۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۶
کد خبر: 81875831
T T
۰ نفر
پرواز، جشنواره ای برای نشان دادن خلاقیت معلولان

تهران- ایرنا- دبیر نخستین جشنواره فیلم كوتاه و مستند پرواز، گفت: قصد داریم از طریق فیلم‌های ارائه شده در این جشنواره به مسائل و مشكلات همچنین توانمندی‌ها و خلاقیت‌های معلولین بپردازیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، فاطمه امیری دبیر نخستین جشنواره فیلم كوتاه و مستند پرواز امروز یكشنبه در نشست رسانه ای این جشنواره كه در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: سازمان ملل محدوده سال های 2013 تا 2023 را دهه معلولان در جهان اعلام كرده است بر همین اساس همایش بزرگی با موضوع معلولان در شهر دهلی برگزار شد كه پس از آن همایش تصمیم گرفتیم جشنواره ای با موضوع معلولان را در بخش خصوصی در ایران برگزار كنیم.
امیری افزود: این جشنواره با دغدغه بررسی زندگی و توانمندی معلولان برگزار می شود و خوشبختانه در این راستا اهالی سینما به كمك این جشنواره آمدند و قرار است نخستین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه و مستند پرواز را از تاریخ 24 تا 26 آذرماه در برج آزادی برگزار كنیم.
وی ادامه داد: پس از اعلام فراخوان 300 فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید كه از این تعداد 50 فیلم كوتاه و مستند توسط هیات داوری كه شامل سینماگران و جامعه شناسانی چون شهاب حسینی، كیانوش عیاری، خسرو معصومی، مجید مصباحی و مصطفی صحرایی هستند، بازبینی شد و آثار برگزیده روز پنجشنبه 26 آذرماه در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
در ادامه این نشست محمد قنبری عضو شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه و مستند پرواز و مدیر برنامه‌های شهاب حسینی با اشاره به همكاری با این جشنواره گفت: جشنواره فیلم پرواز ویژه بررسی زندگی و توانمندی معلولان ایده نویی بود و فراخوانی هم كه ارسال شده بود درباره مساله عمومی معلولان بود و طبیعی است كه مساله معلولان جانبازان را هم شامل می شود.
قنبری تاكید كرد: آثاری كه به دبیرخانه جشنواره فیلم ارسال شد موضوعاتی مربوط به جانبازان را نیز در بر می گرفت اما موضوع اصلی جشنواره بازتاب تاثیر توانمندی معلولان و بازگشت آنها به جامعه به عنوان افراد موثر و فعال بوده است اما به دلیل كمبود وقت موضوعات تا اندازه ای عمومی تر شد. در واقع هر معلولیتی كه محدودیت ایجاد كند رویكرد جشنواره بود.
وی درباره آثار ارسال شده در بخش بین الملل جشنواره فیلم پرواز گفت: در میان فیلم های بخش بین الملل بیشترین آثار متعلق به هندوستان و فیلیپین بود و باقی فیلم های ارسالی از سایر كشورها، فیلم كوتاه نبودند بلكه در حد كلیپ بودند كه كنار گذاشته شدند.
قنبری با اشاره به جوایز اهدایی این جشنواره گفت: در جشنواره هایی از این دست جایزه به بهترین فیلم تعلق می گیرد اما در نظر داریم در صورت جذب حمایت های مالی جوایز دیگری در حوزه تصویربرداری، انتخاب سوژه و ... اهدا كنیم.
خسرو معصومی عضو هیات داوران نخستین جشنواره فیلم كوتاه و مستند «پرواز» با اشاره به این مطلب كه در میان فیلم های داوری شده اثر شاخصی در حوزه جانبازان وجود نداشت، گفت: در میان فیلم های انتخاب شده، فیلم هایی با موضوع جانبازان وجود نداشت اما در كل فیلم هایی كه مورد ارزیابی قرار گرفت خوب بود البته برخی از آثار هم به نوعی تاریخ مصرف گذشته بودند.
وی افزود: در جمع بندی هیات داوران به این نتیجه رسیدیم كه یك جایزه به عنوان بهترین اثر در حوزه مستند و همچنین دیپلم افتخار به فیلم دوم مستند اهدا كنیم. همچنین جایزه ویژه هیات داوران به فیلمی با موضوع معلولان اهدا شود كه رقم این جوایز بستگی به تامین منابع مالی دارد.
نخستین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه و مستند پرواز به دبیری فاطمه امیری از تاریخ 24 تا 26 آذرماه با موضوع بررسی زندگی و توانمندی معلولان در برج آزادی برگزار می شود.
فراهنگ**9246**1569