۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۷
کد خبر: 81876012
T T
۰ نفر

ورود ميوه هاي قاچاق با طعم سموم آفت كش!

۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۷
کد خبر: 81876012
ورود ميوه هاي قاچاق با طعم سموم آفت كش!

پايگاه خبري تحليلي عصر هامون روز يكشنبه /22 آذر 94/ مطلبي با عنوان 'ورود ميوه هاي قاچاق با طعم سموم آفت كش!' منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: ورود ميوه هاي قاچاق به كشور علاوه بر زيان اقتصادي زنگ خطر بيماري نباتي و گياهي را در كشور به صدا در آورده است.
به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت عصر هامون، به دليل عدم پرداخت عوارض دولتي براي ميوه هاي قاچاق صدمه اقتصادي به كشور وارد مي شود.
سيستان و بلوچستان نيز به دليل مجاورت و هم مرزي با دو كشور افغانستان و پاكستان هميشه شاهد ورود ميوه هاي قاچاق به داخل كشور بوده است.
متاسفانه به رغم ممنوعيت ورود اين ميوه ها به كشور، شاهد فروش آن در بازار به راحتي و به قيمت بالا توسط كسبه هستيم.
قاچاق ميوه هاي خارجي و ورود آن به كشور بلاي جان كشاورزان شده و لطمه فراوان به آن ها وارد كرده چرا كه با ورود آن، ميوه كشاورز ايراني مانده و گنديده شده و تمامي زحمات وي بر باد مي رود علاوه بر اين به گفته رييس آزمايشگاه مرجع غذا و دارو وزارت بهداشت ميزان سموم و آفت كش هايي كه براي نگهداري ميوه هاي قاچاق وارداتي استفاده مي شود، تا 10 برابر حد مجاز است.
قاچاق ميوه زنگ خطر بيماري هاي نباتي و گياهي
معاون اجرائي در امور شعب اداره كل تعزيرات حكومتي استان گفت: يكي از مهمترين راه هاي درآمد و امرار معاش مردم در مناطق كمتر توسعه يافته و روستانشين از طريق دامداري و كشاورزي است.
محمدحسين اشرفي افزود: در استان سيستان و بلوچستان نيز با توجه به نوع اقليم و شرايط جغرافيايي بخش قابل توجهي از همين طريق به گذران زندگي مي پردازند.
وي ادامه داد: يكي از موضوعات مهم در استان كه در اين زمينه تاثير به سزايي دارد ورود ميوه از كشور هاي همجوار به صورت غيرقانوني و قاچاق است.
وي تاكيد كرد: ورود غير قانوني ميوه، علاوه بر ضربه به توليد داخل و نابودي اشتغال زنگ خطري براي ورود بيماري هاي نباتي و گياهي مي باشد.
انبه و نارنگي بيشترين ميزان قاچاق را در بين ميوه ها به استان به خود اختصاص داده است
معاون اجرائي در امور شعب اداره كل تعزيرات حكومتي عنوان كرد: انبه و نارنگي بيشترين كالاي كشف شده در اين حوزه را به خود اختصاص داده اند.
اشرفي تاكيد كرد: در اين راستا با تلاش هاي پر ارزش نيروي انتظامي و ساير ضابطين در سرتاسر استان از ابتداي سال تاكنون 82 فقره پرونده قاچاق ميوه در استان با ارزش بيش از 1 ميليارد و 239 ميليون ريال افتتاح شده است.
وي ادامه داد: اين تعداد پرونده جهت رسيدگي به شعب تعزيرات حكومتي ارسال كه با اقدامات صورت گرفته توسط همكاران در ادارات سطح استان 81 فقره پرونده مختومه گرديد.
وي در اين راستا افزود: متخلفين علاوه بر ضبط كالاهاي مكشوفه به ميزان 1 ميليارد و 850 ميليون ريال جزاي نقدي در حق دولت محكوم گرديدند.
