۱ دی ۱۳۹۴، ۸:۳۵
کد خبر: 81888897
T T
۰ نفر
روسیه: تمدید تحریم های ضدروسی از طرف اتحادیه اروپا دورویی است

مسكو - ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای ضمن تقبیح تمدید تحریم های این كشور از سوی اتحادیه اروپا برای شش ماه دیگر اعلام كرد: تمدید تحریم های ضدروسی از سوی اروپا دو رویی و سیاست اشتباه است.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه با یادآوری این كه تحریم های ضدروسی اتحادیه اروپا به بهانه اجرانشدن توافقنامه مینسك برای حل مساله اوكراین اعمال شده، گفته شده است: اتحادیه اروپا به جای تحت فشار گذاشتن كی یف برای اجرای مفاد توافقنامه مینسك با دو رویی و ریاكاری روسیه را مجازات می كند.
روسیه تاكید كرده است: اعمال تحریم ها در مورد روسیه با هدف واداشتن این كشور برای عدول از اصول خود از همان ابتدای این اقدام اشتباه و كوته بینانه بوده است. تمدید این تحریم ها به این معنی است كه اتحادیه اروپا گرفتار محاسبات غلط خود شده است.
شورای اروپا روز دوشنبه تمدید تحریم های اقتصادی روسیه را برای شش ماه دیگر تایید كرد.
وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از این اقدام اروپا افزود: مقام های بروكسل به جای برقراری همكاری سازنده به منظور مقابله با چالش های موجود ازجمله تروریسم بین المللی، با كوته بینی ترجیح می دهند به بازی تحریمی ادامه دهند.
در بیانیه با اشاره به این كه اتحادیه اروپا تحریم های ضدروسی را با مناقشه در شرق اوكراین مرتبط كرده، آمده است: این اقدام بی اساس است و روسیه مناقشه را در شرق اوكراین برپا نكرد، بلكه حكومت كنونی اوكراین تلاش كرد با سركوبی مخالفان با كودتای در این كشور در ماه فوریه سال 2014 ،صدای مخالفت آنها را خاموش كند.
در پایان بیانیه خاطرنشان شده است، روسیه به نوبه خود برای حل و فصل مناقشه در شرق اوكراین تلاش
و با طرف های مناقشه برای این منظور همكاری می كند و در نشست های گروه تماس اوكراین هم شركت می كند. در سال 2015 پیشرفت هایی در برقراری آتش بس و عقب نشینی نیروهای دو طرف مناقشه از خطوط حائل به دست آمده است و مسكو اقدام هایی را هم برای حل مسایل اقتصادی و انسانی مناطق مناقشه در شرق اوكراین انجام می دهد.
اتحادیه اروپا لغو تحریم ها در مورد روسیه را به اجرای مفاد توافقنامه مینسك برای حل و فصل بحران اوكراین مشروط كرده بود.
مقام های اروپایی بارها ادعا كرده بودند روسیه این توافقنامه را اجرا نمی كند و مسكو نیز خواستار اجرای این قرارداد از سوی دولت اوكراین شده و خود نیز متعهد شده بود نمایندگان ساكنان مناطق شرق اوكراین را وادار به اجرای توافقنامه مینسك كند.
در ماه ژوئیه 2015 (تیر 94) اتحادیه اروپا و آمریكا مجموعه تحریم هایی اقتصادی را علیه روسیه به كار بستند و محدودیت هایی را علیه افراد و شركت های روسی اعمال كردند.
در مقابل، روسیه واردات مواد غذایی را از كشورهای تحریم كننده از جمله آمریكا، اعضای اتحادیه اروپا، كانادا، استرالیا و نروژ منع كرد.
مواد غذایی تحت تحریم روسیه شامل گوشت گاو، گوشت خوك، مرغ، ماهی، سبزی، میوه، محصولات لبنی و برخی مواد غذایی دیگر است.
اروپام*391 **1561**1599