۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۶
کد خبر: 81865849
T T
۰ نفر
جمهوری اسلامی ایران پرچم‌دار علم و فناوری جهان اسلام است

تهران- ایرنا- محمود گلابچی، چهره ماندگار مهندسی راه و ساختمان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم‌دار علم و فناوری در جهان اسلام شناخته می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، گلابچی درباره اهمیت و نقش جایزه مصطفی (ص) در پیشرفت علمی كشورهای اسلامی افزود: این جایزه كار بسیار خوب و ارزشمندی است و می‌تواند نشاط علمی در جهان اسلام باشد، زیرا جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم‌دار علم و فناوری در جهان اسلام شناخته می شود.
این دانشمند عرصه معماری، با اشاره به نقش كشورهای اسلامی در ترویج علم و فناوری بیان كرد: ما مسلمانان در طول 10 قرن گذشته سرآمد حوزه علم و فناوری بوده‌ایم. پس از شكوفایی اسلام در ایران و دانشمندان ایرانی در جهان اسلام، از بوعلی سینا تا ابوریحان بیرونی، زكریا رازی، خواجه نصیرالدین طوسی و از خوارزمی تا ابن هیثم و جمشید كاشانی و بسیاری از دانشمندان جهان اسلام، آثارشان در طول 10 قرن گذشته، برترین یافته‌های علمی جهان به شمار می رفت.
وی ادامه داد: این مسئله ناشی از اهتمام اسلام به كسب علم و دانش و ارزش علم و دانستن در باورهای مسلمانان است. كشورهای اسلامی هم باید آن را به عنوان یك وظیفه تلقی كنند. وظیفه ای كه خداوند در قرآن كریم نیز به آن اشاره كرده است، آنجا كه می‌فرماید: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ المجادله – 11» یعنی خداوند رفعت و بلندی می‌بخشد به انسان‌هایی كه دارای ایمان هستند و در مسیر علم تلاش می‌كنند و آن ‌هم به درجات یعنی به درجات بسیار زیاد.
این چهره ماندگار معماری توضیح داد: وقتی ما اعتقادمان است كه « هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» و باور ما این است كه انسان‌هایی كه می‌دانند و آگاه هستند با آن ها كه نمی دانند، یكسان نیستند، پس ما باید در حفظ، انتشار علم و انتشار مرزهای دانش بیشترین تلاش را در جهان به عمل بیاوریم.
وی با تاكید بر این مسئله كه تلاش برای ترویج علم و فناوری در جهان اسلام باید به عنوان یك باور، وظیفه و اعتقاد در اسلام مطرح شود، افزود: از این جهت، اقدام شایسته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران در برگزاری جایزه مصطفی(ص) نشان از این است كه كشورهای اسلامی و در رأس آنها ایران، پرچم‌دار پیشرفت‌های علمی در جهان هستند و باید برای ارتقاء موقعیت علمی خود تلاش كنند.
موسس قطب علمی-فناوری معماری كشور ادامه داد: برگزاری جایزه مصطفی(ص) روشنگر این نكته است كه كشورهای اسلامی باید سرمایه‌گذاری كنند و تشویق شوند تا دانشمند و انسان‌های عالمی را تربیت كنند. در عین حال گسترش دانش باید به عنوان یك ضرورت در باور و فرهنگ مردم تقویت شود.
وی گفت: اگر اقداماتی مانند جایزه مصطفی(ص) با این باور و اعتقاد در زمینه علم در جامعه و كشورهای اسلامی نهادینه شود، دوباره شاهد شكوفایی علم و فناوری در ایران و جهان اسلام خواهیم بود.
جایزه علمی فناوری مصطفی (ص) بزرگترین جایزه علمی جهان اسلام است كه در هفته وحدت برگزار می شود.
علمی**2017
۰ نفر