ميزان سموم ميوه هاي قاچاق تا 10برابر حد مجاز است
رييس آزمايشگاه مرجع غذا و دارو وزارت بهداشت اعلام كرد: ميزان سموم و آفت كش هايي كه براي نگهداري ميوه هاي قاچاق وارداتي به خصوص پرتقال و ليمو ترش استفاده مي شود، تا 10 برابر حد مجاز است.
حسين رستگار افزود: وارد كنندگان ميوه هاي قاچاق براي اينكه اين ميوه ها در مدت طولاني حمل و نقل، قارچ نزنند، از يكسري واكس ها، قارچ كش ها و آفت كش ها استفاده مي كنند كه بسياري از آن ها غير مجاز است.وي گفت: قاچاقچيان ميوه براي اينكه ماندگاري ميوه هاي وارداتي را افزايش دهند، نه تنها از سموم غير مجاز استفاده مي كنند بلكه ميزان سمي كه به اين ميوه ها مي زنند در اغلب موارد بيش از حد مجاز است و در مواردي آزمايش هاي ما نشان داده است كه تا 10 برابر حد مجاز به اين ميوه ها سم مي زنند.
رييس آزمايشگاه مرجع كنترل غذا و داروي وزارت بهداشت ادامه داد: فهرست قارچ كش هاي مجاز و نيز حد مجاز و استاندارد استفاده از آن ها براي كشور ما تعيين و ابلاغ شده است اما متأسفانه، بررسي ها نشان مي دهد كه در موارد زيادي براي نگهداري ميوه هاي قاچاق از قارچ كش هاي خارج از رده استفاده مي شود.رستگار در پاسخ به اين پرسش كه در چه ميوه هايي بيشتر اين سموم ديده شده است، توضيح داد: اين موضوع در بسياري از ميوه هاي قاچاق به خصوص مركبات مانند پرتقال و ليموترش وارداتي زياد ديده شده است.
رييس آزمايشگاه مرجع غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: نمونه گيري از ميوه هاي قاچاق نشان مي دهد كه اكثر اين اقلام واقعا از هيچ مرجعي مجوز و تأييد كيفيت نگرفته اند و هيچ كس سلامت آن ها را تأييد نكرده است.وي اضافه كرد: كشور ما از نظر توليد ميوه بسيار غني است، حتي ما صادرات ميوه به كشورهاي ديگر داريم و اينكه عده اي ميوه هايي را از خارج، آن هم به صورت قاچاق و بدون تاييد كيفيت و سلامت وارد بازار داخلي مي كنند به هيچوجه قابل قبول نيست. رستگار ادامه داد: نظارت بر بازار ميوه و تره بار و واردات آن به عهده وزارت جهاد كشاورزي است.
وزارت بهداشت نظارتي بر ميوه هاي قاچاق ندارد و فقط وقتي كه محموله اي توقيف شد از وزارت بهداشت مي خواهند كه سلامت آن را بررسي و اعلام نظر كند.رييس آزمايشگاه مرجع غذا و داروي وزارت بهداشت در پاسخ به اين پرسش كه آيا شستن اين ميوه ها آلودگي و سموم آن را برطرف مي كند يا نه؟ پاسخ داد: قطعاً شستن ميوه مفيد و موثر است اما آزمايش هاي وزارت بهداشت نشان داده است كه در موارد زيادي سم و آفت كش از پوست ميوه (به خصوص ميوه هاي پوست نازك مانند خيار) عبور و به داخل آن نفوذ كرده است.رستگار گفت: براي برخورد با اين پديده كميته مبارزه با آلاينده ها به صورت كميته اي مشترك بين وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزي تشكيل شده است و طي ماه هاي اخير نظارت ها هم در ميادين ميوه و تره بار و هم در بازار خرده فروشي تشديد شده است.
اثرات خطرناك آفت كش ها بر سلامت انسان
آفت‌كش‌ها با تغيير سرعت فعاليت‌هاي مختلف بدن، افزايش آنها به عنوان مثال، افزايش تپش قلب و تعريق يا كاهش آنها مثلا توقف كامل تنفس عمل مي‌كنند.
8006/6081