۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۴
کد خبر: 81877067
T T
۰ نفر
مشي اصلاح طلبانه، بهترين انتخاب ايرانيان بود

اصفهان – ايرنا - هادي خانيكي فعال سياسي اصلاح طلب و عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي گفت: مشي اصلاح طلبانه كه در دوره هايي از ايران توسط مردم انتخاب شد، بهترين انتخاب بوده است.

به گزارش ايرنا، خانيكي يكشنبه شب در همايش گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه هنر اصفهان افزود: قانون، بهترين پشتوانه براي عمل به مشي اصلاحات است، بدون شك مشي اصلاح طلبانه نه به معني گروه هاي اصلاح طلب، بهترين انتخاب جامعه ايراني بوده است.
خانيكي خاطرنشان كرد: مشاركت تبعي، اعتراضي، مدني و عدم مشاركت اعتراضي هر كدام در مقاطع مختلف زماني بروز مي كند؛ گاه افراد به واسطه اعتماد كامل به يك نيرو يا قدرت سياسي خود را به پياده نظامان آن تفكر تبديل مي كنند و زماني به واسطه وجود حساسيت نسبت به شرايط پيراموني خويش در برابر مشكلات موجود دست به اعتراض مي زنند و در موقعيتي ديگر تلاش مي كنند تا اعتراضات خود را به جاي قالب هاي غير نهادمند يا خلاف قانون در پيكره فعاليت هاي مدني پاسخ گويند.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: بدترين نوع مشاركت زماني است كه افراد معترض سكوت مي كنند و براي ايجاد گفت و گو با طرف هاي ديگر هيچ علاقه اي از خود نشان نمي دهند.
عضو هيات موسس حزب اتحاد ملت ايران اسلامي گفت: ريشه هزينه هاي گزاف فعاليت هاي سياسي را در وجود سوء تفاهم و انسداد گفتمان هاست.
خانيكي با بيان اينكه گاه ما با تفسيرهاي خود ساخته و حتي غير واقعي به ستيزه و جنگ بر مي خيزيم، اضافه كرد: بهترين مثال براي اين نمونه بر هم زدن سخنراني برخي چهره هاي سياسي در نقاط مختلف كشور در همين روزهاي گذشته و به مناسبت گراميداشت 16 آذر بود.
وي اظهاركرد: آيا بر هم زنندگان اين مراسم لحظه اي به اين فكر نكردند كه سخنرانان سياسي مراسم دانشجويي تا اين حد راديكال يا غير منطقي هستند كه مستحق رفتاري اين چنين سخت باشند؟ آيا وقوع چنين رفتارهايي ناشي از تاثير پذيري از هويت هاي برخواسته و ضد واقع نداشت؟
وي همچنين با ابراز خرسندي از سياست دولت تدبير و اميد در ايجاد فضاي مناسب گفت و گو، تصريح كرد: يكي از اصلي ترين دستاوردهاي دولت يازدهم زايش طفل شادي و اميد در جامعه بود كه خود اقدامي كم نظير بشمار مي رود.
مشاور ارشد رسانه اي رييس دولت اصلاحات افزود: زماني گفتمان روشنفكري به واسطه توليد انديشه و بازخواني آثار آن در جامعه بر اجتماع غالب شد، اما در سال هاي بعد اين گفتمان اندك اندك از جامعه فاصله گرفت و با نزديك شدن به نوعي معرفت شناسي فردي گويي از يك ميدان بزرگ به يك سالن كوچك تحقيقات تقليل عقيده يافت.
خانيكي همچنين در واكنش به اين مطلب كه او فردي محافظه كار و دست به عصا در سياست است، اضافه كرد: فرض كنيد من محافظه كارم؛ مگر مي توانم شناسنامه و گذشته خود را كتمان كنم يا آن را ناديده بگيرم؟
وي تصريح كرد: من با افتخار اعلام مي كنم كه مشاور رسانه اي دوران اصلاحات ، يك اصلاح طلب و عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي هستم، اما به دليل عادت نداشتن به بازي با كلمات، محافظه كار تلقي شده ام. من نه از گذشته خود گريزانم و نه آن را انكار مي كنم و به شدت معتقدم كه سياست هاي دولت اصلاحات به ويژه در ايجاد جامعه مدني و بخش اقتصاد به مراتب از سياست هاي اقتصادي دولت بعدي كه به دنبال بازآوري پول نفت بر سر سفره هاي مردم بود كارآتر بود.
خانيكي دوران اصلاحات را يكي از بهترين دوران هاي تاريخ معاصر ايران خواند و اظهاركرد: اكنون دانشگاه بيش از هر چيز به حساسيت بيشتر نسبت به وقايع پيراموني خود و تلاش براي گسترش سطح مشاركت نيازمند است.
وي در ادامه تصريح كرد: من به دنبال جذب قشر دانشجو به جريان اصلاحات و تبديل به يك سواره نظام صِرف و از اين بدتر بي انديشه نيستم.
عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي اشاره به حرمت دانشجويان براي محيط دانشگاه ها، گفت: مشكل امروز دانشجو نه فعاليت سياسي خارج دانشگاه بلكه انفعال از مشاركت سياسي و مدني است؛ مساله اين نيست كه چه كسي بلند تر فرياد مي زند مهم اين است كه اصلا صدايي شنيده مي شود؟
وي با تاكيد بر لزوم داشتن نوعي نگاه تاريخ مدار بر وقايع 16 آذر درباره انواع هويت و تعريف آن در جامعه بشري گفت: در عصر شتاب تحولات در جهان پيش رو مي توان هويت را در سه فصل 'مشروعيت بخش'، 'مقاومت' و 'برنامه دار' بازتعريف كرد.
