علي نورزاد روز پنجشنبه در جلسه هم انديشي معاون وزيران جهاد كشاورزي و راه و شهرسازي براي بررسي موانع مربوط به احداث آزاد راه مراغه - هشترود در موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور افزود: اجراي آزاد راه و زيرساخت هاي حمل و نقل از طرح هاي مهم براي توسعه كشور بوده و حفظ زيرساخت هاي موجود موسسه تحقيقات كشاورزي ديم نيز از ديگر مولفه هاي توسعه است.
وي اظهاركرد: موسسه تحقيقات ديم كشور مركزي علمي و ملي بوده و تمامي زيرساخت هاي آن با صرف وقت و هزينه دولت ايجاد شده بنا براين حفظ اين زيرساخت ها دركنار اجراي آزاد راه ضروري است.
نورزاد ادامه داد: رسيدن به توافقي جامع نيازمند بررسي موانع احداث آزاد راه مراغه - هشترود دركيلومتر11 تا 14 واقع در محل آغجه كهل با حضور معاون وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان تحقيق، آموزش و ترويج كشاورزي، معاون وزير راه و شهرسازي، معاون پارلماني وزارت جهاد كشاورزي، مسئولان شهرستان و مشاوران طراحي اين آزاد راه است.
معاون وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان تحقيق، آموزش و ترويج جهاد كشاروزي نيز دراين جلسه گفت: موسسه تحقيقات ديم كشور از مهم ترين مراكز تحقيقاتي اين وزارتخانه بوده كه 20 سال قبل تاسيس و تاكنون محققان آن موفق به ارايه بيش از 40 رقم زراعت ديم با توليد بالا شده اند.
اسكندر زند افزود: از سال گذشته به دنبال ايجاد مركز بين المللي تحقيقات ديم در مناطق خشك (ايكاردا) ويژه مناطق مرتفع (بالاتر از دوهزار متر از سطح دريا) دراين منطقه هستيم كه عبور آزاد راه مراغه - هشترود از بين اين مركز موجب خلل در كارهاي تحقيقاتي محققان اين موسسه مي شود.
وي اظهاركرد: اين موسسه از منابع مهم و پرسرمايه جهاد كشاورزي بوده كه به منظور احداث آزاد راه مراغه - هشترود از ميان اراضي آن بايد تصميمي كارشناسي با حضور صاحب نظران وزارت جهاد كشاورزي و راه و شهرسازي اتخاذ شود.
معاون پارلماني وزير جهاد كشاورزي نيز دراين جلسه گفت: وجود آزاد راه و موسسه تحقيقات ديم كشور دركنار هم مي تواند نقطه قوتي در توسعه منطقه و كشور باشد و بايد به منظور احداث آزاد راه دركيلومتر11 تا 14 از سمت مراغه تدبير ويژه اي انديشيده شود تا هر دو زيرساخت حفظ شود.
خليل آقايي افزود: تمامي پيشنهادهاي مشاوران طرح آزاد راه مراغه - هشترود توسط كارشناسان جهاد كشاورزي بررسي و در جلسه اي با حضور حضور معاون وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان تحقيق، آموزش و ترويج كشاورزي، معاون وزير راه و شهرسازي، معاون پارلماني وزارت جهاد كشاورزي و مسئولان اين شهرستان بررسي و تفاهم نامه آن اجرا مي شود.
نماينده مردم مراغه و عجب شير در مجلس شوراي اسلامي نيز دراين جلسه گفت: احداث آزاد راه مراغه - هشترود از مهم ترين نيازهاي مردم منطقه بوده و با توجه به اينكه سال گذشته دراين محور حدود 200 نفركشته و زخمي شده اند، سرعت دهي در احداث آن از اولويت هاي توسعه اين منطقه است.
مهدي دواتگري افزود: موسسه تحقيقات كشاورزي ديم نيز از قطب هاي علمي كشور و منطقه بوده و در راستاي تامين امنيت غذايي مردم فعاليت مي كند بنا براين حفظ زيرساخت هاي آن از اهميت فراواني برخوردار است.
ظفر محمدي ، معاون استاندار آذربايجان شرقي و فرماندار ويژه مراغه نيز در اين جلسه، بررسي بيشتر اين مساله را در سطح دو وزارتخانه خواستار شد و گفت: با توجه به تلفات جاني و مالي محور مراغه - هشترود، سرعت دهي در اجراي آن ضروري است.
