كه امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست و باید حفظ گردد».
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2059**1391 **9131
۰ نفر