«رحمت الله مه آبادی» در یك برنامه تلویزیونی گفت: طرح آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی به منظور اجرای برنامه پنجم توسعه بوده است.
مدیرعامل شركت فرودگاه های كشور افزود: اجرای این طرح فرصت مناسبی را برای توسعه كسب و كار در صنعت هوانوردی كشور فراهم می آورد.
وی افزود: آزادسازی نرخ پروازهای هوایی به معنای افزایش قیمت نیست بلكه راهی برای ایجاد تعادل در عرضه بلیط پروازهای هوایی به شمار می رود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: صنعت هوانوردی كشور به یك فرایند كسب و كار مناسب نیازمند است تا بتوانیم با ایجاد انگیزه، شرایط لازم را برای سرمایه گذاری های بزرگ فراهم آوریم.
وی گفت: هرچند طرح آزادسازی قیمت پروازهای هوایی اجرا شده است اما هنوز قیمت بلیت برخی مسیرها به صورت تكلیفی تعیین می شود.
مدیرعامل شركت فرودگاه های كشور تاكید كرد «این طرح در بسیاری از كشورهای جهان اجرا شده است تا قیمت پروازهای هوایی با ارائه خدمات كیفی در جایگاه واقعی خود قرار گیرد».
مه آبادی تصریح كرد: وضع صنعت هوانوردی كشور باعث تضعیف شركت های هوایی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زمانی ایران ایر به عنوان شركت حامل پرچم، پنجمین شركت برتر هوایی جهان و در منطقه نیز بهترین شركت هوایی از نظر شمار ناوگان و ارائه كیفیت خدمات هوایی بود اما با گذشت چندین سال و ضعیف شدن این شركت، اكنون بیشتر هواپیماهای آن زمین گیر شده و عمر ناوگان آن نیز افزایش پیدا كرده است.
مدیرعامل شركت فرودگاه های كشور گفت: اكنون هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جایی رسیده است كه سالیانه ده ها میلیارد تومان ضرر می دهد و هواپیمایی آسمان نیز به عنوان بدهكارترین شركت هوایی ایران است.
به گفته او، كسب و كار نامناسب در صنعت هوانوردی باعث ورشكستگی 12 شركت و خروج آنها از چرخه صنعت هوانوردی كشور شد. این وضع نشان می دهد شركت های هوایی ایران در شرایط مناسبی قرار ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم اكنون ایرلاین ها به بانك ها، شركت فرودگاه های كشور و بخش تامین سوخت بیشتر بدهی را دارند و صنعت هوانوردی و فرودگاهی كشور باید با استفاده از سازوكارهای مناسب بتواند ارزش های اقتصادی بیشتری را تولید كند.
مه آبادی افزود: 54 فرودگاه كشور بسیار زیانده شده اند كه البته این شبكه های فرودگاهی می توانند در تولید ثروت و ارزش اقتصادی نقش مهمی را ایفا كنند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در صنعت هوانوردی كشور از موقعیت سرزمینی استثنایی خود بین اروپا و آسیای جنوب شرقی استفاده كند و انتظار داریم با توجه به نیروی انسانی متخصص سهم خود را در صنعت هوانوردی منطقه افزایش دهیم.
«علی عابدزاده» رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، نهم آذرماه دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در شبكه پروازی و مسیرهای حمایتی را به شركتهای مرتبط ابلاغ كرد.
به موجب این تصمیم نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر پروازی داخلی آزاد اعلام شد و 87 مسیر داخلی دیگر همچنان جزء مسیرهای حمایتی باقی ماند.
اقتصام**1108**1540**1961
آزادسازی نرخ بلیت با هدف توسعه كسب و كار
صنعت هوانوردی به انگیزه برای سرمایه گذاری نیاز دارد
۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۲۰:۵۸
کد خبر:
81878062
تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت فرودگاه های كشور شامگاه دوشنبه با تاكید بر نیاز صنعت هوانوردی به انگیزه برای سرمایه گذاری، هدف از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را توسعه كسب و كار دانست.