۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۹:۴۶
کد خبر: 81862690
T T
۰ نفر

تازه‌ترین موشك مافوق صوت چین آزمایش شد

۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۹:۴۶
کد خبر: 81862690
تازه‌ترین موشك مافوق صوت چین آزمایش شد

پكن - ایرنا - تازه ترین اخبار و گزارش‌ها حاكی است كه چین برای تكمیل سامانه های موشكی خود اقدام به پرتاب یك فروند موشك مافوق صوت كرده است.

به گزارش ایرنا، این موشك كه ظاهرا در طول هفته گذشته پرتاب شده از مدل «دی اف ـ زد اف» و از نوع موشك های ماورای صوت هدایت شونده است.
این ششمین بار است كه چین چنین موشكی را آزمایش می كند ضمن آنكه چند روز قبل اعلام شده بود در پی تشدید درگیری ها میان چین و آمریكا در دریای جنوبی، این كشور یك موشك برای نابودی ماهواره های آمریكا را آزمایش كرده است.
چین پیشتر و در سال های 2010 تا 2014 چندین آزمایش موشك ضد ماهواره ای انجام داده است.
موشك جدید چین كه در ماه جاری میلادی (آبان - آذر) مورد آزمایش قرار گرفته است می تواند در سامانه های دفاعی موشكی آمریكا نفوذ كند.
چین موشك مذكور را از پایگاه موشكی «ووجای» در استان «شانسی» در شمال این كشور پرتاب كرده است و در چین از این موشك با مدل «وو ـ 14» نیز یاد می شود.
چندی پیش رسانه های هنگ كنگی گزارش كردند كه چین موشكی را در مجتمع آزمایش های موشكی «كورلا» در غرب كشور پرتاب كرده است كه می تواند سامانه های ماهواره ای آمریكا را هدف قرار دهد.
به همین سبب پنتاگون گزارش كرد در چنین شرایطی كه موشك «دونگ نونگ 3» چین ساخته و آزمایش شده است امنیت برای ماهواره های آمریكا از بین رفته و این كشور در این زمینه در مقابل پكن آسیب پذیر شده است.
نشریه دیپلمات گزارش كرده كه چین در سال 2014 میلادی نیز موشكی با همین قابلیت ها آزمایش كرد كه سومین آزمایش موشكی این كشور از سال 2010 میلادی بود و اخبار آن را مدتی بعد ارتش چین و خبرگزاری شین هوا مورد تایید قرار دادند.
گزارش ها حاكی است كه تازه ترین موشك پرتاب شده، در روزهای آخر ماه گذشته میلادی و احتمالا 30 اكتبر پرتاب آزمایشی خود را انجام داده است.
رسانه های گروهی چین مستقیما به این مساله اشاره نكرده اما گفته اند كه چین یك فروند موشك رهگیر دفاعی را مورد آزمایش قرار داده است.
این خبر اما از سوی روزنامه «مینگ پائو» از هنگ كنگ منتشر شده و این روزنامه اعلام كرده كه چین با پرتاب این موشك ضد ماهواره فعالیت های فضایی موشكی خود را تكمیل كرده است.
تارنمای «گوانگ چا» چین هم دو ماه قبل در مطلبی نوشت كه تحركاتی در مجتمع و سكوی موشكی غربی چین در منطقه خودمختار سین كیانگ این كشور مشاهده شده است و مدتی بعد از آن بود كه روزنامه هنگ كنگی پرتاب را مورد تایید قرار داد.
بر اساس همین گزارش این موشك ها را می توان در رده موشك های مافوق صوت چین كه فعالیت های تهاجمی دارند، دسته بندی كرد.
چین سال 2007 میلادی گام اولیه را در ساخت و آزمایش این موشك ها برداشت، زمانی كه با یكی از این پرتاب ها ماهواره مستعمل خود را در فضا هدف قرار داد.
سال 2010 میلادی نیز این كشور یك موشك ضد ماهواره ای ضد بالستیك را از همین مجتمع «كورلا» در غرب كشور با موفقیت آزمایش كرده بود.
آساق*231*1597