۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۱
کد خبر: 81885666
T T
۰ نفر
40درصد فضای شهری و اداری خراسان جنوبی برای معلولان مناسب سازی شد

بیرجند - ایرنا - مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از 10 سال قبل سازمان ها و اداره های مختلف شهری موظف به اجرای طرح مناسب سازی برای حضور معلولان شدند و با توجه به اهمیت موضوع در حال حاضر 40 درصد فضاهای اداری استان مناسب سازی شده است.

غلام عباس عزیزی روز شنبه در گردهمایی معلولان خراسان جنوبی افزود: طبق قانون هر سال باید 30 درصد مناسب سازی فضای شهری و اداری افزایش یابد، در این صورت باید مناسب سازی فضای اداری و شهری به صورت 100 درصد در استان انجام شده باشد.
وی با بیان اینكه خدمات ارائه ‌شده به معلولان در حد نیاز و شایسته آنان نیست، گفت: در این راستا سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی لایحه جامع خدمات معلولان را در 32 ماده تنظیم و به مجلس ارائه كردند، امید است با تصویب این لایحه تا حدودی از مشكل و خلاهای موجود در حوزه خدمت ‌رسانی به معلولان كاسته شود.
این مسئول با بیان اینكه یكی از اهداف مهم بهزیستی ساماندهی معلولان در سالجاری است، گفت: آمار درستی از تعداد معلولان استان و نیز كشور وجود ندارد.
عزیزی، تقدم پیشگیری بر درمان را یكی دیگر از اهداف مهم این نهاد ذكر كرد و گفت: در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شده است تا در حد امكان از معلولیت پیشگیری كنیم.
وی به رسمیت بخشیدن به طرح غربالگری ژنتیكی اشاره كرد و افزود: با رسمیت بخشیدن به این مهم آزمایش های غربالگری ژنتیكی در بیمه گنجانده شده است و در حد امكان از معلولیت های قابل پیش بینی پیشگیری می شود.
وی ادامه داد: تلاش های زیادی برای مقابله و كاهش بیماری ژنتیكی انجام می شود اما مواردی از جمله وجود بیماری های واگیردار، حوادث ترافیكی و غیره در میان ‌مدت و بلند مدت جمعیت معلولان را در جامعه افزایش می دهد.
مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی مجموع سهمیه مسكن مددجویان این نهاد را در استان دو هزار و 162 واحد ذكر كرد و اظهار كرد: از این تعداد تاكنون یك هزار و 357 واحد تحویل متقاضیان شده و 850 واحد مسكونی نیز در دست ساخت است.
عزیزی اضافه كرد: از این تعداد 464 واحد تا پایان سال جاری و 341 واحد نیز تا پایان نیمه نخست سال 95 به متقاضیان تحویل داده می شود.
وی با اشاره به سهمیه مسكن خانواده مددجویان بهزیستی افزود: برای خانواده های دارای دو معلولیتی و بیشتر شهری 125 واحد، خانواده ‌های دارای دو فرزند معلول و بیشتر روستایی 132 واحد و سایر مددجویان 218 واحد مسكونی سهمیه در نظر گرفته شد.
به گفته وی در حال حاضر 17 هزار و 427 معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قرار دارند و تعداد پنج هزار و 200 نفر نیز در نوبت هستند تا تحت پوشش قرار گیرند.
2047/7557