خانيكي تصريح كرد: اگر دانشجو در يك چهارچوب هويتي متصلب، تك خوان و كليشه اي تعريف شود مجبور است محدوديت هاي جناحي و گروهي را نيز براي اجتناب از انجام احتمالي عملي خلاف مولفه ها و آراي ديگر افراد يا گروه ها بپذيرد، آن وقت است كه مقاومت پيشه مي كند و براي خروج از كليشه هاي فرمال دست به دامان برخي نمادها در قالب ادبيات و هنر مي زند.
عضو هيات علمي دانشگاه علامه ‌طباطبايي هويت برنامه دار را بهترين نوع هويت در تعريف فعاليت هاي دانشجويي خواند و اظهار كرد: هويت برنامه دار با نوعي گشودگي متكي به گفتمان، همه كنشگران اجتماعي از جمله دانشجويي را به مداخله و اشتراك نظر دعوت مي كند؛ به تقويت مشاركت سياسي منجر مي شود و با تقويت تعلق خاطر افراد در ابعاد ملي، سرزميني، قومي و مذهبي زمينه ايجاد سرمايه قوي اجتماعي، تاريخي و فرهنگي را فراهم مي كند.
اين استاد ارتباطات خاطرنشان كرد: استفاده از سرمايه هاي اجتماعي تنها راه كار تقويت مناسبات و نهادهاي جمعي و سرمايه هاي اجتماعي چيزي فراتر از تكيه به اسطوره هاست.
خانيكي افزود: سرمايه اي اجتماعي به خودي خود دستاورد مشاركت، هم بستگي و اعتماد به نفس همگاني است كه تنها و تنها در پرتو توجه عيني و واقعي به سرمايه ها و استعدادهاي كشور حادث مي شود و بالعكس حذف افراد از تاريخ سرزميني و تلاش براي زنده نگه داشتن حوادث تلخ گذشته بزرگترين ضربه براي از بين بردن سرمايه هاي جبران ناپذير انساني و فيزيكي جامعه است.
به گفته خانيكي مشاركت سياسي يكي از مهمترين نقاط قوت جامعه ايراني محسوب مي شود، اما اين مشاركت سياسي زماني ارزشمند و عقلاني و نه توده وار است كه افراد با احترام به نقاط اختلاف در چهارچوب قانون و نظام فعاليت كنند و با يكديگر به مصالحه برخيزند.
اين فعال سياسي با بيان اينكه يكي از مهمترين دستاوردهاي گشودگي فضاي سياسي و نگاه به دنياي واقعي و نه مجازي دور شدن از نگاه هاي صرفا سياه و سفيد و تقويت فضاي گفت و گو است، تصريح كرد: تنها آن زمان است كه نهاد هاي اجتماعي اعم از دانشجويي يا مدني خواهند توانست كه به صورت خود انگيخته و متكي بر عقلانيت به فهم مشترك و واضحي از شرايط دست يابند و در قالب هويت هاي برنامه دار و دموكراتيك شكل گرفته و سامان يابند و در نوع خود حتي به تقويت سرمايه هاي اجتماعي نيز منجر شوند.
عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي گفت: در مفهوم روشن تر سه تنگناي فرهنگي، اجتماعي و سياسي در ايران امروز منجر به فقدان احزاب قوي به واسطه نبود نهادهاي اجتماعي شده كه اين خود در نتيجه فقدان ساز و كارهاي گفت و گويي و گفتماني حادث شده است.
خانيكي ادامه داد: او نه تنها ملزم به سرمايه سازي بالفعل براي جامعه و تبديل خويش از تماشاگري به كنشگري است بلكه بيشترين مسئوليت را نيز در تبديل نهاد دانشگاه به محلي نقاد، حساس و ناظر دارد.
وي فاصله گرفتن دانشگاه از افراط و تند روي و گرايش به عقلانيت حساب شده را ضروري ارزيابي كرد و گفت: دانشگاه محلي براي حذف يك جريان سياسي نيست چرا كه دانشگاه باشگاه سياسي نيست، مگر مي شود بر مكاني نام دانشگاه گذاشت اما براي آن آزادي آكادميك و قانونمند قائل نشد؟ و شايد به همين دليل نيز در برخي حوادث حساس سياسي در ايران مانند 24 خرداد 92 دانشجويان با حضور خود در صحنه نقش مهم و محوري خود را بر جامعه تحميل كرده و گفتمان مشاركت و اثربخشي را در جامعه جاري و ساري كردند.
اين استاد ارتباطات اضافه كرد: مدارا يكي از مهمترين پارامترهاي حيات جنبش هاي دانشجويي در سطح دانشگاه ها و جامعه است.
مشاور ارشد رسانه اي رييس دولت اصلاحات گفت: در پرتو اين مدارا افراد و گروه ها مي توانند نظرات و ديدگاه هاي خود را در محيطي آرام و به دور از افراط و تفريط مطرح كنند اما گاهي ديده شده كه برخي رسانه ها در مفهوم عام و صدا و سيما به مفهوم خاص به برخي كينه ها و دشمني ها در فضاي دانشجويي و حتي جامعه دامن مي زنند.
خانيكي در پايان گفت: با اين همه اميدواريم كه دانشگاه به جايي برسد كه در آن دانشجو آزاد بينديشد و در جامعه اي كه هيچ خبري از حذف يا حصر نيست به زايش سرمايه هاي اجتماعي بي بديل و بي فروغ در سپهر سياسي و اجتماعي ايران كمك كند.
همايش گراميداشت روز دانشجو از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هنر اصفهان با عنوان «از صحن دانشگاه تا كف جامعه» با حضور گروهي از دانشجويان اين دانشگاه برگزار شد.
6020/ 6022