۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۶
کد خبر: 81885079
T T
۰ نفر

ركود بازار آجيل و خشكبار در مشهد

۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۶
کد خبر: 81885079
ركود بازار آجيل و خشكبار در مشهد

مشهد- ايرنا- رئيس اتحاديه صنف آجيل و خشكبار مشهد گفت: عرضه كنندگان آجيل و خشكبار در اين شهر از ابتداي امسال شاهد ركود قابل توجهي در بازار هستند زيرا خريد مردم از اين اقلام بسيار ضعيف بوده است.

عليرضا ارزاني ممقاني روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: امسال به دليل توليد خوب محصولات كشاورزي اقلام آجيل و خشكبار در بازار خراسان رضوي تازه و فراوان بود و پيش بيني ها، سال پررونقي را براي توليدكنندگان و عرضه كنندگان آجيل و خشكبار در مشهد نويد مي داد.
وي گفت: برخلاف انتظار، به رغم قيمت مناسب آجيل و خشكبار در بازار فروش آن كاهش قابل توجهي در مشهد داشت و باعث شد برخي از صاحبان صنوف آجيل و خشكبار اقلام خود را زير قيمت بفروشند.
رئيس اتحاديه صنف آجيل و خشكبار مشهد افزود: امسال بسياري از صاحبان صنوف آجيل و خشكبار از سود قانوني خود نيز كاستند تا كالاهايشان به فروش برسد.
وي ادامه داد: اما به رغم اينكه آجيل و خشكبار جزو سوغات اين شهر به شمار مي رود فروش زيادي دارد و مردم مشهد نيز جزو مصرف كنندگان رتبه دار كشور در اين نوع تنقلات هستند، بازار همچنان كساد بوده است.
ممقاني گفت: امسال برخلاف سالهاي گذشته شمار متخلفان صنفي در عرصه آجيل و خشكبار مشهد كه به دليل گرانفروشي به تعزيرات حكومتي معرفي مي شدند بسيار اندك بود و در نظارت بازرسان از بازار شب يلدا نيز هيچ متخلفي در اين صنف شناسايي نشد.
وي افزود: افزايش قيمت آجيل و خشكبار در آستانه شب يلدا در بازار مشهد 10 درصد بوده كه نرخ منطقي است اما صاحبان صنوف بسياري هستند كه قيمت آجيل و خشكبار را شكسته و كمتر از سود منطقي آن را در بازار عرضه مي كنند.
رئيس اتحاديه صنف آجيل و خشكبار مشهد ادامه داد: اين شهر مشهد به عنوان دومين اتحاديه صنف آجيل و خشكبار كشور به لحاظ تعداد فروشندگان داراي هزار و 200 عضو، 280 واحد فرآوري، 150 واحد عمده فروشي و 700 واحد خرده فروشي است.
وي گفت: مشهد انحصار توليد تخمه جاباني(ژاپني) و آلوخشك را در جهان دارد و همچنين 50 درصد از توليدات انجير خشك استان فارس كه از مرغوبيت و محبوبيت خاصي در ايران برخوردار است توسط صادركنندگان مشهدي به خارج از كشور ارسال مي شود.
ايرانيان سالانه 40 هزار تن آجيل و خشكار مصرف مي كنند كه از اين ميزان حدود 15 هزار تن آن در خراسان رضوي مصرف مي شود لذا مشهديها در خريد آجيل و خشكبار ركورددار هستند.
7489/1858
۰ نفر