۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۱
کد خبر: 81877148
T T
۰ نفر
تصويب روز سربداران در شوراي فرهنگ عمومي خراسان رضوي

سبزوار- ايرنا - معاون استاندار و فرماندار ويژه سبزوار گفت: پيشنهاد گنجاندن روزي به عنوان 'سربداران' در سالنامه رسمي كشور، در شوراي فرهنگ عمومي خراسان رضوي به تصويب رسيد.

به گزارش ايرنا احمد برادران روز دوشنبه در نشست شوراي سياست گذاري همايش بزرگداشت سربداران در سبزوار اظهار كرد: مصوبه مزبور براي گنجاندن در سالنامه رسمي كشور به شوراي فرهنگ عمومي ارائه شده كه اميد است اين پيشنهاد در اين شورا هم به تصويب برسد.
وي افزود: با توجه به شكل گيري قيام سربداران در روز 14 شعبان سال 737 هجري قمري ، اين روز براي نامگذاري به عنوان روز سربداران پيشنهاد شده است.
وي گفت: ناميدن روزي به نام سربداران، به عنوان نخستين قيام شيعي در ايران، در حقيقت يادآوري هويت ديني و تاريخي ملت ايران در جنگ با قوم سفاك تاتار و مغول و بر افراشتن پرچم اسلام راستين است.
فرماندار سبزوار افزود: همايش بزرگداشت قيام سربداران در روزهاي 26 و 27 ماه جاري در اين شهرستان برگزار خواهد شد.
برادران با اشاره به اهميت برگزاري اين همايش گفت: با هماهنگي اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوي قرار است زنگ سربداران نيز در روز چهارشنبه هفته جاري به صورت همزمان در مدارس استان نواخته شود.
وي با بيان اينكه برگزاري اين كنگره يك فرصت مهم براي شهرستان سبزوار محسوب مي شود، يادآورشد: با هماهنگي صورت گرفته قرار است در روزهاي برگزاري همايش، بخش هايي از مجموعه تلويزيوني سربداران نيز از طريق سيما پخش شود.
دبير اجرايي همايش بزرگداشت قيام سربداران نيز گفت: تاكنون 250 عنوان مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده كه از اين تعداد 210 عنوان مورد تاييد قرار گرفته است.
جواد حدادنيا افزود: در پايان همايش، مجموعه مقالات و سخنراني هاي ارائه شده به سه زبان عربي، انگليسي و فارسي در 350 صفحه و كتاب گفت و گوها و پيام هاي مهم همايش نيز در 80 صفحه به چاپ مي رسد.
وي اظهار كرد: برنامه ريزي شده تا اين همايش با سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در روز پنجشنبه 26 آذر افتتاح شود.
نهضت سربداران حركت مردمي و آزاديبخش شيعيان خراسان در قرن هشتم هجري و در پي 120 سال چيرگي قوم تاتار و مغول بر ايران و بسياري از مناطق آسيا، از 'باشتين' در منطقه تاريخي سبزوار عليه ستم بيگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در اين چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجري و تشكيل حكومت مستقل و مردمي شيعه به مدت حدود 50 سال به پايتختي سبزوار و تثبيت اعتقادات و باورهاي شيعيان دوازده امامي براي دورانهاي بعد در اين بخش از ايران شدند كه دامنه حكومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه يافت.
قيام سربداران از آن جهت در تاريخ ايران اهميت دارد كه پس از خود سبب شورش و ايستادگي مردم در برابر حكومت مغول شد. برخي از مورخان استقرار دولت مرعشيان در مازندران را از بارزترين پيامدهاي حكومت سربداران مي دانند.
امراي سربداران در مدت كوتاه حكومت خود دست به آباداني زده و توانستند تا حد زيادي ويرانگري هاي مغولان را جبران كنند. آنان در پي ارتقاي زندگي روستاييان و طبقه محروم بودند و به نوعي مساوات در تقسيم عوايد و ثروت عمومي اعتقاد داشتند.
اين نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبني بر اينكه 'ˈاگر توفيق يابيم دفع ظلم ظالمان كرده باشيم وگرنه سر خود را بر دار ببينيم كه ديگر تحمل تعدي و ظلم نداريم' با عنوان ˈقيام سربداران معروف و در تاريخ ايران زمين ماندگار شد.
سبزوار در 237 كيلومتري غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8144/7499/5132