31مورد مشكوك به آنفولانزاي H1N1 در بيمارستانهاي زاهدان بستري شدند

زاهدان- ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان گفت: 31 مورد مشكوك به آنفولانزاي H1N1 (اچ وان ان وان) در بيمارستان هاي بوعلي و علي بن ابيطالب(ع) زاهدان بستري هستند.

دكتر محمودرضا ميري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: برخي بيماري ها نظير اسهال و استفراغ در فصل گرما و سرماخوردگي و آنفولانزا در فصل سرما بروز مي كنند.
وي ادامه داد: هرساله با آغاز فصل سرما در استان هاي جنوب كشور افزايش بروز بيماري آنفولانزا مشاهده مي شود به طوري كه از حدود 10 روز قبل اطلاع يافتيم در كرمان مواردي از اين بيماري بروز كرده است.
وي تصريح كرد: در اين زمينه تدابير لازم صورت گرفته به طوري كه دانشگاه علوم پزشكي زاهدان انواع پروتكل هاي بهداشتي را تنظيم و از همان زمان اجرايي كرده است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان گفت: از مجموع مراجعه كنندگان با علائم سرما خوردگي شديد و آنفولانزاي فصلي در محدوده اين دانشگاه، 132 مورد مشكوك تشخيص داده شدند كه هم اينك 31 نفر از اين تعداد در بيمارستان بستري هستند.
وي تصريح كرد: از افراد بستري شده نمونه گيري هاي لازم صورت گرفته و آزمايشات براي تشخيص نوع ويروس در حال انجام است.
ميري ادامه داد: همچنين در اين مدت شمار اندكي از افراد فوت كردند كه عموما مبتلا به بيماري هاي زمينه اي نظير قلب و عروق، فشار خون، آسم و نقص ايمني بودند كه اقدامات براي تشخيص قطعي دليل مرگ اين افراد در حال انجام است.
وي تاكيد كرد: در هر دوره (سه تا چهار سال) بيماري آنفولانزا به صورت نمونه هاي جديد بروز مي كند بر اين اساس ضروري است افراد با رعايت اصول پيشگيري از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كنند.
وي گفت: علائم اين نوع از آنفولانزا همانند سرما خوردگي عمومي، تب و تنگي نفس است بر اين اساس به افراد مختلف پيشنهاد مي شود در صورت بروز علائم ذكر شده سريع به مراكز بهداشتي و درماني مراجعه كنند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان افزود: با توجه به اينكه اين بيماري از طريق عطسه و سرفه مانند بيماري هاي تنفسي قابل انتشار است پيشنهاد مي شود افراد در مواقع بروز اين نشانه ها از دستمال چندلايه استفاده كنند و دست ها را مرتب با صابون شست و شو دهند.
ميري خاطرنشان كرد: اين دانشگاه با هدف مقابله و پيشگيري از اين بيماري اقدامات مختلف نظير برگزاري نشست با مديران و مربيان بهداشت مدارس زاهدان، نشست هاي كارشناسي با هماهنگي ساير دانشگاه هاي علوم پزشكي و روساي بيمارستان هاي استان و كارگاه هاي آموزشي متعدد و افزايش خدمات ويزيت افراد را در دستور كار قرار داده است.
وي گفت: با توجه به اينكه يكي از آزمايشگاه هاي مرجع جنوب شرق كشور در زاهدان قرار دارد موارد مشكوك به آنفولانزا در كمترين زمان در اين مركز مورد بررسي دقيق قرار مي گيرد.
وي افزود: افراد مسن و داراي نقص سيستم ايمني، بيماران خاص و كودكان زير 10 سال از جمله گروههاي در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي مختلف نظير آنفولانزا هستند كه بايد نكات ايمني را بيشتر از ساير اقشار رعايت كنند.
شهرستان هاي زاهدان، چابهار، سراوان، خاش و كنارك تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان قرار دارند.
7316/3042/6081