مجید قدمی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در سمنان با بیان این كه ما هفت گروه دانشآموز با نیازهای استثنایی داریم، افزود: دانشآموزان آسیبهای شنوایی، بینایی، جسمی - حركتی، اختلالات عاطفی، رفتاری، یادگیری، كمتوان ذهنی و معلولیتی داریم.
وی اظهارداشت: برای فعالیتهای حمایتی از دانشآموزان 30 میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفتهایم.
قدمی در خصوص اشتغال دانش آموزان استثنایی پس از فراغت از تحصیل یادآور شد: بیش از 200 نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه رتبه دو رقمی در كنكور را داشتهاند اما آنان با مدارك تحصیلی بالا در جامعه بیكار بوده بنابراین باید یك نهاد اجرایی این مسائل را دقیق بررسی كند.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور یكی از اولویتهای این سازمان را توجه به ایجاد مراكز اختلالات یادگیری اعلام و بیان كرد: تاكنون حدود 400 مركز دولتی ایجاد شده و 60 مركز غیردولتی را نیز راهاندازی كردهایم اما به دلیل مواجه بودن با كمبود نیروی انسانی، باید مراكز اختلالات یادگیری غیردولتی راهاندازی كنیم.
وی با اشاره به راهاندازی تعاونیهای ویژه دانشآموزان استثنایی، گفت: با همكاری وزارت تعاون، این تعاونیها راهاندازی خواهند شد و از طریق دریافت مجوز، آن ها را فعال خواهیم كرد و هیات امنای این تعاونیها، اولیای دانشآموزان هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور درباره سرانه دانشآموزان استثنایی تصریح كرد: میانگین هزینهای كه برای دانشآموزان صرف میشود، شش میلیون تومان است كه این رقم اگر تخصیص پیدا كند، بالای 80 درصد مشكلات ما حل میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور بیان داشت: امسال 127 هزار و 950 دانشآموز با نیازهای ویژه داشتهایم كه 54 هزار تحت پوشش سیستم تلفیقی و فراگیر قرار گرفتند و 73 هزار دانشآموز در مدارس خاص مشغول به تحصیل شدند.
وی تصریح كرد: در مجموع از طرح سنجش، 6739 نفر نیاز به آموزشهای ویژه داشتهاند و به مدارس خاص یا مدارس عادی كه تحت پوشش طرح فراگیر و تلفیقی هستند، هدایت شدهاند.
قدمی درخصوص سیاستهای امسال سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور، اظهار كرد: اولویت نخست مدیریت زمان است هرقدر كه بتوانیم معلولیتها را زودتر تشخیص دهیم، ارائه خدمات توانبخشی و جبران بخشی از معلولیتها با سرعت بیشتری انجام میشود.
وی سیاست بعدی این سازمان را ایجاد فرصت برابر عنوان كرد و گفت: رویكرد شعار امسال روز جهانی معلولان برهمین موضوع و دسترسی همه افراد با هر توانایی و امكانات اشاره دارد.
به گفته وی اولویت سوم این سازمان توسعه ابزارهای تشخیصی برای اختلالات یادگیری است.
قدمی به كمبود نیروی انسانی متخصص در مدارس استثنایی اشاره و عنوان كرد : با سونامی بازنشستگی روبرو هستیم و امسال و سال آینده 800 نفر از همكاران ما بازنشسته میشوند اما جذب ما از آزمون استخدامی 125 نفر بود.
وی ادامه داد : سال آینده هم تعداد محدودی از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل و به مدارس ما خواهند آمد و مكاتباتی با رئیس سازمان مدیریت داشتیم تا بتوانیم برای استخدام 800 نفر مجوز دریافت كنیم.
وی افزود : حد نصاب كلاسهای كم معلولیتی ما در مدارس استثنایی شش نفر است و در كلاسهای چند معلولیتی و اوتیسم به ازای هر دو دانشآموز یك معلم داریم. كلاسی كه جمعیت آن به 11 یا 12 نفر برسد دیگر كاراییاش را از دست میدهد بنابراین نمیتوان تراكم جمعیت دانشآموزی را در كلاسها به منظور جبران كمبود معلم افزایش داد.
قدمی همچنین درباره كمبود فضای آموزشی اظهار كرد: در برخی مناطق كشور وضعیت ما از لحاظ فضای آموزشی زرد است، زیرا از زمانی كه به سمت طرح تلفیقی حركت كردهایم نیاز به فضا كمتر شده است، اما به هرحال در استانهایی برای كودكان آسیب دیده ذهنی كه تا پایان ابتدایی تحصیل میكنند و میخواهند به مقاطع بالاتر بروند نیاز به مدارس با امكانات ویژهتر است.
وی تاكید كرد: این سازمان درصدد است با مشاركت خیرین این مشكل را حل كند.
وی همچنین به سنوات خدمت كاركنان اشاره كرد و افزود: در محاسبه سنوات خدمت با ضریب 1.2 درصد، اشكالاتی از سال 86 تا 91 ایجاد شد و ما مشكلات سال 86 تا 87 را حل كردیم و احكام در حال صادر شدن است. همچنین در حال بررسی محاسبه سنوات سال 87 تا 91 هستیم تا به همكاران بدهیم
قدمی روز گذشته به منظور شركت در همایش تجلیل از جمعی از دانش آموزان و معلمان آموزش و پرورش استثنایی به استان سمنان سفر كرد.
6026/1352
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی كشور:
نظام جامع مدارس استثنایی كشور در مرحله تدوین است
۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۶
کد خبر:
81879230
سمنان -ایرنا- رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی كشور گفت: نظام جامع مدارس استثنایی كشور در مرحله تدوین است تا با تحقق این مهم از جمله كیفیت این مدارس ارتقاء و شرایط مادی معلمان بهبود یابد.