روسيه با 50 ناو در درياي خزر رزمايش مقابله با حملات راديواكتيو برگزار كرد

مسكو - ايرنا- در شرايط كه آمريكا و متحدان غربي و اروپايي اش در درياي مديترانه و سياه اقدامات خود را عليه روسيه متمركز كرده اند، مسكو براي قدرت نمايي خود در برابر غرب، با 50 فروند ناو و كشتي پشتيباني در درياي خزر رزمايش ضد راديواكتيوي برگزار كرد.

به گزارش ايرنا، اين رزمايش داراي ابعاد بسيار گسترده بود و همه واحدهاي ناوگان نظامي روسيه در درياي خزر در آن شركت كردند.
دفتر مطبوعاتي حوزه نظامي فدرال جنوب روسيه روز سه شنبه اعلام كرد: رزمايش دو روزه ناوگان درياي خزر در چارچوب اقدامات براي آمادگي رزمي ناوگان دريايي روسيه برگزار شده است.
در اين رزمايش 50 ناو جنگي از جمله رزمناوهاي تاتارستان و داغستان و ناوهاي موشك انداز گراد سوياژسك و اوگليچ شركت داشتند.
خدمه ناوهاي شركت كننده در رزمايش، تاكتيك هاي مختلف براي مقابله با حملات شيميايي، راديواكتيوي و هوايي را انجام داده و در شرايط حملات دشمن اقدامات براي مقابله را تمرين كردند.
اين رزمايش در شرايطي برگزار مي شود كه روسيه با كشورهاي غربي بر سر مساله سوريه درگيرتنش هاي شديد شده و آمريكا در راس اردوگاه غرب سعي دارد از راه هاي مختلف مسكو را براي پذيرش شرايط خود براي حل بحران سوريه تحت فشار قرار دهد.
واشنگتن در راس اردوگاه غرب در شرايط كنوني علاوه بر فشار بر مسكو در سوريه و درياي مديترانه، سعي دارد در درياي سياه نيز عرصه را بر اين كشور تنگ كنند.
در راستاي اجراي اين سياست آمريكا در دو روز اخير در درياي سياه با مشاركت تركيه، اوكراين و روماني متحدان خود در اين منطقه رزمايش برگزار كرد.
رزمايش روسيه در درياي خزر پاسخي به اين اقدام بوده و در واقع مسكو از اين طريق آمادگي رزمي خود را به رخ رقيبان ژئوپليتيك خود كشاند.
رزمايش مشترك آمريكا و كشورهاي حوزه درياي سياه با عنوان «پاسكس» روز يكشنبه آغاز و امروز سه شنبه به پايان رسيد و در آن علاوه بر واحدهاي دريايي، چندين فروند هواپيما و بالگرد نظامي نيز شركت كردند.
هدف از برگزاري اين رزمايش، تمرين همكاري ها در چارچوب برنامه هاي تاكتيكي چندمليتي مطابق استانداردهاي ناتو اعلام شده بود.
به گزارش رسانه هاي روسي، يك فرمانده ناو آمريكايي «آرلي بروك» كه از طرف اين كشور در رزمايش پاسكس شركت كرد، گفت كه در اين رزمايش راه هاي كمك و تقويت اوكراين براي مقابله با شبه نظاميان روس تبار مورد حمايت روسيه و سركوبي آنها تمرين شد.
مسكو همچنين رزمايش مقابله با سلاح كشتار جمعي در درياي خزر را براي آمادگي در برابر حملات تروريستي احتمالي برگزار كرد.
در دو ماه اخير از آغاز عمليات هوايي ضدتروريستي روسيه در سوريه، گروه تروريستي داعش كه بيشترين ضربه را از حملات هوايي روسيه متحمل شده است چندين بار مسكو را تهديد به انجام حملات تلافي جويانه كرده است.
در اين بازه زماني سازمان هاي اطلاعاتي روسيه ده ها نفر از اعضا و هواداران و همدستان گروه تروريستي داعش را به ويژه در منطقه قفقاز اين كشور دستگير يا به هلاكت رسانده اند.
شبك **اروپام*391 **1917