عبور بخشي از مسير آزاد راه مراغه - هشترود از ايستگاه تحقيقاتي آغجه كهل موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور مورد اختلاف بين وزارت جهاد كشاورزي، وزارت راه و شهرسازي و مسئولان منطقه تبديل شده است.
موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور وابسته به سازمان خواروبار و كشاورزي سازمان ملل متحد و ايكاردا (ICARDA مركز تحقيقات بين المللي در مناطق خشك) فعاليت هاي تحقيقاتي خود را از سال 1371 در پنج ايستگاه اصلي و 9 ايستگاه فرعي در مناطق مختلف اگروكليمائي سردسيري، گرمسيري و نيمه سردسيري و معتدل ديم كشور آغاز كرده است.
مركز اين موسسه در شهرستان مراغه بوده كه افزايش عملكرد محصولات زراعي ديم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تريتيكاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه هاي روغني ( كلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهم ترين اهداف اين موسسه است.
ايستگاه اصلي مناطق سردسير اين موسسه در مراغه، ايستگاه اصلي مناطق معتدل در سرارود كرمانشاه، ايستگاه اصلي مناطق گرمسير و نيمه گرمسير در گچساران، ايستگاه اصلي مناطق سرد و كم باران شمال شرق در شيروان خراسان شمالي و ايستگاه اصلي مناطق سرد و كوهستاني غرب در قاملو كردستان واقع است.
پژوهشگران اين موسسه تا كنون 41 رقم جديد ديم شامل 20 رقم گندم، هفت رقم جو، پنج رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جديد گلرنگ و سه رقم ماشك علوفه اي به كشاورزان داخلي و كشورهاي همجوار معرفي كرده اند.
آزاد راه مراغه - هشترود به طول 92 كيلومتر در قالب سه قطعه اجرا مي شود كه براي اجراي قطعه اول آن به طول 26 كيلومتر در مدت 30 ماه، يك هزار و 115 ميليارد و 496 ميليون ريال اعتبار پيش بيني شده است.
در اين آزاد راه، 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل كوچكتر از هشت متر با چهار خط عبوري به عرض 28.6 متر اجرا مي شود و سرعت رفت و آمد متوسط آن 120 كيلومتر در ساعت پس از احداث بوده كه هشت هزار ميليارد ريال اعتبار براي آن پيش بيني شده است.
عمليات اين طرح شامل 14 ميليون و 600 هزار متر مكعب عمليات خاكبرداري، شش ميليون و 700 هزار مترمكعب خاكريزي، 750 متر مكعب زيرساخت و 750 هزارتن آسفالت ريزي است.
با اجراي آزاد راه مراغه - هشترود، طول اين مسير 9 كيلومتر كاهش مي يابد و در طول بهره برداري 20 ساله اين آزاد راه، حدود 123 ميليون ليتر بنزين و 294 ميليون ليتر گازوييل و در هر بار طي مسافت، 50 دقيقه در وقت مسافران اين آزاد راه به صورت ميانگين صرفه جويي مي شود.
محور فعلي مراغه - هشترود به طول 101 كيلومتر بوده كه با پيچ هاي خطرناك از دو شهر خداجو و نظركهريزي مي گذرد و با آنكه بيشتر ترانزيت شهرهاي جنوب استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و شمال كردستان از اين مسير انجام مي شود، اين جاده از غير استانداردترين جاده هاي كشور محسوب مي شود.
طبق آمار پليس راه كشور، در پنج سال گذشته حدود 800 نفر در اين محور كشته و زخمي شده اند كه كشته شدن شش نفر از كاركنان و معلمان بخش نظركهريزي و چند استاد دانشگاه دراين محور از آن جمله است.
تا كنون يكهزار و 62 خودرو در اين آزاد راه دچار خسارت شده است.
شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعيت در147 كيلومتري جنوب تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.
8023/3034/ 1495/6060
معاون وزير راه و شهرسازي:
تاكيد بر اجراي آزاد راه مراغه - هشترود با حفظ زيرساختهاي كشاورزي
۳ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۳۸
کد خبر:
81892834
مراغه - ايرنا - معاون وزير راه و شهرسازي گفت: اجراي آزاد راه مراغه - هشترود و حفظ زير ساخت هاي موسسه تحقيقات كشاورزي ديم در كنار هم براي مسولان كشوري و منطقه اي مهم است.